Who will win?


Bijak VS Pandai

Emosi VS Akal

1. Urus makan2 org... sedikit membebankan ...dengar sombong..lihat macam sombong..cakap tak mesra.. BUT its OK!

2. Wakil org... belum beban... kini dia senang2 aku terpaksa teruskan...dah nasib..terima.

3. Sambung kerja org... sudah nasib.. memang nasib??? Mungkin kerna aku boleh..jadi aku pilihanNya..Its OK!

3. Lagi2 alasan..hanya kerna aku bujang...kui..kui..kui... hati redha cuma usah main ugut..usah main nama BESAR.. bikin hati ku JELAK...

4. Meeting...satu tugas..org lain percaya..aku harus percaya..PERCAYA PADA DIRI SENDIRI...

6. Yg pertama di mata..lain sifatnya..lain fizikalnya.. hati jadi piluh...mulut bertanya...kasihan anak ini..kuat ibunya..tegar bapanya...naluri bertanya..kuatkah aku jika punya si kecil seperti ini...ALLAH Maha Tahu..

7. Mata hampir hilang bertongkat...esok date line!!! mcam mana ni.?????...tidolah!

Kembara Silang Budaya...Satukan Hati Kami..

Terima Kasih..
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU beri..
Hati kami gembira...
Hati kami ceria...
Hati kami tenang...

Terima Kasih...
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU pilih untuk kami..
Hati kami masih bahagia..
Hati kami masih tetap...
Hati kami masih bersatu...

Terima kasih...
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU takdirkan untuk kami...
Hati kami masih tahu tauhid..
Hati kami masih berusaha mendekati Mu...
Hati kami masih bersemangat untuk lebih baik dari kemarin...

Terima kasih...
Atas apa yang pernah ENGKAU kurniakan..
Atas apa yang ENGKAU telah jadikan...
Atas apa yang ENGKAU takdirkan..
Kami redha...
Kerana kami tahu ada HIKMAH disebaliknya...

Terimah kasih..
Atas segalanya..
Apa yang kami pohon teguhkanlah iman kami..
Apa yang kami minta jitukanlah hati kami..
Apa yang kami minta jauhkanlah kami drpd anasir jahat..
Kerana kami juga manusia lemah...yang BELUM cukup KUAT imannya...

Amin Ya Rabbal Alamin...

Guru Lepasan KPLI Tidak Berkualiti!


Nasib baiklah aku ni keluaran KPLI - LPBS yang telah belajar menjadi pengajar selama 18 bulan.. hiihihihi ... Apapun... saya berpaut pada ini aja...
BENAR @ TIDAK BERKUALITI,
BUKTINYA ADA PADA DIRI SENDIRI.
coz nak kata saya ini berkualti, jauh sekali.. banyak perkara perlu dipelajari..perkara berubah dari hari ke hari..macam nak bubut TRANSFORMASI ICT, Handpone, Laptop dan Tekno. lainya... kalau ketinggalan habislah...
kita takkan rasa pelik bila kita KETINGGALAN..tapi org lain akan rasa pelik.."zaman sekarang masih ada lagi tak tahu nak buka website!!? masih ada lagi buka website di satu tab aja! haluuu awak boleh buka beberapa website dlm satu masa..."....Pelik...tapi itulah...pelik tapi benar..
KPLI 18 bulan ; Berita Harian Online
Oleh Azrul Affandi Sobryazr@bharian.com.my

Tempoh kursus setahun kurang berkesan lahir guru berkualiti
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan memanjangkan tempoh pengajian Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) selama enam bulan kepada setahun enam bulan, bermula pengambilan Januari 2010. Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Datuk Misrah Ibrahim, berkata keputusan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak selain mengakui tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru berkualiti.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya pada peringkat akhir memuktamadkan kertas kerja mengenai cadangan itu sebelum membentangkannya bagi tindakan kementerian.
"Paling awal pelaksanaan lanjutan tempoh pengajian itu adalah bagi pengambilan Januari 2010. Memang jika boleh nak dilaksanakan segera, tetapi untuk tahun ini amat mustahil kerana pengambilan akan datang adalah pada Julai tahun ini. "Namun, berdasarkan penelitian serta mengambil kira pandangan semua pihak, BPG positif lanjutan tempoh itu perlu dilaksanakan dan mempunyai rasional kukuh. Cuma ada beberapa perkara perlu diperhalusi sebelum dapat dilaksanakan sepenuhnya," katanya ketika dihubungi Berita Minggu. Mengenai desakan beberapa pihak supaya tempoh pengajian itu dipanjangkan kepada dua tahun, Misrah berkata, ia tidak relevan kerana terlalu mengambil masa bakal guru.

Katanya, jika tempoh KPLI terlalu lama, mungkin graduan tidak berminat dengan kerjaya perguruan kerana jangka masa sama sebenarnya mencukupi untuk mereka menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, ketika mengulas dakwaan bahawa bidang perguruan menjadi tempat longgokan graduan menganggur, berkata sistem tapisan bakal guru bagi mengikuti KPLI cukup ketat. Katanya, semua pemohon KPLI perlu lulus dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 2.75 ke atas pada peringkat sarjana muda sebelum dipanggil mengikuti ujian khas pemilihan guru. "CGPA itu bukan kecil. Ini bermakna pemohon untuk KPLI terdiri di kalangan antara yang terbaik di universiti. Apabila menduduki ujian pula, banyak perkara boleh dinilai bagi melihat kesungguhan pemohon untuk menjadi guru.

"Jika melepasi ujian, ada pula peringkat ketiga iaitu temu duga yang membolehkan penemuduga menilai secara terperinci sahsiah dan karakter pemohon," katanya. Katanya, dakwaan itu mungkin berlaku satu ketika dulu kerana tapisan mengikuti KPLI tidak sebegitu ketat, namun dengan 80,000 permohonan tahun ini dan hanya 5,132 pengambilan, persaingan itu pasti sengit dan calon terpilih pastinya antara terbaik. Pada masa sama, katanya, kementerian kini memperbanyakkan pengambilan guru untuk Program Sarjana Muda Perguruan yang bakal mengisi sehingga 6,200 tempat.
***** Pemandangan awal pagi dari IP Kent.. Tak dapat lagi melihat pemandangan sebegini dari IP Kent apabila kampus ini berpindah kelak.

Choose What U needs NOT what U wants


Since I’ll be spending next days..or may be next 1 months or more with No camera beside me...(huhuhu), I've doing some online servay bout DSLR.

I have this Olympus U1040 compact digital that takes decent pictures. I bought it a last year for less than RM899.00. I used to have Richo (manual????) camera but then, I spoiled it...took it in to wrong convo. paper bag during my friends convocation, 2003. Thats mean, this is my first digital camera. Love in red. 2 days back, I bring it to 'clinic' coz its the flash won't work. Nasib bek still in warantty.. But the hensem ah chai said " if the camera need to reset, may be take a few days but, if it need to change component inside, may be U need to wait bout 1 month.."

Align Center
I love photography; looking and snapping great pictures (for me lah), to show my expression or subject expression/emotion that time i was snap. Even though I've no intention to get serious or to be professional photograper, I always want to get a Digital SLR. The price! Make me say..."nanti2lah...beli mana yang penting dulu.. bayar mana yang patut dulu...


SeMpaDAn cINta yg TerBUKA

"Ya allah ya Tuhan kami, kurniakan rahmat kepada (pengantin)
suami isteri agar kekal abadi,
aman damai yang berkekalan di alam rumahtangga, sihat walafiat,
dimurahkan rezeki dan dilanjutkan usia dengan
mendapat zuriat yang soleh serta mendapat syafaat
daripada junjungan besar Nabi Muhammad saw".

~ Amin ya Yabbal Alamin ~



Pernah suatu ketika dahulu aku membenci, geram dan rasa jengkel terhadap org dewasa. Lelaki dewasa. Orang dewasa yang aku anggap boleh mencari pilihan lain selain aku2, kami2 yang bukan dewasa (suatu ketika dahulu) ini.

Pernah suatu ketika dahulu..... Aku membantu dara manis itu lari desakan org dewasa... lari paksaan org dewasa...BENCI! Hanya kerana dia org dewasa. Dia punya kuasa untuk memilih, memilih utk memiliki dara yang masih ingin mempertingkatkan ilmunya. CIS! Ketika itu, org dewasa jugalah mengkhianati janji membantu aku dan rakan. Akhirnya KAMI tewas dek org dewasa... Kuasa tanpa kasihan akhirnya DIA milik org dewasa. (Semoga kekal & bahagia...semoga ALLAH melindungi mu teman. Kini kau sudah dewasa.)

Pernah suatu ketika juga... Dalam utk aku memenuhi permintaan sahabat utk lepas dari desakan dan paksaan org dewasa. Ada org dewasa juga cuba mengubah jalan hidup aku. Peristiwa berlaku tanpa aku sedar dek kesibukan aku "melarikan" sahabat ini... Syukur nasib aku tidak seperti DIA. Walau ada org dewasa dekat dgn ku mahu cerita hidup ku seperti DIA. Mujur ada dewasa yang cetek ilmu sekolahnya namun sangat sayang dan hormatkan impian dan cita2 ku. (terima kasih ma').

...............................................************************..................................................................

Pernah suatu ketika... AKU memikirkan ada JODOH antara kita setelah beberapa kali terpisah dek waktu dan cita2 dan kita bertemu dan bertemu lagi secara kebetulan. Namun...hanya kerana KAU menyatakan HASRAT dikala aku dalam ZON KURANG SELESA... Akhirnya....BUKAN JODOH KITA.. (Andai kau tahu, u're the right person but in a wrong time. Hopefuly will find person like U.......waaaaaaaa....Amin..)

........................................................*******************...................................................................

Pernah suatu ketika.... Sepertinya satu gelombang kuat menghentak diriku. Kau datang terlalu cepat. Dikala aku lalai dengan ZON SELESA ku (wargh!!!!!!!!!!). Manis mulut bila bicara. Meruntum hati keras ku..(hohohoohohohohoh...iyolah...). Gagah perkasa persis putera impian (hihihiihihih). Gayanya banyak $$$$$$$$$$ (boleh tahan)... NAMUN, HASRAT mu, impian mu, bukan HASRAT ku, bukan impian ku. Gaya mu menggoda aku sepertinya aku wanita materialistik. Kawalan mu sepertinya aku milik mu 100%, tiada ruang untuk aku...

Pengantin P : Ko ingat duuulu.
AKU: Apa?
Pengantin P : Duulu tu ba... ada org kata kita dua ni akan kawin lambat.
Aku : Yg di rumah *** tu kan... Ya aku ingat.
Pengantin Perempuan : Nah...sekarang aku dah kawin. Endak lama lagi ko la....Mungkin2 tahun ni juga...
Aku : Hahhahahah....... (senyum2 kerbau)... Ish...lama lagi aku ni...aku baru posting...(padahal!)
Pengantin P : Aku ni...aku tak sangka juga...macam tak percaya aku kawin..
Aku : Ya...mungkin prosesnya terlalu cepat.
Pengantin P : ya..aku baru jak kenal...dah jodoh...
Aku : Yah...dah jodoh...licin jak kerja..
Pengatin P: Tapi ko tau...hehehhehe
Aku : Apa?
Pengantin P : ko ingat ka...kita pernah crita2...yg aku tak mau laki yg anak mak...
Aku : Hahahahhaha... Laki ko ni ada mak kan...tapi dah tua...
Pengantin P : Hhihiihihihi...yah
Aku : hihiihi...oklah tu..
Pengantin P : Dua mak....

Itu borak2 aku dgn kazen aku...beza umur kami 3 thn...adik dia yg baya aku dah 3 anak yg bertemu jodohnya dengan pegawai bank dlm usahanya mengejar cita2nya nak jadi pegawai bank terbantut dek banyak halangan (huhuhuhuuh...Sykurlah). AKu dan PP punya alasan dan sebab musabab mengapa kami berfikiran 'LAIN" tentang BEBERAPA PERKARA duuuulu. (hihiihihi itu duuuuuulu...).


Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang shaleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

******************Untuk sahabat ku Z...Usahlah gundah apalagi gulanah hanya kerana aku belum berkahwin. Andai tiba masanya akan ku kabarkan kepada mu...Usah lah lagi aku berfikir dan menasihati aku seolah2 aku tidak lagi ada rasa sama yg bernama LELAKI. ..Palis2....fuh! fuh ! fuh!...Andai aku ada kuasa, kan ku pinang lelaki idaman ku...hihihiihi...usah kau risau kerana aku takkan pinang ko! Pa lagi ko yg dah punya isteri dan anak........***************************************