Turning 30th .... : Being Single...

I Knew I Love You Before I Met You... its sound crazy but it not fairytale..


Yup bunyinya seperti tidak "waras"... namun kita harus percaya dan yakin  ada laluan dari setiap jalan yang kita pilih, ada jawapan daripada setiap soalan yang kita tanyakan.. Janji Allah tiada mungkirnya. 

Membaca blog ini menguatkan lagi semangat untuk menjadi yang lebih baik. Menjadi Orang Bujang yang berkualiti bukan berkuantiti dari segi angka umur. Terima Kasih kepada penulis buku dan blog ini. Orang seumpama ini seharusnya didekakti. Orang yang berilmu, beriman dan beramal serta memahami kedudukan hati (bukan kedukaan hati) orang bujang seperti aku. Melihat kepada usia penulis, beliau telah melewati pengalaman perasaan yang aku telah dan sedang lewati ketika ini. Oleh itu aku merasakan beliau lebih tahu dan faham yang sedang aku rasakan dan nikmati. Sebagamana aku memahami dan berempati dengan perasaan junior2 bujang aku, "senior"  lebih dahulu tahu dan rasa. Banyak pertanyaan, permintaan, pertungguan atau penantian hati yang telah dijawabny. InsyaAllah.

Hari ini dan hari seterusnya.. nikmati kehidupan dengan lapang dada. Kehidupan untuk di nikmati bukan untuk dideritai. Tidak terlewat untuk aku mengubah dan berubah. Janji Allah tidak ada mungkirnya. Hanya tinggal aku sebagai hamba-Nya ini perlu memperindahan kesempatan yang ada.

Kesempatan being single till this age.. 30 thn yeau! Tidak sukar untuk aku menerima kenyataan usia 30 thn.. kerana itulah..kemakluman yang aku sedia maklum.. 30 pasti datang!! Ahhrg! Siapa pun akan menerima usia 30 thn dgn senang hati. Itu usia matang! Itu usia yang seharusnya bagi seorang wanita adalah zon kestabilan. Stabil kerjaya, keluarga dan kewangan. Apakah yang dimaksudkan dengan ZON KESTABILAN? nanti kita bincangkan di N3 yang lain...

Hari ini nak kogsikan tentang JODOH, salah satu rezeki kurniaan ALLAH. 

Perancangan dan ketentuan Tuhan amat cantik, malah janjinya dalam surah An-Nur ayat 26 cukup tepat, "Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik."

Untuk mendapatkan yang baik. Aku harus jadi yang baik. Begitulah aturan-Nya. Aku mula mempertanyakan... baikkah aku? Aku tak cukup baik... dapatkah aku orang yang baik?  Dia tu ustazd... aku ini siapalah....tak padan... Banyak soalan keraguan yang aku cipta sendiri!! Padahal ramai juga yang kata aku ini perempuan yang baik walaupn aku bukandari golongan ustazah...hehehe... 

Aku yakin aku baik. Diri harus yakin.. kerana keyakinan itulah motor kepada misi n visi (maka jadilah motivasi..hehe).. motivasi itulah ku jadikan platform dalam kesinambungan jalan hidup yang ku pulih sehinggah mencapai kepuasan ---> rasa lapang ----> bahagia. 

Teringat aku kata2 seorang lelaki yang tidak boleh dijadikan teman (cukup sebagai kenalan sahaja). Tak perlu utk dirakamkan kata2nya. cukup aku doakan Semoga dia dan keluarganya dalam keberkatan Allah. Aku harus menukar apa yang terjadi dan terkata kepada sesuatu yang memberi manfaat. Be bersangka baik...!!! Itu lebih bahagia kan....

Berbalik kepada soal JODOH dan  JODOH YANG BAIK. Allah Maha Mengetahui isi hati. Allah Maha Tahu perjuangan hidup yang aku juangkan dan Allah Maha Tahu d mana akhir misi ku. Jadi, Allah tempat ku mengadu, memohon dan meminta. Lebih mendekati-Nya adalah lebih mudah untuk aku mendapatkan yang ku mahu kalau tidak pun, lebih lapang dada untuk aku menunggu rezeki tertangguh ini.. ;-) 

Pada teman, aku kongsikan. So, aku kena pandai memilih teman untuk berkongsi. tidak semua golongan teman yang mahu atau boleh memahami situasi kita. Dan tidak semua teman boleh menerima boleh memberi respon membina!. Kerana kita berbeza. Berbeza pengalaman hidup...

Aku kongsikan isi blog ini... untuk teman yang sama situasi, dan untu teman yang bukan tidak memahami... cuma belum memahami....
JODOH itu ada.... dia datang tanpa diduga...
**Doa ku buat diri ku dan teman2... Semoga semangat positif kita semakin hari semakin bercharge... Semoga kita di pertemukan jodoh yang membawa kepada kebaikan dunia dan akhirat. Amin,...
Bah baca sini! 

I Knew I Love U
Maybe it's intuition 
but some things you just don't question 
Like in your eyes, I see my future in an instant 
And there it goes, 
I think I found my best friend 
I know that it might sound 
more than a little crazy 
but I believe... 

I knew I loved you before I met you 
I think I dreamed you into life 
I knew I loved you before I met you 
I have been waiting all my life 

There's just no rhyme or reason 
Only the sense of completion 
And in your eyes, I see 
the missing pieces I'm searching for 
I think I've found my way home 
I know that it might sound 
more than a little crazy 
but I believe... 

Aku tla jatuh cintak!

Dari telinga jatuh ke hati, itu wanita, mudah terpesona dengan apa yang didengarinya. 
Akibatnya, sering tertipu antara pujian hakiki dan tipu helah perangkap. 


Dari mata jatuh ke hati, itu lelaki, mudah terpesona dengan apa yang dilihatnya,
hingga kerap terkeliru antara indah hakiki & palsu. 


Justeru, wanita perlu berhati2 dgn ucapan indah yg didengarinya, 
lelaki perlu menjaga pandangannya.



Sumber: Zaharuddin.net FB ; November 1 at 5:48am 


Usah Memancin Kalau Tidak Sabar

Usah memancing kalau tak sabar

by TeaCha Hai on Tuesday, October 26, 2010 at 8:10pm
Usah memancing kalau tak sabar.
Biarkan pancing dan sabar menunggu umpan disentap.
Memancing pari umpannya harus disukai pari
Memancing kelisa umpannya harus makanan kelisa

Usah memancing kalau jiwa kacau.
Nantikan marahkan diri pancing dipatahkan
Nantikan kesalkan masa terbuang salahkan ikan kenyang
Tidak sedar umpannya terlepas sebelum dilemparkan

Usah memancing jika hatinya kabut
Kelam kabut kesabaran hilang ditelan nafsu
Ikut nafsu hati ditinggalkan iman disisihkan
Sekali lagi ikan disumpah sombong diri

Memancinglah dengan jiwa yang tenang
Membawa bersama niat yang murni
Semoga jalan yang kelam jadi siang
Ikan ditangkap jom goreng dgn Minyak Sri Murni...

hehehe ;-)

ceritarasahati Teacha Hai
26.10.2010

Maafkan Aku

kita saling bermaafan..
Buangkan rasa/perasaan kita LEBIH BAIK utk kita LEBIH MUDAH memaafkan....
hatta persengketaan antara negara juga berfaktor dr rasa AKU LEBIH BAIK.......

Nota Ini

Aku bukan manusia sempurna.
Namun aku yakin aku ada yg diluar daripada kebiasaan kalian.
Maafkan andai keluar biasaan ini membikin jelak di hati kalian.
Aku tidak bisa sama seperti kamu..
Aku hanya mampu menjadi diriku..
Andai ada rasa itu dihati kalian..
perkirakannlah andai kalian boleh menerima aku seadanya...
:-)

peace no prejudice.. love it!
HRD-Aribiy2010
27102010

Seindah Jalan Itu

Jalan yang pernah aku takuti
Saat cahaya ditelan kelam
Saat hitam mencuri putih
Hinggah hati tertutup dalam

Disaat paluan hati memulakan rentak 1
Membunyikan irama kasih yang 1
Mengapa ada saja yang datang bukan 1
1 1 1 1 mengetuk tanpa berani masuk walau langkah 1

Jalan yang pernah aku lalui
Sekali lagi mencuba mencuri mencari mencerai simpul
Takkan aku mampu bertahan duduk merenung denai
Membiarkan simpul dicuri tanpa sebarang daya terkumpul

Jalan itu pernah aku limpasi..
Sangat luka untuk dilewati..
Lukanya sudah sembuh..
parutnya masih ada..
Berani rasa..
Berani hati..
Berani mati..
Tanpa keberanian apapun takkan terjadi...

:-)
 AriBiy2010; wat date 2day huh???!!!


**** Love dis song...really2 love it  since b4 aku kahwin...eh syilaffff, since b4 dato' CT kahwin.. ;-) ..dekat dihati.

SEINDAH BIASA
Jalan pernah takut ku tinggalkan
Saat bintang tak mampu lagi berdendang
Saat malam menjadi terlalu dingin
Hingga pagi tak seindah biasanya

Takkan mungkin kita bertahan
Hidup dalam bersendirian
Panas terit hujan badai
Kita lalui bersama

Saat hilang arah tujuan
Kau tahu ke mana berjalan
Meski terang meski gelap
Kita lalui bersama

Ku tak bisa merubah yang telah terjadi
Tapi aku akan menjanjikan yang terbaik
Agar kita tak pernah menjadi jauh
Meski beza dermaga untuk kita berlabuh

Pernah kita jatuh
Mencuba berdiri
Menahan sakit dan menangis
Tapi erti hidup lebih dari itu
Dan kita mencuba melawan

Seindah Biasa by CT Nurhaliza...

Kalau terasa diri ini dipergunakan...



Kalau rasa diri ini dipergunakan... 
Anggap saja kita sememangnya berguna utk org lain... 
Kalau terasa diri ini dimanfaatkan..
bersyukurlah kerana kita masih berpeluang memberi manfaat kpd org lain..

Kalau rasa diri ini di manupulasikan.... 
Anggap saja kita sebahagian utk pemudah cara urusan mereka...

Kalau saja diri terasa tidak dihargai atas pertolongan yg di hulurkan...
cepat2 buang fikiran tdk dihargai itu...
kerana harga kita bkn pada mereka...

Jika terasa diri hanya memanfaatkan org lain dan tidak pulak memberi manfaat kepada org lain... 
Jom kita selidk diri..
layakkah kita menerima bantuan dan penghargaan apatah lagi penghormatan.....

*** Aku yang masih belajar IKHLAS drpd keadaan.......


Jalan Lain Ke Sana

Candle Rose Graphic
Rose | Forward this Picture

~~~~~~~~~~ 
Orang yang mencintai adalah orang yang tulus, karena mencintai bererti membuka hati.
Hati yang dibuka tidak terlindung dan mudah terluka.
Jadi sekiranya dua orang yang saling membuka hati, 
mereka sekaligus membiarkan dirinya untuk dilukai.
Namun mereka percaya jika kekasih mereka akan
 melindungi hati pasangannya seperti melindungi hatinya sendiri... 
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ya Allah Ya Rahman... 
Semoga saja aku bisa rentan dihati mereka yang terbuka untuk ku dan terbuka hati ku untuknya. 
Kurniakan hati halus ini keyakinan utk terus menikmati yg dimiliki..
Gagahkan jiwa rapuh ini utk berdiri di para ini...

Aku tidak sekuatmana untuk menjadi seperti mereka..
Terlalu jauh untuk menyamakan mereka...
Kerdil bila menyusur senyuman mereka...
Bahagianya....hampir lengkap kerana itu jadi pilihan...
Kekadang terbit rasa kesal tdk seperti mereka..
Ilmu dan dimalkan....lahir dan dilahirkan...
Cemburu dengan peluang persediaan ke sana yg dikurniakan kepada mereka..

Ya Allah... Ampunilah aku....kefikiran itu...
Jauh disudut hati ini... Engkau yang tahu...
Makin ku mendekati terasa luasnya jurang...
Baru terlihat jaraknya...baru tersedar jauhnya...
Aku jadi malu.............
Malu sehinggah aku termangguh...
Malu sehinggah aku keluh..
Malu sehinggah aku kaku...
Terhenti di bukan perhentian yang ku harapkan...

Aku takut malu ku mengudang jemu.
Jemu menjamah rakus hasrat hati ku
Hasrat hati ku jadi terus kaku beku
Kaku beku Cinta Mu...

Ya Allah.... Ya Rahman Ya Rahim..
Debaran jantung ini semakin perlahan seperti dulu...
Adrenalin tdk lagi merembes seperti dulu..
Inikah tanda ada jalan lain harus aku turut?


Cinta Jangan Kau Pergi


Cinta jangan kau pergi. Pernah ketika itu kesalahan kulakukan kesilapan ku ulangi. Membuat gelap diruang hatimu. Cinta jangan kau pergi... Sudilah kiranga kau memaafkan daku menerima  silap laku ini....mendengar pengakuan ini. Jauh di sudut hati masih berbias-bias rasa kasih dan sayang rasa kemilikan ku pada mu. Cinta jangan kau pergi... Kau kau menyeksa batin ini. Jangan kau semarakkan rindu ini..Usahlah kau diam lagi...bersuaralah sedikit untuk aku...walau dalam keterpaksaan mu... tiada daya lagi menunggu butir bicara mu......bicaralah walau pedih biar hati ku tenang.... Cinta jangan kau pergi....aku tidak biasa tanpa rasa ini...hidup di kaca impian sendiri melayan layang2 hati. Cinta jangan kau lari....tiada daya untuk aku mengejar besarnya langkah mu.... Tiada erti hidup tanpa cinta dan kasih dan sayang........

Who Will Win - Juara World Cup 2010


Pertanyaan: Siapa yang akan menang?

Pengharapan: Spain menang! Belanda menang!

Berserah: Mana2 yang menang.

Perjalanan ini masih jauh. Jauh yang bagaimana? Jauhnya impian untuk dicapai.. atau impian semakin jauh halus dipandangan mata. atau semakin jauh kerana kelekaan mengejar impian...atau hanya berserah pada buaian angin lalu.

Pertanyaan : Siapakah yang akan menang?
Tidak pernah memwujudkan pertandingan dalam memiliki nilai ini. Sesungguhnya kebijaksaan mengubah rasa menjadi sesuatu yang boleh disatukan. Ia datang dengang sendirinya.... datang tanpa sedar... yang mungkin selama ini kita menafikan.. yang mungkin selama ini kita tidak terlintas utk memikirkannya.

Tiada pertandingan. Kerana penilaian bukan atas siapa yang paling hebat, serba serbi lengkap. Penilaian - di mana letaknya serasi. Saling memiliki saling memerlukan saling melengkapi. Touch my heart....hihihihhih....

Pengharapan: Spain menang! Belanda menang!
Pengharapan. Umapamanya menetapkan satu garis panduan. Yang harus begini. yang harusnya begitu. Harus bukan wajib. Bukan meletakkannya sebagai yang sepatutnya dijadikan syarat utama.

Berserah: Mana2 yang menang.
Angin bayu membawa diri ku sepintas lalu.....lalalalallalaalllalalal.. just follow the wind without regret..

Di senja ini hati pilu tahu kenapa tahu mengapa



Disenja ini
Bertemankan tarian rintik hujan
Beralunkan azan maghrib
Bermanjakan dingin angin
Aku pilu..
Jemari sejuk pulih semula
Debar dada berhenti seiring hentinya titisan air mata...

Kalau bisa diri ku cetak...
Akan ku tenung jauh ke dalam hatiku..
Akukah rapuh begitu bak kertas tidak bisa mempertahankan katrij diriku...
Detik demi detik diri mula "membesar" namun kualiti "sharp" sudah hilang...
Ya Allah..... akukah itu?

Kalau bisa susuk ini ku scan...
Aku ku scan hinggah hati ku...
Adakah sama seperti mana aku memperlihatkannya pada tampil ku..?
Semakin besar aku scan semakin kabur aku imejnya....
Ya Allah....siapakah aku?

KALAU..... mengapa suka berdamping dengan KALAU?
Bagai mimpi dalam khayal...
Bagai khayal dalam separa sedar..
Bagai tidak sedar dalam sedar...

Sedari aku belum lagi akau mengenal apa itu perkenalan dan berkenalan apatah terkenal (ceewah!). Sebanyak macam orang aku kenali. Usahlah berbicara org yg dikenali itu sejak kecil... Itu cerita lain. Aku mahu berbicara dengan ZAMAN IT....

Aku mula bermain IT sejak zaman sekolah menengah itupun mungkin dalam tingkatan dua/tiga sekitar tahun 1996/97... wah best giler ble chat kat irc- dll.... time tak leh lama2 coz RM2 sejam... belanja sekolah dahlah RM1 sehari..hihihihi.... 

Baru2 ni... terjumpa kawan  lama (maya) masa skul2 d IT ni jugak... saya jak nampak dia... dia tak nampak aku pun... wah... malu nak perkenalkan diri...... may be suatu hari nanti... Facebook sgt besar pengaruhnya.. dunia ni kecik jak... sampai tiada lagi rahsiah..

Facebook. besar pengaruhnya. Boleh kenal dgn kawan2 yg tidak pernah face to face satu perkara biasa. Yang menjadi perkara bukan biasa bila ada timbul "rasa" sesama rakan FB. Rasa apa? Rasa sayang of course, rasa hormat, rasa malu, rasa lucu, dan juga rasa sangsi, rasa prejudice, rasa benci.... adeh.... kalau boleh tak naklah ada rasa negetif... Kerana tujuan berFB bukan membina rasa negatif sebaliknya menjana minda, berkongsi kesamaan, dan juga kalau nak advance berkongsi kasih sayang... kah kah kah kalau berani.

Asam Garam. Kalau tak da asam garam rasa berFB tiada nikmatnya. Macam juga kalau berlaptop.... kalau takut kan virus..apa nikmatnya berlaptop? 

Berbalik kpd teman FB. ada beberapa kategori yg saya boleh kategorikan. Kategori berdasarkan peribadi bukan pakai instrumen khas pun apa lagi emosi. Aku kenali mereka bagaimana? Mulanya....

Kategori:-
     1. Saya kenali mereka sedari sy kecil molek lagi.
     2. Saya kenali mereka sedari saya mengenal cinta monyet.
     3. Saya kenali mereka sedari saya berhempas pulas menggalas PTPTN.
     4. Saya kenali mereka sedari saya mengenangkan inilah nasib ku....
     5. Saya kenali mereka sedari pintu hikmah dugaan semakin memancar
     6. Saya kenali mereka di alam blog...
     7. Saya kenali mereka di alam FB..
     8. Saya kenali mereka di alam melapangkan jiwa2 kusut...
     9. Saya kenali mereka atas kesamaan
   10. Saya kenali mereka di alam tanggungjawab
   11. Saya kenali mereka kerana mereka "mutual" kawan sy
     
Mereka saya kenali atas dasar kepercayaan.... Namun andai sy delete...bukan tidak percaya cuma sy perlukan privasi...

Asam garam.... Semoga perkenalan yang terjalin dan dijalinkan memberi manfaat kepada semua pihak. Walau ada kalanya hati terguris... Kita belajar daripada gurisan itu. Kerana akibat gurisan itu tidak sama sekali memberi kesan kepada percaya dan hormatnya aku sahabat2 yg lain. 

Aku tidak mahu hipokrit. Aku tidak mampu menyatakan hasrat memberi respon kata bersertakan dalil... diringi perkataan2 Arab. Aku berkongsi jawapan hanya berdasarkan pengalaman ku dan ceteknya ilmu aku. Ayat2 ku    bukan copy n paste semata.... ia lahir spontan dari jauh dari lubuk hati.....

*****************Cuma aku kecewa..... Kau mempertahankan dirimu ....kononnya mempertahankan U r the Mr. Right sanggup  berceritakan buruk tentang aku. Kita hanya kenal d blog kemudian FB. Apa jenis org dewasa kau? Sanggup! hanya kerana kau tidak berjaya menakluk aku, sahabat ku dan sekaum ku. Terkejut aku... Namun aku masih mampu menahan diriku... menutup aib mu...  Allahu Akhbar.. Allah menyanyangi kami... kami dipertemukan jalan-jalan mata hati...memberitahu kau sebenarnya siapa... Aku bangga sahabat ini.... kerana mampu menyimpan aib mu...kerana kami tahu ada insan yg akan terluka.  Semoga suatu hari kau sedar akan EGO mu kawan... 

Tip Menjadi Seorang Penulis. BESTSELLER!!!!!!!!!!!

Tajuk jeww lebih-lebih... 
Aku baru bertatih belum lagi mampu bagi tip.

Pernah terfikir untuk menjadi seorang penulis namun tidak memikirkan untuk menjadi seorang penulis. Pernah membayangkan ingin menghasilkan sebuah buku atau sebarang hasil penulisan namun tidak pernah untuk mengusakan untuk  mencahayakannya. Pernah rasa yakin bahawa bakat saya pada penulisan has idea what to write till they said I'm jiwa-jiwa @ jiwang... 
Argh!! Semuanya dah berkarat! Dan mungkin inilah yang dimaksudkan Jiwang Karat! 
Takkan aku nak teruskan... berkarat. Allah mengurniakan kelebihan ini..Bercahaya-cahaya dibalik tengkorak. Namun cahaya yang menerangi cuma sedikit keluar dari saraf-saraf kecil. Belum cukup untuk orang lain memanfaatkanya. Belum cukup untuk aku menikmatinya. Belum optimum untuk aku manfaatkannya.
Dalam kesibukan yang kadangkalanya cuma alasan ada kejutan. Alhamdulillah mungkin inilah masanya mimpi, impian dan semangat dibangunkan semula. Bakat yang ada diasah sehabisnya. Ilmu yang dipelajari dikayakan lagi. InsyaAllah banyak manfaat kepada orang lain dan diri sendiri. Bukalah mata mu duhai aku.
Cuma keyakinan belum ada. Mengapa? Kerana sudah terlalu lama tidak mengingati impian. Bagaimanapun sokongan dari rakan2 bukan sedikit tetapi sangat banyak. InsyaAllah niat akan diteruskan kalaupun bukan sekarang masa akan datang. Kerana sahabat juga tahu ia bukan perkara mudah untuk dilakukan apatah lagi dimulakan untuk seorang yang sudah lama "karat". 

Apapun ini adalah permulaan. Ini Langkah pertama!! Pasti saya akan bermula. Jalannya atas punca ketidak yakinan saya atasi... dan saya abadikan kata-kata magic kalian di sini sebagai tukul kepada habit negetif (bertangguh) ...

 PJ: Ambil. Gunakan peluang ini Hairiah. Baca, kaji, pengalaman letakkan satu adunan. Draf kasar apa yang hendak ditulis, cari bahan, susun dan semak...

MH: wahhhh... ok lah Ari.. best.. best.. best... peluang dah ada tue.. abek ja...

ND:  
Salam Mbah Ari. Tulislah tentang apa yang dekat dengan kamu Mbah. Peluang tidak datang selalu, jadi jangan dipersia-siakan;-)

YN: 
like my lecturer used to say..u have to take the first step..n usually it is the hardest one..but you have to start from somewhere...so what are u waiting.4..this is once of a life time chances..so go 4 it girl.....

Dan juga UNI: penuh dengan kata2 positif- Kita perlu memenuhi keperluan dan memudahcara apa yg dicari orang lain. Kita perlu mendahului...orang memikirkan kita memikirkan dan kita harus bertindak dahulu. Write!

Iya- kata2 UNI ada persamaan apa yang sedang saya baca... Buku Tip Menjadi Penulis Bestseller.. dlm buku tu menyatakan Petua Penulis Bestseller Sepanjang Zaman drp Hamka (m/s 26). Tip no. 8 "Usah ditunggu sehinggah menjadi penulis yang sempurna. Menulislah dan kesempurnaan akan datang secara berperingkat-peringkat." Tip no. 9. "Hamka membuktikannya apabila menulis buku bertajuk  Dibawah Lindungan Kaabah. Idea asal buku ini datang drp rakannya. Oleh sebab sikap ragu-ragu kerana merasa diri tidak cukup ilmu., idea itu tidak ditulis oleh rakannya. Sebaliknya Hamka menulis dan menerbitkan terlebih dahulu. Timbul kekesalan oleh rakan itu."

Mahukah menyesal kemuadian hari? 

Agar tidak mensia-siakan bakat dan ilmu kurniaan Allah.
Agar lebih mengambil kisahkan sokongan rakan-rakan.
Agar lebih cepat memulakan.....KEYAKINAN 

Inisiatif yang dilakukan:-
1. Bertanyakan kepada sahabat-sahabat yang lebih berpengalaman. Alhamdulillah semuanya memberikan peransang dan mengatakan inilah peluang yg lebih baik untuk tidak dilepaskan.

2. Berkongsi rasa. Alhamdulillah. Inilah dikatakan berkongsilah dengan mereka yg sama "nilai" . Mereka merasa seperti apa yg dirasa. Kemahuan dan impian yang sama tapi tak sangat serupa. 

3. Mencari ilmu. Alhamdulillah. Berkat drpd mereka yg sudah menjadi "pendahulu" dan "memudahcara orang lain yg mencari" . Saya dapat jawapan d buku Tip Menjadi Penulis Bestseller. (sebenarnya dah beli pun buku Buat Duit dengan Menulis pd awal thn tapi belum habis baca pun dek kerana penyakit hangat2 taik ayam).

4. Kembali kepada kesihatan lama. Dekat pada buku. Kalau dulu mulut becok sendiri2.. kenapa d KK  hanya ada Eaton's, Signature, Penguin, dan entah tak ingat..... Now! Harris Book Store, Popular, Times dll (MPH tiada lagi...) Buy and Read it! NOT Buy and Store it!


5. Read. Baca. Lebih byk aku baca lebih byk aku tahu dan mahu tahu. Dan yg penting aku belajar dan tahu sesuatu. Untuk menjadi seorang penulis yang menghasilkan atau dapat menerbitkan sebuah buku sebenarnya bukan drpd idea 100% mereka. Maksudnya originality isikandungan buku itu tidak semestinya datang dari hasil kajian / teori yg dicipta oleh si penulis. Saya pernah mengutarakan "isu" ini bila berbincang berdua. 
"Banyak dah buku-buku ttg %$#@$ di pasaran sekarang ni. Isinya pun lebih2 kurang jak. Pastu boleh dapat di internet hampir 70% sama isinya. Tak palah may be fakta. Fakta mana boleh ubah2... Lagi satu yg d internet tu...entah siapa yang copy siapa... penulis buku or penulis web/blog..."

Ni ha aku ambil daripada buku rujukan aku sekarang Tip Menjadi Penulis Bestseller  m/s 145. 
Penulis buku ni tulis (lebih kurglah)... Sekiranya kita mahu menulis dan menghasilkan sebuah buku. Kita seharusnya mengadaptasi apa yang kita baca (teks asal) bukannya menterjemah buku atau teks yang kita baca itu. Ini kerana jika kita menulis semula bahan utama itu kita sebenarnya telah membuat satu kesalahan hak cipta. Ubahlah atau adaptasilah mengkut acuan sendiri. Kalaupun hanya mahu menterjemah, perlu ada kebenaran daripada penulis asal. (Ayat2 ini tidak sama dlm buku---- berlatih utk teknik adaptasi).

6. Reschedule & Discipline. Adush! Perlukan pengorbanan. Penjadualan semula. Masa dibahagikan mengikut sewajarnya. Tetiba teringat Siri Dilema Wanita d TV2 ptg tadi. Juga kisah penulis... sambil2 menonton sambil2 berfikir.... Inikah petanda...seruan...jodoh...hihihi.. aku perlu teruskan apa yg pernah saya fikirkan dahulu. dan dah tiba masanya saya bertindak. Perjalanannya sudah teratur. Bermula dgn bakat-perkenalan secara tidak sengaja d AM-dekat dgn rakan senilai-- iya semuanya bukan kebetulan...  Chaiyok! Pengorbanan masa. kurangkan berFB...beri ruang kepada -baca, surfing-baca, belajar, fikir-adaptasi- tulis-rangka.

7. Asah. Bekerja dan bersamalah dengan org yang boleh mencabar minda mu bukan mendekati org yang suka mencabar cabar semata yg bikin tambah dosa. TRY TO WORK FOR SOMEONE WHO WILL CHALLENGE YOUR POWERS. YOU WILL LEARN MORE IN A YEAR THAN 4 YEARS OF COLLEGE. How? Finding....hihihi make more link with this category of friends... 

8. DISPILIN sekali lagi!!!!!!!!!!!! 
Ingat! 
Bakat usah dipersia, 
Peluang EMAS bukan dtg selalu. 
Sahabat pendorong bukan semua org. 
Sahabat sefahaman tidak ramai.
Masa inilah!!




Bahan Bacaan: Tip Menjadi Penulis Bestseller oleh Zambri Mohamad; PTS Pro.

Jangan bilang cinta kalau kau benci


Melukiskan indahnya hidup
Mewarna hidup utk lebih indah
Lakaran itu kelihatan hidup
Dek kerana adunan titisan warna cerah

Kalau orkid itu lebih indah d hutannya
Mengapa dijauhkan dr asalnya
Hanya kerana mahu menikmat cantiknya
Hanya kerana diri memujanya...
Keutamaan diri perlukan pengorbanannya.

Bola mata kasar melihat glob sekitar
Sepertinya bola nafsu mula getar
Kepala otak mula berpinar
Seputar berputar-haruskah begitu jalan sasar

Hidup ku ini adalah perjalanan dan penuh dengan destinasi yang adakalanya aku lupa untuk aku harus berhenti bila.. bila sepatutnya aku berhenti atau bila sepatutnya aku bermula atau bila sewajibnya harus teruskan. Aduh... Syukur hidup penuh dgn pelajaran. lambat atau cepat kita menerima pelajaran itu terpulang kepada "kecerdasan".

Pelajaran 1
Melihat dan menjumpai kesilapan dan kesalahan orang lain itu adalah nikmat bagi orang-orang yang mahu menutup kelemahan, kesalahan dan kesilapannya sendiri...begitulah.  Kelemahan/kesilapan org dijadikan sandaran untuk menilai bahawa org itu tidak seharusnya dihormati, tidak seharusnya diikuti, bicaranya tidak seharusnya dituruti. Utamanya, bukan salah org itu. Perkara utamanya dia mengelak-menutup salahnya-menyembunyikan bohongnya. Alasan.

Pelajaran 2
Masih terngiang2 bicara ustad dalam radio. Bicara ustad bicara dalam skop kerja, kita sebagai pekerja yang wajib menjalankan tugas kita, hubungan sesama kita dalam carta kerja. Bicara ustad---> orang yang suka memberi alasan dekat kepada menipu. Orang yg penuh alasan utk mengelak kerja, mengelak diberikan tambahan tugas, mengelak diminta pertolongannya--- full of alasan-- itulah....makin banyak alasan sebenarnya  makin hampir dia menipu...dan kebiasaan ini akan menjadikan dia seorang penipu. Bicara seorang penipu boleh dibaca tanpa dia memberi tahu dia menipu pun. Bahasa badannya, bahasa matanya, susunan tuturnya... bukan hanya Tuhan saja yang tahu... manusia juga dikurniakan firasat kalau pun belum bijak menangkap bahasa badannya. 

Pelajaran 3
Bermimpilah. Kerana mimpi itu permulaan sesuatu yang mahu ditujui. Mimpi di alam sedar membawa ke alam tidak sedar dan itulah tulisan minda. Aku mahu menjadi seorang penulis. Bermimpikan sedang menulis dan sebuah buku diakhirnya. Ah! silapnya mimpi itu terus mengalir dalam tulisan minda. Tidak d zahirkan pada target untuk menjadikan ia bukan lagi mimpi. Bagaimanapun....dikejutkan dr mimpi - dikejutkan untuk berimpian pulak- mimpi dijadikan impian agar lebih dekat kepada realiti. Alhamdulillah...sedar- mulakan impian dengan niat yg ikhlas bukan kerana nama. DREAM WITH OPEN EYES

Pelajaran 4
Percayalah. Percayalah bahawa cerita novel itu bukan sekadar cerita novel yg penuh dgn khayalan penulis, cerita yg penuh dengan mimpi2 si penulis yg tidak kesampaian d alam realiti. Harus menerima hakikat. Jauhkan kecewa-simpankan sedikit utk pembakar semangat bukan penyejuk hati semata. Di realiti itulah hakikat- keindahan itu kemahuan semua org- kecantikan itu keinginan semua org-kekayaan itu bubutan semua orang---->semua org yg mahu..Pelajari sesutu darinya.

Pelajaran 5
CINTA. Pengertian yang luas dan mendalam. Bukan dimiliki sendiri bukan untuk diberikan untuk seorang sahaja. Atas nama cinta-kita sanggup melakukan apa sahaja utknya-- Cintakan kerja-- sanggup berkorban masa dan wang utk kerjaya. Cintakan buku-sanggup membeli buku biar kasut itu erlu diganti. Cintakan sahabat-sanggup menjaga hatinya walau sendiri terluka. Cintakan....cintakan..... kalau tidak cinta dari situlah timbulnya ALASAN.

Pelajaran 6
DEWASA MENDEWASAKAN. MASAK MEMASAKKAN. DIAM BUKAN TAK TAHU. SENYUM BUKAN SETUJU. KORBAN BUKAN TERKORBAN. BERHATI2 DGN TALAM 2 MUKA. ;-)

Ikhlas dalam Bekerja


Hati bukan mengeluh dengan apa yeng telah dialirkan pada diri. Hati cuma meluahrasa. Bukan rasa tidak puas hati hatta mendengki atas kerja/tugas orang lain. Bukan juga berkira masa dan tenaga atas yang telah dipertanggungjawabkan dan dilaksanakan.

Ini cerita rasa hati sekadar meluah rasa untuk menghembuskan sedikit angin agar tidak terpecah suatu hari nanti.

Berbicara sendiri tentang keikhlasan. Keikhlasan atas tangunngjawab WAJIB yang usah pertanyakan lagi. Kalau jawatannya A bidang tugasnya A. WAJIB laksana tanpa sepatutnya pun dipersoalkan hatta dalam minda sekalipun. 

Namun, haruskah kita BERTUGAS dikotak segi itu sahaja? 
Dan mula mempertikaikan bila perlu melakukan diluar kota segi itu. 

Dalam menjalani kehidupan kerjaya.
Adakalanya hati mula mempertanyakan kenapa harus aku lakukan ini?
Atau.....
Sememangnya aku wajib lakukan ini.... cuma kenapa perlu mengorbankan rasa yang lain?
PENGORBANAN-?????

Jiwa mula bergolak.
Diri mula menyusun setting minda.
Kalau aku mula bertanyakan mengapa, kenapa ttg apa yang aku telah, sedang dan akan lakukan---- pengorbanan ka itu? Atau sekurangnya ikhlaskah aku? 

Sebelum hati menjadi rosak.
Minda menjadi sempit.
Diri mula mencari apa sebenarnya permata yg tersembunyi itu.
Semoga diri lebih baik apa ada hari ini...

IKHLAS
Apa makna ikhlas.
Teringat filem Dunia Belum Kiamat. Bagaimana hero itu mencari makna ikhlas atas ketidak tahuannya tentang ikhlas. Ikhlas tidak boleh dilihat secara fizikal. Ikhlas adalah rahsia. Rahsiah Allah. Dan itula yang saya dapat melalui pelayaran saya utk belajar lebih ikhlas. Kerana saya yakin dengan ikhlas  saya boleh menghadapi hari2 mendatang lebih tenang (memberi dengan tenang n puas). 

Ustad Pahrol Mohd Joui dalam blognya http://genta-rasa.com/ yang bertajuk ORANG IKHLAS TERTIDAS? ada menulis bahawa :-
Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”
“Kenapa?”
“Kita akan sakit jiwa!”
“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.


Biasakan diri melakukannya tanpa mewar2kan. Biasakan diri melakukannya tanpa memperkirakan apa yang kita dapat drpd manusia selepas itu. Diri tidak menharapkan pujian pun. Diri tidak mengharapkan anugerah pun. Cuma adakalanya diri terbabas. Hanya kerana diri hamba yang diberi akal cuma emosi kekadang berada diatas tanpa rasa sedar diri. 

Hasil kerja diri biarlah DIA yang tetapkan di mana, bagaimana dan bilamana untuk diri dan orang sekeliling diri ini. Diri tidak mengharapkan keikhlasan diukur oleh manusia. CUKUP SESAMA KITA SEDAR DIRI ATAS BIDANG TUGAS MASING2. KALAU TERLEBIH PUN ITU HANYA SEDIKIT. SEDAR DIRI LAH KITA.

Hati manusia adalah unik, berbolak balik, liar dan maknawi sifatnya. Tidak ada sebarang alat atau kaedah yang mampu menguasai hati. Hati itu milik Tuhan bukan milik tuan. Dan Allah sahaja yang mampu menguasai hati manusia. Dengan apa? Ya, dengan IKHLAS!
-Solusi; Ikhlas dalam bekerja, Isu no.11-