Aku bahagia...

"Aku kan bahagia bila kau bahagia..." Ungkapan yang biasa kita dengar bila bila sang kekasih terpaksa melepaskan sing kekasihnya... Ungkapan rela hati....

Terfikir. Betulkah dia rela hati melepaskan kekasihnya atau dia cuma menyedapkan hati sendiri atau hati mantan kekasihnya itu...

Benar. Dia hanya menyedapkan hatinya. Namun ia tidak benar untuk semua org. Terutamanya kepada mereka yang percaya kepada, "kita kan dapat apa yang kita berikan". Kita berikan kebahagian kepada org itu, kebahagian juga kan datang kepada kita. Bagaimana? Kita lepaskan dia...dia bahagia dengan pilihannya maknanya kita telah memberi bahagia kepadanya.. Dan bahagia kita itu bila mana kita telah membahagiakan dia. Bagaimana kita nak bahagia kalau kita berdendam kerana ditinggalkan. Ada sahaja rasa dengki, marah dan sebarang unsur negetif dalam diri kita. Tidak redha dengan apa yg berlaku. Akhirnya dengan unsur negetif dalam diri memakan diri sendiri. Hidup tak tenteram jiwa beragam. Di mana peluang ketenangan? Di mana ruang kebahagiaan?
Berbalik kepada bahagia itu bila kita membahagiakan. Apa itu bahagia? Bahagia itu subjektif... Ada org kata bahagia bila isterinya cantik, ada kata dia bahagia gajinya besar.. ada org bahagia naik pangkat walaupun pangkatnya ketua pak guard, ada org bahagia klu hasil tulisannya disiarkan d majalah... bahagia adalah di hati masing-masing... bahagia- di mana perasaan yang muncul apabila keinginan / hajat / impian tercapai... Bila bahagia itu ada. Kita tidak mencari lagi bahagia sebaliknya kita menjalani bahagia itu dan hidup lebih bermakna. Membahagiakan....berbahagia..
BAHAGIA
Filipino-makipagkumpetensya,
French - concurrence,
German - Wettbewerb,
Italian - competere,
Chinese - jìng zhēng,
Hindi - pratiyōgitā,
Korea - gyeongjaeng,
Japan - 競争 kyōsō dlllll..........
***************** Kita tidak akan bahagia selagi orang di sisi kita tidak bahagia.
Berilah peluang untuk diri membahagiakan org lain...
kalau bukan org lain membahagiakan kita.. :-) *******

Aku mampu mengubahnya.



Aku juga mampu mengubahnya. Mudah untuk berkata dan amat mudah untuk dikatakan. Saban tahun mengiakan untuk berubah. Merancang untuk berubah dan mengharapkan ada perubahan.
Yah... perubahan pasti ada. Cuma bagaimana perubahan itu. Adakah perubahan itu perubahan yang kita pinta, harapkan , rancangkan atau perubahan yang terpaksa kita terima, perlu kita terima yang sememangnya bukan dalam kotak fikiran kita.
Aku ingin berubah.
Memang ingin berubah. Apa yang aku mahu ubah? Mental:- Perangai? Cara kerja? Persepsi? Prinsip? Nilai atau......... fizikal:- ketinggian?, kekurusan? kemulusan? Rohani:- Kekusyukan?Amalan? dllll....
Aku juga mampu berubah. Mampu. Kemampuan bukan terletak pada senarai dlm 5 m/s helaian diary. Kemampuan terletak pada usaha, tindakan yang konsisten. Kesungguhan. Dan saling memerlukan dengan sekitar. Org lain itu penting. Keluarga, sahabat, kawan2 persekitaran juga ada peranan. Betapa egohnya klu aku mengaku aku boleh berdiri sendiri. Aku masih memerlukan yg lain selain aku.
Berubah. Bermula dengan lebih positif menghadapi hari-hari mendatang. Mahukan yang positif perlu memulakan dengan memberi yang positif. Kongsikan yang positif.
Bersedia untuk berubah.
Bersedia untuk menerima sebarang perubahan.
Bersedia untuk menjadi vektor perubahan.
Bersedia untuk merubah.
Bersedia dengan apa yang mahu diubah.
********Terima kasih kepada sahabat2 ku. Memahami aku satu anugerah yang tak ternilai buat ku. Kalian mahukan sesuatu yang berubah dlm diri ku. Dan juga mendoakan perubahan itu. Aku hargainya. Cuma perubahan yang kalian harapkan belum masanya untuk ku. dan mungkin juga takdirnya belum bersedia untuk ku. Aku akan berubah... mengubah beberapa perkara yang mungkin org lain memikirkannya sesuatu yang kecil atau juga aku sendiri yang memikirkannnya sesuatu yg remeh. Terima kasih sahabat. Aku akan lakukannya untuk perubahan yang satu ini. Dan dlm masa yang sama aku akan merubah sesuatu yang lain untuk aku dan aku dan keluarga ku dan kalian dan org disekeliling ku. Kita utamakan mana yg utama disamping bersedia dengan apa2 yg berkaitan dengan kata dasar "UBAH".... :-)

Alhamdulillah.


Alhamdulilah. Terima Kasih yang Maha Pengasih dan Penyayang. Alhamdulillah. Terucap daripada kepingan hati. Mensyukuri apa yang telah dikurniakan. Membanggai apa yang diusahakan. Menerima apa yang ditentukanNya.
Kalau bukan kerana kesulitan yang diturunkanNya. Tidak kami seada ini. Kalau tidak terletak seminoriti ini kami tidak sekuat ini. Allah Maha Adil, Pengasih dan Penyayang.
Ada rumah TERsangat bangga kalau almarinya penuh dengan set pinggang mangkuk. Yang hanya sebagai hiasan.
Ada rumah TERsangatlah gembira kalau anaknya banyak A. Namun tidak terasa apa kalau anaknya tak Khatam Al-Quran.
Ada rumah TERsangatlah sukanya kalau rumahnya ada dua tiga kereta parking. Namun tidak ambil pusing pula kalau tiada simpanan.
Ada rumah TERsangatlah lebar senyumnya kalau anak daranya dipinang. Namun tidak memikirkan hati anak daranya itu...mahu sekolah lagi.
Ada rumah TERsangatlah gah dengan keturunannya. Namun dia lupa dia sudah lalai dengan kebanggaanya itu.
Itu rumah lain. Rumah ini. Cukup apa adanya. Berkongsi langit dan bumi. Rumah ini tidak mewah cuma pernah miskin namun tidak pernah susah. Susah tidak pernah ada kerana angin lembut berlegar seadanya. Tidak meminta apa yang bukan kemampuannya. Alhamdulillah...
Rumah ini tidak pernah susah. Kerana angin yang dihembus angin yang di hirup dinikmati dengan rasa inilah sepatutnya buat masa ini. Cuma sekali sekala rumah ini dihadiahi dengan kesulitan. Sulit. Sulit kalau dikatakan susah. Ia akan jadi susah. Sulit yang adakalanya membikin hembusan angin menjadi tidak pada alirannya. Yang adakalanya membikin angin bertukar menjadi hujan.
Rumah ini suatu masa dulu tidak memiliki gulungan trofi. Yang ada Pemaisuri yang bijak dan Raja yang gagah. Dan gabungan dua jiwa ini mampu meredahkan jiwa2 angin yang adakalanya bertanyakan kenapa rumah lain ada itu rumah ini tiada?..
Rumah ini. Masih dengan rumah ini. Belum ada sebarang pertambahan dengan rumah ini. Jiwa yang ada rumah ini cukup bersedia kepada pertambahan. Semoga dikunjungi dengan jiwa2 yang memahami rumah ini.
Rumah ini. Kisah rumah ini. Sulit yang dikurniakanNya menjadikan rumah ini sekarang ini. Semoga rumah ini terus menikmati hikmah Mu ya Allah. Kabulkannya impian rumah ini. Permudahkan rumah ini untuk merasakan cita-citanya. Dan jauhkan dari kelalaian..... Amin.

Reset.

Aku mahu terbang.
Macam mana aku mahu terbang?. Sayap sentiasa ku bina. Entah mengapa belum kukuh untuk aku terbang. Asyik berpatah di sana sini. Asyik terkoyak di sini sana. Apa aku tidak pandai membina sayap? Atau aku belum mahir untuk mencipta sayap?
Aku mahu terbang.
Masa belum mengizinkan atau takdir belum tiba?
Setiap kali mahu bermula ada saja satu sisi sayap ku "cacat". Aku runsing.. kerana aku harus seiring dengan masa. Aku harus mengejar tempoh. Ku rasak semakin suntuk untuk aku memenuhi impian. Khuatir aku terlewat.
Aku mahu terbang.
Pastinya aku terbang. Itu janji kepada mereka yang berusaha. Itu janji kepada mereka yang redha. Itu janji kepada percaya diri. Itu pasti kepada yg tahu matlamatnya. Janji aku perlu teguh. Percayalah.
Aku mahu terbang.
Masanya pasti tiba. Cuma sabar perlu diatas. Usaha perlu bergerak. Tawakal perlu seiring.
Pasti itu pasti.

Aku bukan mahu material semata.
Aku bukan mahu glamer. Aku bukan mahu mewah. Aku mahu dihormati. Mahu disegani atas pemikiran yg aku canangkan bukan material yang aku miliki bukan fizikal yg aku lebihi.
Aku bukan mahu material semata.
Afdalnya sedekah. Doa, senyum, penghormatan. Usah puji aku kerana aku BOLEH BERCAKAP. Pujilah aku kerana aku BIJAK BERCAKAP. Usah puji kerana BAJUKU MAHAL. Pujilah aku kerana aku SUDAH BIJAK memakai baju.
Dengan apa yg aku mahu pastinya aku perlu memberi terlebih dahulu.

Ya Tuhan..... Aku haus....
Haus.... Ada rasa cemburu ditekak ini bila melihat pencapaian mereka. Bila melihat ilmu yg mereka ada. Bila mendengar perbicaraan yg keluar dari minda mereka. Bila merenung pemikiran mereka. Aku sepertinya gelas yg kosong. Haus....

Suria itu untuk semua.
Nikmat cahaya adalah kurnia untuk semua. Bagaimana dan macam mana kita membiasnya itu bergantung kepada matlamat yang kita tujui. Yakin. Matahari ada diatas kepala semua orang tika siang hari. Bulan ada diatas kepala semua orang tika malam hari. Tiada seorang pun akan menikmati cahaya bulan di siang hari atau cahaya matahari d malam hari.
Terima kasih Maha Pengasih atas suria itu.
Aku pasti suatu hari takdir suria itu akan bersama ku.
Tinggal aku yang perlu terus berusaha.

Buku lama.

Buku lama akan menjadi kenangan. Untuk dilupa bukan niat dihati. Kerana terlalu banyak tawa dan tangis yg tidak sekali untuk aku bazirkan. Andai aku lupa juga. Itu sudah masanya untuk dia pergi. Hari2 mendatang perlu menggantikanya. InsyaAllah dengan data yang lebih baik.

Buku lama. Bukan bererti tiada kualiti. Kualitinya tertelak pelajaran yang diisi. Yang membawa diri sampai ke hari ini. Satu kisah klasik yang hanya diri yang memahami diri sendiri.

Mata Hati.
Dan..... Aku melihat apa yang telah berlaku saban tahun dengan mata hati. Sedikit kesal, sedikit gundah, sedikit marah, sedikit irih, sedikit jengkel....... semuanya kerana mata masih melihat menggunakan mata semata. Ya Tuhan. Kuatkan hati ku. Celikkan mata ku. Agar aku melihat apa yang berlaku sebagai satu PENGAJARAN buat ku bukan satu PEMBUNUH SEMANGAT Ku.
************* Bertemu sabahat yg sudah hampir 6 tahun tidak bertemu membuat aku mengukur APA YG PERNAH DAN SEDANG DAN MUNGKIN AKAN KU FIKIRKAN ............ pendapatan yg aku syukuri, kesempitan yg aku kesalkan, keberatan yang aku marahkan, masa depan yang aku gundahkan, pertemuan yang aku jengkelkan, lelaki yang aku dendamkan, teman baru yang aku menyampahkan, tekanan yang aku stresskan, diri ku yang aku kesali.... Ya Tuhan....Ampuni dosa2 ku...Jauhkan aku drpd sikap tidak bersyukur dan berterima kasih.... Kpd sahabat ku... Ujian kita berbeza dan pastinya kau lebih kuat. Aku doakan 2010 Allah mengabulkan cita-cita mu... Really2 miss u...... Terima kasih kasih kerana menjadi sahabat yg bermakna buat ku....

Kalau mahu membandingkan diri...

Gambar oleh: aribiy09-Simpang Mengayau, Kudat.

Hari ini...
Hari ini..
Siang hari ini..
Malam hari ini..

Hari ini..
Pagi ini..
Petang hari iiiiiini...

Manusia dan perbandingan. Perbandiangan sesama manusia. Manusia itu siapa? Perbandingan itu apa? Mengapa kita perlu membanding diri? Membanding sesama kita? Perlu? Jawapannya ada diri masing-masing..ada yang perlu ada yang harus dan ada yang tak payahlah beb! Apapun jikalau perbandingan itu platform kepada kebaikan, pembangunan diri...teruskan..usah lagi mendengar kata2 org negetif. Usah lagi was2 dengan bisikan tidak jelas itu. Dan! Jika ianya hanya "menjatuhkan" "harga" diri... fikir2lah... Tiada siapa yang jatuh..diri sendiri...tempiasnya hanya kena pada org lain terutamanya org terdekat.
Hari itu...Hari lalu..Hari Jumaat lalu..Minggu lalu...Bulan lalu...Hari ini...dan pastinya hari-hari akan datang... bukan sekali malah berkali...bukan sekala malah bukan berkala. Kehidupan pasti berubah. Berubah coraknya, berubah warnanya dari mana kemana ia berubah itu satu perkara lain yang berkaitan dengan diri.
Tidak pasti mengapa ada yang mengatakan tiada perubahan dalam dirinya. Bukankah perubahan status dr "its complicated" kpd "single", dari "single" kpd "married" or dr "Single" ke "In a relationship" dan sebagainya juga adalah perubahan? - Perubahan status- Bukankah juga perubahan dr menaiki bus / menumpang kenderaan org lain kpd memiliki kenderaan sendiri / menumpangkan org lain satu perubahan... Perubahan drpd tidak pernah bertegur sapa menjadi teman bekerjasama...- perubahan sosial.
Perubahan. Kenapa tidak diri melihat perubahan2 yg lain hanya kerana 1 perkara lain yang tidak berubah. Adillah kepada diri sendiri. Sayangi diri sendiri. Kasihi diri sendiri. Akui perubahan2 yg lain. Bersyukur apa yg diberiNYA. Perhitungkan impian diri yang telah tercapai. Begitu byknya berbanding hanya beberapa yg belum tercapai. Usah dibandingkan diri dengan org lain. Yang sakit bukan diri org lain, yang sakit adalah diri sendiri juga.
Andainya diri disiniskan oleh diri org lain, anggap saja itu hanya kerana mereka tidak tahu apa yang diri sendiri impikan, matlamatkan, mahukan, dan ingin lakukan. PASTINYA DIRI BERBEZA DGN MEREKA. - BIJAK bukan PANDAI SEMATA.
Kita adalah berbeza dan kita cenderung untuk membandingkan diri kita dengan orang lain. Itu adalah normal sebagai manusia biasa. Membandingkan diri ini boleh menimbulkan perkara - perkara tidak baik dalam diri. Dan adakalanya memaksa diri untuk sesuatu yang bukan diri sendiri. Sebelum ianya menjadi habit kita....jom kita tengok apa yg boleh membantu diri kita untuk tidak terus memakan diri.. :-)
Langkah:-
1. TANAMKAN PADA DIRI BHW MEMBANDING2 DIRI DGN ORG LAIN ADALAH SIKAP TIDAK BAIK. Budaya menyatakan bahawa wanita yang berkulit cerah, berambut lurus, kurus, hidung mancung, bibir munggil, pinggul montok dan breast ummph adalah cantik. Para pereka fesyen menggambarkan hanya mereka yg kurus dan tinggi mampu bergaya. Disogokkan iklan2 yg membolehkan diri menjadi seperti diri org lain. Maka mengambil peluanglah para peniaga menghasilkan produk pemutihan / meluruskan rambut. Dengan itu, berusahalah mereka yang berkulit kurang cerah ini mencerahkan kulit mereka sehinggalah mengenepikan risiko lain. Budaya berjaya mempengaruhi pemikiran kita dan kepercayaan kita bahawa kita perlu untuk untuk kelihatan seperti "itu", bertindak seperti "itu" untuk menjadi "itu". Namun realitinya setiap kita adalah berbeza. Kategori2 yang diciptakan oleh budaya inilah yang sedikit sebanyak meragut hak kebahagian yg sepatutnya kita punya di mana kita perlu menjadi org lain, berusaha utk kononnya menjadi idealistik dlm kehidupan. Ramailah yg melakukan pembedahan plastik untuk menjadi seperti mana yg digambarkan. Bagi yg kurang mampu, rasa rendah diri menyelubungi diri dan selalu memikirkan "dia lebih baik daripada saya". Membandingkan diri dengan org lain sebenarnya menjatuhkan keyakinan diri kita sendiri. Pemikiran yg tidak mendatangkan kebaikan, membazir byk masa dan secara psikologikalnya menempatkan diri kita di tempat yg teruk.

2.SEDAR BHW SETIAP KITA ADALAH BERBEZA. AKU ADALAH AKU. Diri dilahirkan berbeza. Tiada diantara kita adalah sama. Diri berbeza dari segi mindset, penginterpretasian yg berbeza, pemgalaman berbeza, dan merasakan sesuatu secara emosi jg berbeza. Sungguhpun kembar siam, mereka adalah berbeza antara satu sama lain. Tiada diantara kita yang sempurna, bersikap terbuka dan tahu apa kita lakukan kpd org lain. Apa yg boleh Diri lakukan ialah mula untu memikirkan bahawa mereka adalah berbeza dengan Diri.

3. BERHENTI TAKUT UNTUK MENJADI DIRI SENDIRI. Apa sahaja saiz, warna, agama, jantina, bangsa diri, usah takut utk menjadi diri sendiri. Tiada siapa yang berhak menentukan apa yg dilakukan, apa yang difikirkan, dan apa yang dipercayai selain diri sendiri. Diri adalah diri yg satu. Tiada siapa yg berhak keatas diri org lain. Aku adalah aku.

4. MEMAAFKAN DAN BELAJAR. Belajar mengakui bahawa "memegang" perasaan iri hati hanya menjatuhkan diri sendiri dan menjauhkan diri drpd mencapai apa yang diri mahukan dalam kehidupan. Leraikan kalutan dan biarkan diri "free". Dan adalah lebih baik menganalisis dan belajar apa sebenarnya yg menyakitkan diri dan mencegahnya drpd berlaku sekali d mana depan kelak.

5. MEMAHAMI BAHAWA BUKAN SEMUANYA ADALAH TIDAK MUSTAHIL. Kita sering diwarkan perkataan "nothing is impossible" / "tiada yang mustahil". Realitinya hanya ada penafian dan harapan palsu. Kita tidak boleh terbang, kita tidak boleh mengubah cuaca, masa-travel, mengubah masa lalu, hidup selamanya, ngam pada semua org, atau menjadi "somebody else". Terlalu banyak perkara yg TIDAK BOLEH dalam kehidupan realiti. Jadilah diri sendiri dan hargai apa dan siapa diri seadanya.

6.. BELAJAR UNTUK MENGHADAPI PERUBAHAN DAN DAKAPNYA.

7. APA SAHAJA YG MENGGEMBIRAKAN DIRI, APA SAHAJA YG MENGAPUNGKAN BOT DIRI. Jika diri merasakan diri memerlukan self-improvement dan mencapai matlamat, lakukan!. Jika diri percaya diri perlukan perubahan, lakukan sekarang. Pastikan lakukannya kerana itu yang membuat diri gembira. Berhenti mengata org lain jikan itu lebih membuat diri rasa gembira. Belajar bermuhasabah. Mula membantu org lain. Belajar kemahiran baru. Memperbaiki kelajuan membaca. Belajar menulis puisi, bersikap lebih baik kpd org lain, cuba utk lebih outgoing, latih diri untuk berlari lebih pantas, belajar bermake-up, menjadi blogger yg bertanggujawab dan mana2 aktiviti yg membuatkan diri rasa gembira. Lakukan kerana diri merasakan ianya baik untuk diri bukan kerana diri merasakan diri ini tidak baik. Ini adalah kehidupan ku!

Bahagia itu ada diatas kepala mu...







Dipenghujung tahun ini. Terlalu banyak yang telah dialami. Pelbagai perkara yang telah dihadapi. Bagaimana kita menerimanya terpulang kepada faktor diri. Faktor lain cuma faktor sampingan. Yang boleh memberi kesan yang besar kepada faktor utama juga.




Hidup harus diteruskan. Itulah peluang yang diberikanNya. Bersyukur dengan apa adanya. Pernah ada tercetus nyesal, sedih, rasa gundah, rasa marah, rasa tidak adil....itu rasa ..perasaan dalam proses ke hasilnya. Semuanya kelemahan diri. Semuanya mungkin akan dijadikan faktor timbul pelbagai kesimpulan org lain atas diri.




Tak apa... yang penting sayangi diri. Cintai diri sendiri. Kasihi diri. Bagaimana? Baiki kelemahan diri. Betulkan kesilapan diri. Pertingkatkan kerendahan diri. Tinggikan piawai diri. BUKAN MENJADI ORG LAIN. NEVER! TERIMA DIRI APA ADANYA. BANGGA SIAPA DIRI. Diri dan sabahat diri lebih memahami siapa diri.




Bahagia ada di atas kepala sendiri. Dan itu yg banyak org tidak sedar. Bahagia ada dan sentiasa ada di atas kepala sendiri. Cuma menunggu waktu untuk diri sedar. Cuma tertangguh agar diri lebih bahagia menerimanya dikala tika dan situasi yang sesuai.




Bahagia. Membahagikan bahagia. Berkongsi bahagia. Mensyukuri bahagia. Bukan sesuatu yg sukar bagi diri. Tidak kedekut untuk itu. Cuma mungkin belum bijak utk membahagikannya..belum cukup bijak berkongsi bahagia itu atau mungkin mereka belum bersedia utk menerima bahagia itu atau mungkin juga mereka MERASAKAN BAHAGIA YG DIRI RASA BUKAN BAHAGIA BAGI MEREKA. Tak mengapa. kerana diri dan mereka punya impian, matlamat, keinginan, tanggungjawab, PENGALAMAN yang berbeza...SANGAT BERBEZA. Kerana ujian kita berbeza kerana kekuatan kita juga berbeza.




Menjalani bahagia. Semoga tidak lupa diri. Tidak lupa akan ujian masa depan. Ujian yg akan datang. Pastinya ada. Mungkin datang dalam bentuk yang lain. SEDAR DIRI. SEDAR DIUNTUNG. SEDAR ASAL. SEDAR KEDUDUKAN. SEDAR KITA TIDAK TAHU DI MANA PENGHUJUNG HIDUP KITA. Keputusan hari ini tidak semestinya akan membawa kebahagiaan sepanjang hidup kita.




APA YG PERLU:- Percaya pada Qada dan Qadar- Kita diletakkan ditempat yg sesuai untuk kita, dijawatan yg mampu kita jawat, pada tugasan yang mampu kita pikul. Banggalah pada diri- SEMUA ORG BERKESEMPATAN DAPAT DEGREE namun TIDAK SEMUA ORG DIBERI TUGAS2 TERTENTU.... Peace!

How to Succed


Don't talk negatively about people behind their backs. - Gossip!!!
If you gossip, people won't confide in you.
Mind your own business.


Try to work for someone who'll challenge your powers.
You'll learn more in a year than 4 years of college.


Successful bosses have good communication skills.
They learn from people, including their employees.


Work in such a way that makes your boss look good.
It's not flattery.



On downsizing, the first to go are those with few friends.
Bosses prefer competent people whom they respect.



Dress for the job you want, not the one you have.
Let your dress reflect professionalism.



Workout to get in good physical shape.
Unless exceptionally skilled,
the unhealthy are at a comparative disadvantage.




Personal integrity is crucial.
Tell nothing but the truth.
Bosses can forgive mistakes but if you lie, you're gone.



Be on time.
Try to arrive few minutes early.
It saves you from stress.
You'll be much relaxed & work better



Strive your best to keep a deadline.
If you cannot meet it, then apologize & ask for an extension



Don't take things personally.
If some people are unhappy with you, it's their problem.
But always strive to give your best.




If you must correct someone,don't get personal about it.
Do it never in front of others.



Spend some time alone everyday.
What's the mission of my life?
What do I want to be?
And how to go about it.


As you move along Plan A of your career,
maintain a Plan B as well —an alternative course to rely
Always remember that the secret of success is passion.
Always think big. Spread love & joy.
You'll have blissful years ahead

-Keane Worldzen

video

Pelangi yang Kita Kongsikan...

Pelangi...
Wah cantiknya...
Warna - warni...
Cantik!
Indah!
Semua org memberi respon yg sama
Sama tiada lain.
Pasti!
Pelangi.
Muncul menceriakan.
Muncul pada ketikanya.
Pada saat tertentu.
Sebentar cuma.
Mengapa?
Pelangi.
Ceria kau berikan.
Walau cuma sekejap.
Cukup terkesan.
Hati menanti.
Akan ada lagi Pelangi.
Pelangi.
Tamakkah Hati.
Memiliki mu.
Meminta mu.
Hanya untuk Hati.
Hanya utk ceriakan Hati.
Pelangi.
Atau Hati harus pasrah.
Pelangi adalah untuk dikongsikan.
Pelangi adalah nikmat sejagat.
Pelangi tidak dipunyai.
Tidak dimiliki.
Dia dikongsikan.
Berkongsilah..


*****terima kasih kerana pernah menjadi sebahagian pelangi dalam hidup ku....
terima kasih kerana menjadi sebahagian pelangi dalam hidup ku...
terima kasih kerana sudi menjadikan pelangi dlaam hidup mu...
-Terima Kasih-Pelangi adalah untuk dikongsikan-

Andai Kau Tahu...

Pic not edited by me!!

Ceritanya begini....

Bertemu dua sahabat antara yang lama dan dekat dengan ku.. banyak perkara yang kami telah kongsikan dahulu dan sehinggahlah kini masing MENGAKU apa yang dirasa kini.
Dua sahabat aku ini saling kenal. Kenal pun atas kerana mereka adalah sahabat Ku. Sejauhmana mereka saling mengenal bukannya ingin ku sampaikan kerana mereka saling tahu pun drp aku.
Cerita mereka sama dan hampir sama. Rasa apa yang mereka rasa. Sahabat ini sudah menyatakan terus terang apa yang mereka rasa dan begitu juga aku. Berbeza tapi sama.
Di kala ini. Bila mana masing2 jauh dr satu pihak... dan kami makin dekat. Dan sudah tiba masanya kami semakin dekat. Dekat - terbuka untuk menyatakan apa yang bermain dalam hati dan fikirkan. Bersikap terbuka! Yah terbuka. Ternyata sama wpun berbeza.
Usah malu menyatakan rasa. Kita sama. Dia juga sama. Mereka juga sama. Kita kongsikan. Supaya kita tidak menanggung kantung rasa gelisah, rindu, sakit, pedih, menanti, keliru.... itu sendirian... Sakit wooo!!!
Legah! Kita berada satu landasan walaupun berbeza keretapi. Kamu jalan terlebih dahalu atau aku tiada bezanya kerana kita masih menanti utk sampai ke destinasi yang sama. Cuma sepanjang perjalanan itu kita diduga dengan watak berbeza wpun caranya sama.
Kau...kau dan aku- telah merungkai rasa. Kita cukup dewasa utk saling memahami. Kita punya NILAI sama utk masa ini. NILAI sahaja tidak cukup kalau kita tidak saling TERBUKA dan PERCAYA.
Terbuka dan percaya. Terima kasih sahabat2 ku kerana sanggup berkongsi cerita. Sanggup mendengar rintihan hati. Sanggup mentafsir butir maksud kata. Sanggup memberi buah fikiran. Dan sanggup menentang perkara2 bodoh ku.
KELIRU! Asal kamu tahu aku tidak keliru. Tiada rasa keliru. Cuma aku masih KURANG PASTI dan YAKIN. Masih bergelut dengan emosi, rasa, dan fikiran. Bergelut dengan apa yang aku impikan, mahukan dan perlukan. Kurang yakin mana satu yang akan aku dahulukan. Takut RASA INI pergi dan hilang lagi setelah begitu lama untuk dia datang semula.

******Duhai PENGHARAP....Usahlah memberi harapan...kerana akan menyakitkan hati2 yang mengharapkan, berharap atau cuba2 untuk berharap....kalau kau yakin-katakan dgn yakin, usahakan dengan keyakinan....kalau pun dia masih tidak menampakkan harapannya, itu bukan kerana dia tidak mahu berharap..sebaliknya dia takut untuk berharap LAGI ......****

N3 tertangguh...Lupa isinya.. antam jak!

Akal yang sihat berada dalam tubuh badan yang sihat. Bayangkan individu yang memiliki semangat dan daya juang yang kental, tetapi fizikal sering sakit-sakit maka gerak kerja tidak berjalan lancar...
-Dr. Muhamad Bin Jantan (R'ESQ)

Entah!!!
Plsssszzzz dun be prejudice...

Bila Hati Hujan.

Hati hujan...
Dah hujan....
Tak selebat hujan diluar...
Hati tetap hujan....
Hati buat silap aka salah...
Memang salah...
Hati nak minta maaf...
Maaf yer....
Lain kali Hati akan hati2 lagi...
Hati akan usaha buang rasa negetif..
Hati ngaku..selalu negetif...
Tapi Hati minta.....minta jgnlah buat negetif2 lagi..
HuuuuHuuu Huuu....Hati Minta Maaf....
Hati dah SALAH DUGA...

Dua Tahun Sudah

Ini bukan setahun kemudian...Dua tahun sudah...

Bermula dengan hanya mahu seiring dgn zaman. Tempat meluah rasa bukan berkongsi. Kerana tika itu tempat luah semakin jauh dan merasakan hanya hati sendiri yang memahami utk apa yg lebih dalam. Penzahiran dalam maya cuma apa yang boleh, telah dan akan dipelajari bukan meraih simpati.

19 Oktober- bukan permulaan semata-mata, ianya satu pilihan. Mahu mengambil kesan-akibat, timbal-balik, baik-buruk....berani-tidak berani menghadapi atas keterbukaan..

Kau Dihati Ku - Juga satu pilihan. Aku dan aku..aku dan hati ku..aku dan harga ku..aku dan minda ku.. aku dan pemikiran ku...aku dan kematangan ku..aku dan keanak-anakkan ku..akau dan kelebihan ku.. aku dan kelemahan...aku dan aku.. aku dan blog ku...cuma ceritarasahati yang mungkin inilah aku dan juga mungkin inilah sebahagian daripada aku...100% aku- TIDAK- masih ada rahsia utk utk dijadikan rahsia. Dan dialah HATI tetap di tempatnya :- di HATI.

Dua tahun mengembara ;- ternyata byk perkara yg telah aku pelajari, ketahui. Ternyata begitu ramai SERASA dengan ku. Yg membezakan cuma 'jalannya', situasinya dan beratnya :- yg pasti kesediaan menerima yg telah diturunkan sama/hampir sama dan ini membina satu NILAI yg mungkin tidak perlu diterangkan. Jadinya faham2lah sendiri.

Mengembara sendirian di dunia maya cuba utk bertemu dan membina kelompok klik persahabatan yg lain daripada realiti. Penemuan- seperti di alam realiti - pelbagai ragam dan piawainya. Ada TERsangat TERbuka, ada TERbuka, ada TERtutup, ada SANTAI2, ada MELAPOR setiap saat, ada suka biar BERSAwang, dan ada juga TEMberang saja... akarnya juga seperti realiti.. pilihan aku mahu terus atau tidak...di mana piawai yg aku tetap kan dan juga mereka tetapkan...

Di awal2. Di realiti. Tidak ramai SAHABAT ku yg tahu. Cuma ada beberapa RAKAN sahaja yg tahu. Kerana;- cuba utk merasakan bagaimana HUBUNGAN KENALAN, PERSAHABATAN di alam maya. Namun kini tidak lagi;- jadinya PERLU trans sebagai MEDAN PERKONGSIAN PENGALAMAN dan ILMU. PERKAITAN APA YG KITA TELAH RASA DENGAN APA YG BUKU ITU KATA..

Jadinya ;- terbinalah beberapa kelompok rakan/sahabat ku.

1. Rakan sekampung..sedarjah

2. Rakan sekolah menengah..rakan seremaja..membentuk peribadi..

3. Rakan se Universiti...rakan seperjuangan...memperkuat peribadi..

4. Rakan se kursus..rakan perkongsian...memperkasa peribadi..

5. Rakan se kerja..rakan sesama..mengaplikasi peribadi....

6. Rakan se online..rakan maya....mempercayai peribadi..

Apa2pun bentuk hubungan yg TELAH @ BAKAL terbentuk..

Terima Kasih kerana menjadi kenalan dan sahabat ku.

10 tafsiran gambar rasa...




Sesekali terasa ingin di"pampered"kan...

Tidak mahu menzahir.....mahu "bermalas - malasan dlm selubungnya...

ditatang selaput ikhlas..

.

.

.

Dalam menzahirkan butir - butir...... Dalam tersentuhnya fikiran..

Setiap butir itu jernih di mata, sejuk di hati..

Bukan membakar rasahati dan membikin mula rasa hambar....

.

.

.

Permohonan bukan tidak dipinta..... cuma mungkin JARANG.... dan tiada PENEKANAN
.
.
.
.
Akhirnya... ini sahaja mahu terluah... sindir diri sendiri atas apa yg pernah di'BINA'..

.
.
.
Dan PATAH...dan patah lagi... bukan dipenghujung cerita...dipermulaan cerita..
.
.
.
.

.

.

.

Patah tumbuh ....tumbuh tidak sama walau tujuannya sama.... tumbuhnya tidak sama walaupun yg tumbuh lebih serba serbi... Jadinya hilang bukan tidak tapi belum berganti...

.

.

Lebih serba serbi.... namun masih menyimpan "cogan hati"!

.

.

.

Cuba membina kekuatan... Mahu sendirian tidak LARAT...takut terus MELARAT.

SEPAKAT membawa BERKAT.

Dalam melawan arus yg ada kalanya LUAR DARI KEBIASAAN. Dalam bertungkus "YMP"

Agar tidak terus rasa PEDAS dalam menjadikan hidangan yg lazat. Setiap BUTIR PENGUCAPAN, PERTAIPAN, PENULISAN.....ada makna... Makna yg mungkin membikin TERGURIS, KECEWA, TIDAK YAKIN...... Menimbulkan..."betulkah?......atau perasaan ku sahaja..." TAWAR SUDAH!!!! :-p

Ermmmmmm..... lets my mind freee.... just focus on what I WANT not what I NEED.... (ya ka? ble..ble ba klu aku jak....)

Dan..... biar KESIBUKAN melambatkan jawapan... dan mungkin juga ada jawapan di dalam kesibukan itu... Yeaahhh! CAIYOK!!!

Semuanya berlaku seperti yg telah, sedang dan akan disetkan dalam minda bukan apa yg ada dia atas kertas... CINTA KU BUKAN DIATAS KERTAS>>> CINTA KU DI ATAS ANGIN>>>RINGAN>>>>

PICTURES SOURCES: INTERNET...

******* adakalanya apa yg dirasa tidak dapat dizahirkan pada butiran kata.. Adakalanya butiran kata tidak menggambarkan apa yg dirasa... kepingan gambar BOLEH menyatakan sesuatu yg tersirat...kerana di sana wujud bahasa badan wpun dlm keadaan pegun... hehehehehe percaya atau tidak...aku pun tak percaya 80%... takut tafsiran byk dipengaruhi oleh hasutan emosi, menafsir yg bukan pada erti sebenarnya....*****

cINTa lAgI...

-KETIKA CINTA BERTASBIH-


CINTA adalah KEKUATAN yg mampu
Mengubah duri jadi mawar..
Mungubah cuka jadi anggur..
Mengubah sedih jadi riang..
Mengubah amarah jadi ramah..
Mengubah musibah jadi muhibbah..
Itulah CINTA






Sekali pun CINTA dapat ku uraikan
dan Ku jelaskan panjang lebar,
Namun CINTA Ku datangi,
Aku jadi malu pada keterangan Ku sendiri....


Meskipun lidah Ku mampu menguraikan,
Namun TANPA LIDAH, CINTA lebih terang..
Sementara PENA begitu tergesah - gesah menuliskannya..


KATA-KATA pecah berkeping-keping
Begitu sampai kepada CINTA...
Dalam menguraikan CINTA,
Akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur...,


CINTA sendirilah yang menerangkan CINTA dan PERCINTAAN

Mencari Cinta by Krisdayanti

OST Ketika Cinta Bertasbih

Sejak lama aku berdiri dalam sepinya rongga hati
tak satu pun burung mampu menjawab
Hanya padaMu ku bertanya lewat setiap sujudku ini
Siapa kah nanti cinta untuk ku
Wahai penilai hati lihat batin Ku
nyaris bernanah karna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku
Rahasia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mau jadi tuna cinta
Tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku
Rahasia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mau jadi tuna cinta
Namun harus ku ikhlaskan nasib cintaku padaMu

Nostalgia...

Nostalgia..sedap jak bila sebut "nostalgia"... rasa macam klasik..sangat bernilai..terlalu berharga utk dikekalkan lama dalam ingatan...

Dan musim perayaan ini lah kesempatan utk BERNOSTALGIK...

Nostalgia kerinduan atau berasa rindu akan sesuatu yg pernah dialami (dinikmati dsb) pd masa lalu, kenang-kenangan disertai keinginan terhadap sesuatu yg telah berlalu.

Nostalgik sesuatu yg menimbulkan nostalgia: banyak peristiwa yg ~ masih segar dlm ingatanku.

Retrospeksi (rétrospéksi) tinjauan kembali pengalaman atau peristiwa yg lalu: golongan pertama menyelongkar semula nostalgia serta ~ lama.

Memori (mémori) kenangan, ingatan.

Memoir (mémoir) biografi (karya) berasaskan kenang-kenangan seseorang (tentang pengalaman dan peristiwa dlm hidupnya dsb): kebelakangan ini, beberapa buah buku kenang-kenangan wartawan sasterawan veteran, dlm bentuk ~ telah juga diterbitkan.

Kenangan 1. apa yg dikenangkan atau yg timbul (terbayang) dlm ingatan: tiba-tiba ~nya bertukar kpd ibu bapanya di kampung; ~ si Tenggang melayang ke masa kecilnya;

Kenangan 2. hal (daya atau kemampuan) mengenangkan atau mengingati sesuatu; sudah luput drpd ~ sudah tidak dikenang atau diingati lagi;


Kenang-kenangan 1. segala sesuatu yg dikenangkan (dapat dibayangkan kembali dlm fikiran), sesuatu yg (tetap) ada dlm fikiran atau ingatan: segala-galanya tinggal sbg ~ sahaja;

Kenang - kenagan 2. (menjadi) sesuatu yg dapat mengingatkan (seseorang) tentang sesuatu yg lain (misalnya peristiwa, persahabatan, dll): hadiah utk ~; bergambar utk ~.

Kita Mulakan dengan Senyuman..

Foto: koleksi senyuman peribadi dan org sekeliling ku - inspirasi
Senyum...senyum...senyum...1..2...3.... klik!
Tak semua org lahir dgn kekacakan, kecantikan, kecutetan, ketampanan, kemachoan,...Namun yang pasti, bila dia tersenyum anugerah MANISnya terpancar diwajah.. Jadi usahlah risau kalau tidak cantik, usahlah gundah kalau tak kacak yg ptg manis itu ada..senyumlah..senyuman adalah perhiasan dunia..senyum adalah bahasa dunia..seluruh dunia tahu senyum itu gembira, ceria, suka, lapang...
Dengan senyuman juga kita MENYEMPURNAKAN keindahan batin...
Senyum itu JAMBATAN persahabatan,
Senyum JALAN PINTAS mengatakan AWAK SUKA DIA,
Senyum itu SEDEKAH, semudah2 sedekah,
Senyum itu AWET muda...
Adalah diperakui apabila kita SENYUM, kita akan menggerakkan hanya 15 otot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka. Perbuatan mengerutkan dahi sahaja memerlukan pergerakan 40 otot untuk bekerja..BAYANGKANLAH!!
Jadi bila saudara mara, kengkawan, jiran2 atau orang2 beraya ke rumah dengan SATU SOALAN yg membikin kita MERAH... Bila kita berkunjung ke rumah mereka2 ini dengan SOALAN & AYAT NYATA yg membikin rasa mau saja pulang umah... Hadapi dengan SENYUMAN...SENYUM saja ba...hati lebih tenang...dada semakin lapang...yg penting kita dah buat SENAM MUKA..
Kebanyakan SENYUM adalah jangkitan. Bila kita SENYUM ngan orang, orang itu akan SENYUM balik pada kita. Kalau dia tak senyum balik, mungkin dia ada penyakit MOEBIUS SYNDROME, sejenis KECELARUAN GENATIK. Kalau tidak pun, bagus senyum ngan ORANG UTAN. Orang Utan pun pandai senyum....Kalau ORG BUKAN UTAN pun tak tau nak senyum... nda tau la aku tu....

Orang akan merasai DIHARGAI apabila kita senyum padanya, sekaligus ia akan memberi tanggapan yang baik terhadap diri kita. Senyumlah walau dengan MAKCIK CLEANER pun, PAK JAGA PINTU PAGAR.. Sekali kita senyum, berkali2 dia mau senyum ngan kita walau kita berpura2 bersms, bertelefon.... Senyum MULIA. Lantas, mengapa kita tidak muliakan? Muliakan dengan diri kita.

SENYUMlah dengan orang yang kita TIDAK KENALI HARI INI, insya-ALLAH dia akan membalas SENYUMan kita itu. Kalau tidak pun membalasnya ketika kita senyum padanya, dia akan akan membalas bila dia duduk diam, bila dia atas katil, ketika dia memandu dan DIA MULA TERKENANGKAN kita... he he he he.... :-)

Alangkah MUDAHnya membina rangkaian persahabatan. William Shakespear ada menyatakan.. Apa yang anda kehendaki adalah lebih cepat daripada memotong lidah dengan pedang adalah SENYUMan..
Semasa bekerja, belajar, SENYUMlah, kerana ia akan menggembirakan dan menceriakan hidup kita.
Bila berhadapan dengan keadaan susah,SENYUMlah..
Bukankah KETAWA YG SOPAN itu sihat?
Pujangga menyebut..
SENYUMan itu kelopak - tertawa itu bunga yang sempurna kembangnya..
So..SENYUMlah selalu dengan ikhlas dan tidak berpura – pura. Kerana yang bepura-pura itu hanyalah mendapat sakit sedangkan orang yang melihat SENYUManmu itu mendapat barakah..
Tapi AWAS!!! jangan menyalahgunakan SENYUMan..BAHAYA tau! Takut ORG PUNYA yg TERGODA he he he.... OK JAK BA KLU KAU !...



LIMA FAKTA MENGENAI SENYUM :-)
1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang ’sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Justeru, tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ’stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :
” Senyum itu kelopak. Ketawa itu bunga yang sempurna kembangnya”. Jadi rakan taulan sekalian, jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.
SUMBER ARTIKEL; INTERNET
********Senyum.... bagaimana pulak dlm konteks RAKAN MAYA..membina perhubungan dalam FB dll? Macam mana nak tau yg SENYUM teman di sana itu SENYUM IKHLAS, SENYUM INGIN BERKAWAN, SENYUM INGIN MEMANJANGKAN PERHUBUNGAN atau sekadar SENYUM KAMBING...SENYUM SINIS...SENYUM PUAS HATI?... APA MAKNA SENYUMAN ITU DUHAI........
Apapun aku berbalik kepada KEIKHLASAN MEMBINA SEBUAH PERHUBUNGAN..
BUKAN sekadar BERLUMBA NETRWORKING SIAPA YG PALING RAMAI...
Aku sedikit SELEKTIF bukan pengamal DASAR PINTU TERTUTUP ttg ADD2 mengADD ni (maafkan aku..)
YAKIN kalian juga IKHLAS BERTEMAN dengan aku... Semoga hubungan ini HUBUNGAN BERKUALITI dan MEMBERI MAKNA kepada KITA dan juga ORG LAIN....AMIN....

H1 N1 ' Sabar sajalah aku..



sabar sajalah aku....

Kita Mulakan Dengan Salam...

Sebahagian daripada meraeka....









Tiada kata terkata...
Cuma..
Maaf Zahir Batin.
Andai kata perkenalan di alam maya ini pernah
mengudang rasa resah, sedih, bimbang dan kecewa..
Ya Allah berkatilah perkenalan ini....
Agar perkenalan ini memberikan ceria dalam
hari2 kehidupan sahabat2 maya ku.
Amin...Ya Rabbal ALamin..

Menjejak Kasih..

Kasih yang dijejak.. Kedatangan ku ke KL memanglah telah dirancang sebulan yg lalu cuma aku tidak ada tujuan khusus untuk shoping raya sepertimana org lain fikirkan. Aku hanya ingin bertemu SEBAHAGIAN insan2 istimewa yg pernah menjadi sebahagian penguat semangat ku..yg telah menjadi penasihat, pemotivasi, penenang diri ku... Mereka diantara insan2 istimewa pernah sejalan dan sejuang dan aku tahu mereka tahu SEBAHAGIAN drpd aku dan jalan hidupku. Cukup memahami.
Cuma dikesempatan yang SANGAT singkat ini tidak memberi peluang yg lebih untuk kita saling menatap. Melihat perubahan. Melihat perkembangan. Aku terkilan...masa cukup singkat utk aku....InsyaAllah lain kali..
Aku tahu, seribu kali satu soalan...dan soalan utama kedatangan aku ke ke sini membikin kalian ingin tahu.. dan berharap satu perubahan dalam cerita hidup aku. My dearest friends..tiada yg jawapan yg jelas utk soalan itu. Dan tiada yang berubah kalau itu yg kalian amat harapkan. Apatah lagi untuk masa terdekat ini. Bukan diri tidak menerima nasihat. Bukan diri tidak mahu mendengar pesanan kalian.....Hati sudah begini....Cuma aku harap harapan kalian itu diiringi dengan doa....Doa..

Aku berdoa n berharap kalian wahai sahabat2 istimewa ku sentiasa dalam lindungan dan keberkatan Allah. Untuk Sabahat2 yg tidak sempat aku temui dan khabarkan kedatangan ku ke Tanah Semenanjung...Aku minta maaf..bukan tak ingat, tetapi saja buat tak ingat kerana aku tak mahu menyusahkan kamu...
******Nun, maafkan aku tak bgtau ko. Aku tau Bentong - KL tak jauh..
tapi aku tak sangka plak ko xcdent...really2 sowri my dear...
Kak B, Ari sangat2 minta maaf...aku tau kak B selalu tanya bila nak g Johor...InsyaAllah...
Aku akan melawat kalian...Aku nak g Perak Juga...apa dah crita Abg Nuaq tue....
Achik...achik senyap jer...Achik kat Ganu or Pahang?
Masni....anak dah ramai erk...Still di Jengka kah?
Oh ya...Along Basri nak g KK cuti Disember ni.....sila2..

Harus untuk memilih



“Seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai serta bersabar dengan kesakitan akibat pergaulan dengan mereka itu, adalah lebih baik dari seorang mukmin yang tidak bergaul dengan orang ramai serta tidak bersabar atas kesakitan akibat pergaulan itu”


-dipetik drpd saifulislam.com



Menjadi sebahagian daripada ahli masyarakat menuntut kita untuk belajar banyak perkara, perlu peduli tentang apa yang berlaku, perlu ambil kisah perubahan saban hari.
Belajar banyak perkara. Kalau mahu belajar daripada yang telah berlaku maka, itulah sebaik daripada kisah kehidupan. Kalau tidak mahu belajar drpd apa yang berlaku maka, bukankah bodoh jawabnya...
Kisah1;- Kisah teman yang tidak mahu untuk belajar drpd apa yang telah berlaku. Dasyat-dia terus mengikut rentak muzik yang sudah diketahuinya rentak itu pada akhirnya akan membuatkan dirinya sakit!. Bila dah jadi begini baru nak menilai...baru nak menghitung..baru nak kata menyesaknya aku...Bukan niat dihati untuk menambah sakit. Cuma untuk mengajar diri untuk terima bahawa kita tidak sama walaupun serasi. Dan serasi itu penting..membikin hayat hubungan ini panjang walau tidak lagi ceria.
Kisah2;- Kisah teman yang tidak tahu dan lagi teruk tidak sedar utk belajar. Lagi dasyat - EGO!Tidak mahu mencelik melihat kesan tabiat buruknya itu. Hanya perasan dia sahaja yang TERBAIK. Memang dia BAIK tapi tidak TERbaik. Telah menjatuhkan penemannya gedebukkkk!!! Kasihan...Aku nak kata apa? Aku tidak mampu lagi membantu-semua sudah dewasa utk berfikir. Bukan utk lari-cuma cuak sudah. Keduanya KECEWA diantara masing2. Aku? Mendengar luah hati, memahami rasa hati, empati apa dialami, nasihat diberi semoga meringankan beban dihati.. Keputusan ditangan kalian. Dan biarlah keputusan itu berlandaskan akal, nilai, kenangan bersama, pengorbanan lalu serta rasa tanggungjawab. Bukan atas dasar HANYA KERANA KECEWA.
Kisah3;- Kisah teman yang KECEWA. Kasihan dia. Kecewanya tidak menyebabkan dia menyesal. Kecewanya tidak membikin semangatnya luntur. Kecewanya sama sekali menurunkan motivasi kerjanya. Semuanya kerana aku tahu dia IKHLAS. Dia cuma KECIL HATI. Dia melakukan semua itu dengan harapan membantu, memudahkan, mempercepatkan kerja org lain namun di balas dengan sikap MALAS MANUSIA itu.
Kisah4; Kisah teman...sabar menanti. Menanti bulan mencahaya dikala gelapnya pemahaman..Menanti suria menceriakan kisah awal harinya....Menanti Matahari menerangkan ketidakpastian hati dan fikirannya...Menanti keemasan cahaja senja menenangkan hari2 geloranya.. - TEMAN SABAR MENANTI DENGAN SENYUMAN -
******berjumpa, berkenalan, berborak, berbicara, berbincang,
antara rangka proses dalam mencapai satu hubungan yang mahu dipilih.
Pilihan atas diri ;- mahu sebagai kenalan/kawan/teman/sahabat/kekasih/pasangan hidup....
terpulang macam mana kita mengadunkannya...