New Year Card from a simple person...

Terima Kasih..........Si tuan punya badan....
Coz sudi beri kad ini....
New year e-card.....

Yah... Sinari hidup mu di tahun 2009
dengan senyuman dan keceriaan....
Peace!!!

Aku Takut..... I'm Scare....Mitau ka'....



Salam...
Hampir 50% jam ku hari ini aku peruntukkan dengan mengadap laptop Ku ini. Aku cuba untuk menzahirkan apa yang ada didalam minda Ku ini ke dalam blog ini...Aku cuba.... sudah lama ia tersekat di minda Ku.. Aku ingin membicarakan tentang siapakah Melayu di mata mereka? dan perkara - perkara yang menunjukkan rasa tidak terima kasih (tidak sedar diri diuntung) pihak lain terhadap kebaikan org Melayu, Blog yang menghina Islam (yg kuar dalam TV3), perkahwinan Mawi serta adat Jawa yg ditonjolkan, Hijrah, Tahun baru Islam, Pencerobohan ke atas Palestine, Adat Perpatih (sempena kemangkatan Yang Dipertuan Besar N 9) dan beberapa perkara lainnnya..
Apa yang membuatkan ia tersekat?
Aku masih kurang yakin dengan ilmu (pembacaan) dan skil penulisan yang Aku ada.. heheheeh..
Mungkin juga kerana aku keluh...
Dengan itu apa yg Aku telah lakukan?
"Maklumat di hujung jari, Zaman dah berubah"..
Aku menyelusuri internet dan google enjin pencarian yg menjadi fav aku...
Banyak - banyak web dan blog yang telah aku selusuri... Antara yang Aku cuba cari ialah:-

#1. blog yang menghina Nabi Muhammad s.a.w.. Errrghhhhh Aku lambat...blog tu dah disekat...
Walauapapun Aku sangat2 berterima kasih dengan anak muda ini (tahniah juga kepada ibubapanya).. Aku dah lama ikut blognya sejak zaman upin dan ipin yg dulu2 tu.....Beliau ada mengulas tentang isu blog menghina Nabi Muhammad.. http://ohartis.com/selebriti/adibah-ahmad-menghina-nabi-muhammad/ dan kesimpulan peribadi beliau ttg perkara ini..http://justkhai.com/blog/adibah-ahmad-menghina-nabi-muhammad/ . Perkara lain yang juga menakutkan Aku ialah... http://justkhai.com/blog/pertama-kompleks-tak-beli-handphone-kena-belasah/ Kalian bacalah sendiri... fikir2lah sendiri.....
#2. Gaza, Palestine diceroboh lagi.. Apa yang Aku boleh buat? Apa yang Aku boleh bantu? Aku banyak menerima email mengenai isu terbaru ini.. dan.... Aku hanya dapat kongsikan email ini...
"Assalamu Alaikum Wr Wb
Mohon do'a dlm setiap sujud di malam-malam anda,do'a di setiap shalat,do'a di tiap-tiap waktu terbaik untuk berdo'a ataupun do'a dimana pun anda berada. Berdo'alah mohon pada Allah agar memberikan ketabahan,kesabaran dan semangat untuk terus berjuang bagi saudara-saudara kita di belahan bumi manapun yg sedang teraniaya. khususnya saudara-saudara kita di Gaza Palestina."

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.aspy=2008&dt=1229&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

Ya Allah Aku takut..
Takut pada diri Ku sendiri..
Aku takut kepada lemahnya Iman Ku..
Aku takut kepada ceteknya Ilmu Ku.......
Aku takut kepada lemahnya semangat Ku...
Aku takut kepada lemahnya Ketabahan Ku.........
Aku takut kepada lemahnya tenaga Ku...................
Aku takut kelak Aku tidak dapat melakukan sesuatu...
Sesuatu untuk Agama Ku, Bangsa Ku, dan Negara Ku......

Salam Ma'al Hijrah (1430 Hijrah)


May Allah crown us with the best of iman,

health, wealth and peace of mind in this new year :-) (smsed frm Cikgu Asni)

MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri. Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:
Berpuasa
. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3X
Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3X

Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):
Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.
Sumber:http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Muharam.html

Selimut Putih


Orkes Nur El Suraya

Selimut Putih

Bila Izrail datang memanggil

Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil

Terbujur badan dan kedinginan

Tak ada lagi gunanya harta

Kawan karib sanak saudara

Jikalau ada amal di dunia

Itulah hanya pembela diri

Janganlah mahu dikenang-kenang

Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung

Sebelum masa lkerenda diusung

Datang masanya insaflah diri

Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi

Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Keputusan KPLI Ambilan Januari 2009 & Penempatan Guru-Guru KPLI (SR)

Tahniah...!!!!
1. Kepada anda yang dah menerima surat penempatan... Bagi mereka yg dr SM yang dapat posting di Sabah, janganlah gundah gulana...tiada apa yang ditakutkan di sini..Anda sahaja yang suka menakutkan diri anda sendiri...Orang kata masuk kandang kambing mengembek masuk kandang harimau mengaum.. Tetapi bukannya jadi orang lain..Jadilah diri anda sendiri dan cuba untuk beradaptasi...InsyaAllah...

2. Tahniah juga kepada anda yang baru sahaja menerima tawaran sebagai calon KPLI Ambilan Januari 2009. Mungkin anda sangat gembira dan mungkin juga anda kurang gembira. Apapun anda sudah memilih untuk mengisi borang KPLI dalu dan bersedia untuk ditempatkan di mana2 ketika bertugas kelak... :-) Selamat belajar kembali.. Perkara streteotaip yang mungkin anda hadapi adalah 'kamu betulkah nak jadi cikgu?' "Atau hanya kerana tiada pekerjaan lain?".. Bila anda "nak sedikit" anda dikatakan demand! dan ayat yg selalu keluar..."syukurlah kamu dibagi kerja(dpt KPLI).... " Apapun ini secebis pengalaman Aku dan kawan2..Aku harap anda lebih positif dan menghadapinya dengan positif.. Aku lebih suka dengan bekas pensyarah Aku yang satu ini (untuk kes ini, dlm 10 yg aku jumpa yg 1 ini sahaja lain pandangannya), "kamu ini sudah ditakdirkan menjadi cikgu dari sebelum lahir lagi. Bukan kamu tidak berusaha untuk kerja lain..kerja ikut course kamu..bila apply KPLI ini kamu dapat pulak".. Yah!!!!! Aku setuju sangat...Bila Aku lihat rakan2 yg lain semuanya punya kerjanya sebelum ini (kecuali yg baru grad). Aku? Dari seorang pemungut sampah di paya bakau (bird santuary), mengira isi rumah org sehinggahlah mengurus kewangan syarikat (Aku syukur sangat diberi peluang pengalaman bekerja...banyak benda yg Aku belajar yg Aku takkan lupakan..bekerja dengan org Cina cukup 'mengentalkan' Aku)... Hanya Aku tidak merasakan kebahagian dlm hati ketika bekerja membuatkan Aku memilih KPLI..Bukan Aku tak sanggup atau tidak enjoy, tapi Aku punya alasan sendiri yg melibatkan intergriti Ku sebagai budak baik...HEhhehehhehehehheheheh

"Ambillah secebis
ketabahan Sayidina Abu Bakar,
Secangkir keluruhan Sayidina Umar,
Selaut ilmu Sayidina Ali,
Sekudus takwa Imam Ghazali"
Dipetik dari buku Ada Bagus Bagusss (Dr. HM Tuah Iskandar)

Red iS Merah...Hot is Panas..Sexy is Seksi..Materialistik is Kebendaan..

What everlah...
As long as I know who i'am..
Aku bukan manusia yang bertopeng di sebalik tabir mahalnya...
hehheheehe....
Peace!!!!!!!
Courtesy by SonyLove (hehehehehhe)
^
.
.
.
dan dia menginspirasikan.....
.
.
Tema akhir tahun 2008 dan awal 2009

Love U...Aku meninggalkan MotoLove ku kerana mu..
(ko murah...tapi sesuai utk Ku dgn keadaan ekonomi ku ini dan warna mu melebihi segala2nya)

Ko juga menginspirasikan.....
.
.
.
New look!!!!!!!!!!
tak ble kah aku melaram...menjango!!!!!!
*jangan cuba2 cukur kening lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sI jAhaT yg HiLAnG

Rupanya Aku masih juga 'dicari'..terima kasih my beloved..
Aku memang sengaja untuk membuat keputusan untuk 'hilang' sebentar.. hilang ku bukan seperti chipsmore dan bukan juga seperti adik Nurin..hilang ku masih boleh dijejak..Aku kemana? Tak perlulah hebah2 kat sini..nanti ada yang jengkel, jelak dan jeles dengan Aku dan cuba buat tafsiran lain untuk menilai Ku..ah persetan!

Untuk teman2,
Aku sedikit tenang ketika itu..jauh dari rasa bosan, rasa marah, rasa benci, rasa muak dan rasa bodoh, rasa lelah, rasa letih dan segala rasa yang mula aku rasa sekarang ini.... Mungkin kerana Aku dapat melihat sesuatu yang berbeza. Merasakan sesuatu yang lain. Dan mungkin kerana Aku jauh dari segala yang memuakkan Aku, meletihkan dan memenatkan minda Ku. Yah di sana ada sesuatu yang berbeza..tenang kerana Aku tidak mengenal sesiapa dan Aku diterima dengan baik. Aku bebas kerana Aku tidak perlu lagi berurusan dengan orang 'pandai' yang mengatakan aku bodoh...

My beloved...Teman...Guys...
Aku mengharapkan sesuatu yang baik terjadi pada Ku 2009 ini..Doakan yah! 2007/2008 Aku merasakan Aku ada sedikit perubahan menjadi 'orang baik dan sabar' dari tahun2 sebelumnya.. (Itupun kerana apa yg tlah berlaku pada Ku thn2 sebelumnya..) Yah, dari kerana Aku sudah memilih profesion ini Aku harus menjaga 'muka' yang sewaktu dengan profesion ini. Yah tahun sebelumnya Aku pernah menjadi orang jahat/nakal tetapi Aku bukan kurang ajar..Sehinggah kini sedaya upaya untuk tidak kurang ajar dengan sesiapa (maafkan Aku if Aku TERkurang Ajar di mata kalian).

My beloved...Sahabat..Teman..Guys... doakan yah..
Tahun 2009 Aku mengharapkan sesuatu yang terbaik terjadi untuk Ku.. Bukan Aku tidak mensyukuri apa yang ada sekarang dan sebelumnya cuma aku mahu yang lebih baik dari ini...

Laskar Pelangi


Mimpi adalah kunci
Untuk kita, menaklukan dunia
Berlarilah, tanpa lelah
sampai engkau meraihnya
.
Laskar Pelangi..
takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
Warnai bintang di jiwa
.
*Reff :
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita
.
*Reff :
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Laskar Pelangi..
takkan terikat waktu
Jangan berhenti mewarnai
Jutaan mimpi di bumi
.
*Reff 2x:
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Laskar Pelangi..
Takkan terikat, waktu..




Source: http://laskarpelangithemovie.com/home.html & My own Collection Pict...

AlWaYS a SunRIse

Look out, look in. Every day has a sunrise.
Wherever you are, like a magic circle, the world is all around you.
Everything has a purpose.
Every action a reaction.
All around you there are happenings.
People, places and ideas, all offering you opportunities.
Some to be touched and changed by the very nature of your uniqueness.
Others to be left alone for they are not worthy of you.
Life is a love affair.
Love the people around you, love what you do.
Every day dawns with a sunrise.
Always, high days and low days.
Blue skies of pleasure, there to enjoy.
Celebrate.Dark clouds of storming hurt, however black, they always pass.
Today was yesterday's tomorrow; yesterday is gone. History.
And the wonder of yesterday is whatever we didn't like is behind us.
Make a change. Unlimited you. Greatness from within.
There is no such thing as failure, only learning experiences.
Some things are easy to learn, others hard.
What is easy for one may be hard for another.
Lessons to be learned, not burdens to be carried.
Everyone is different. Everyone is special.
We are all creative. We are all tool makers.
Greatness and humility.
Both are you.
Leader and follower.
Warrior and water carrier.
Teacher and student.
Champion and cheerleader.
Who is to say?
One day you are one, the next day you are the other.
Pace setters tread the untrodden path.
Never given away your sunrise day of action to an excuse.
'When the time is right.'
'When I feel like it.'
'When I've enough money.
'Sometimes it's too easy to justify not taking action.
Sometimes you have to say 'no' to your inner voice ...
when it tries to keep you too comfortably where you're at.
Always a new light.
Always a new day.
Each day a gift of opportunity.
There is always a sunrise even when it is far from our view.
There is always a door.
We simply have to seek.
There is always a key.
We simply have to persist.
And, sometimes, we just have to wait a while.
Patience does have virtue.
There is always a future.
The future is hope and the magic is faith.
It begins with you today.
Today a new day.
Always.
Today our decision to be the person we really want to be.
Today our choice of courage to accept what we cannot change.
Today our choice to rise to the challenge of changing what we must.
These are the choices of happiness.
Always an answer.
You simply have to believe.
The dawn.
The magic of a new day given to us.A love affair.
A love affair with today.
Today, a gift of opportunity; to laugh; to learn; to achieve;to make someone happy, to be happy. Always a sunrise.
Sources: unknown