New Year Card from a simple person...

Terima Kasih..........Si tuan punya badan....
Coz sudi beri kad ini....
New year e-card.....

Yah... Sinari hidup mu di tahun 2009
dengan senyuman dan keceriaan....
Peace!!!

Aku Takut..... I'm Scare....Mitau ka'....



Salam...
Hampir 50% jam ku hari ini aku peruntukkan dengan mengadap laptop Ku ini. Aku cuba untuk menzahirkan apa yang ada didalam minda Ku ini ke dalam blog ini...Aku cuba.... sudah lama ia tersekat di minda Ku.. Aku ingin membicarakan tentang siapakah Melayu di mata mereka? dan perkara - perkara yang menunjukkan rasa tidak terima kasih (tidak sedar diri diuntung) pihak lain terhadap kebaikan org Melayu, Blog yang menghina Islam (yg kuar dalam TV3), perkahwinan Mawi serta adat Jawa yg ditonjolkan, Hijrah, Tahun baru Islam, Pencerobohan ke atas Palestine, Adat Perpatih (sempena kemangkatan Yang Dipertuan Besar N 9) dan beberapa perkara lainnnya..
Apa yang membuatkan ia tersekat?
Aku masih kurang yakin dengan ilmu (pembacaan) dan skil penulisan yang Aku ada.. heheheeh..
Mungkin juga kerana aku keluh...
Dengan itu apa yg Aku telah lakukan?
"Maklumat di hujung jari, Zaman dah berubah"..
Aku menyelusuri internet dan google enjin pencarian yg menjadi fav aku...
Banyak - banyak web dan blog yang telah aku selusuri... Antara yang Aku cuba cari ialah:-

#1. blog yang menghina Nabi Muhammad s.a.w.. Errrghhhhh Aku lambat...blog tu dah disekat...
Walauapapun Aku sangat2 berterima kasih dengan anak muda ini (tahniah juga kepada ibubapanya).. Aku dah lama ikut blognya sejak zaman upin dan ipin yg dulu2 tu.....Beliau ada mengulas tentang isu blog menghina Nabi Muhammad.. http://ohartis.com/selebriti/adibah-ahmad-menghina-nabi-muhammad/ dan kesimpulan peribadi beliau ttg perkara ini..http://justkhai.com/blog/adibah-ahmad-menghina-nabi-muhammad/ . Perkara lain yang juga menakutkan Aku ialah... http://justkhai.com/blog/pertama-kompleks-tak-beli-handphone-kena-belasah/ Kalian bacalah sendiri... fikir2lah sendiri.....
#2. Gaza, Palestine diceroboh lagi.. Apa yang Aku boleh buat? Apa yang Aku boleh bantu? Aku banyak menerima email mengenai isu terbaru ini.. dan.... Aku hanya dapat kongsikan email ini...
"Assalamu Alaikum Wr Wb
Mohon do'a dlm setiap sujud di malam-malam anda,do'a di setiap shalat,do'a di tiap-tiap waktu terbaik untuk berdo'a ataupun do'a dimana pun anda berada. Berdo'alah mohon pada Allah agar memberikan ketabahan,kesabaran dan semangat untuk terus berjuang bagi saudara-saudara kita di belahan bumi manapun yg sedang teraniaya. khususnya saudara-saudara kita di Gaza Palestina."

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.aspy=2008&dt=1229&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

Ya Allah Aku takut..
Takut pada diri Ku sendiri..
Aku takut kepada lemahnya Iman Ku..
Aku takut kepada ceteknya Ilmu Ku.......
Aku takut kepada lemahnya semangat Ku...
Aku takut kepada lemahnya Ketabahan Ku.........
Aku takut kepada lemahnya tenaga Ku...................
Aku takut kelak Aku tidak dapat melakukan sesuatu...
Sesuatu untuk Agama Ku, Bangsa Ku, dan Negara Ku......

Salam Ma'al Hijrah (1430 Hijrah)


May Allah crown us with the best of iman,

health, wealth and peace of mind in this new year :-) (smsed frm Cikgu Asni)

MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri. Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:
Berpuasa
. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3X
Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3X

Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):
Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.
Sumber:http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Muharam.html

Selimut Putih


Orkes Nur El Suraya

Selimut Putih

Bila Izrail datang memanggil

Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil

Terbujur badan dan kedinginan

Tak ada lagi gunanya harta

Kawan karib sanak saudara

Jikalau ada amal di dunia

Itulah hanya pembela diri

Janganlah mahu dikenang-kenang

Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung

Sebelum masa lkerenda diusung

Datang masanya insaflah diri

Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi

Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Keputusan KPLI Ambilan Januari 2009 & Penempatan Guru-Guru KPLI (SR)

Tahniah...!!!!
1. Kepada anda yang dah menerima surat penempatan... Bagi mereka yg dr SM yang dapat posting di Sabah, janganlah gundah gulana...tiada apa yang ditakutkan di sini..Anda sahaja yang suka menakutkan diri anda sendiri...Orang kata masuk kandang kambing mengembek masuk kandang harimau mengaum.. Tetapi bukannya jadi orang lain..Jadilah diri anda sendiri dan cuba untuk beradaptasi...InsyaAllah...

2. Tahniah juga kepada anda yang baru sahaja menerima tawaran sebagai calon KPLI Ambilan Januari 2009. Mungkin anda sangat gembira dan mungkin juga anda kurang gembira. Apapun anda sudah memilih untuk mengisi borang KPLI dalu dan bersedia untuk ditempatkan di mana2 ketika bertugas kelak... :-) Selamat belajar kembali.. Perkara streteotaip yang mungkin anda hadapi adalah 'kamu betulkah nak jadi cikgu?' "Atau hanya kerana tiada pekerjaan lain?".. Bila anda "nak sedikit" anda dikatakan demand! dan ayat yg selalu keluar..."syukurlah kamu dibagi kerja(dpt KPLI).... " Apapun ini secebis pengalaman Aku dan kawan2..Aku harap anda lebih positif dan menghadapinya dengan positif.. Aku lebih suka dengan bekas pensyarah Aku yang satu ini (untuk kes ini, dlm 10 yg aku jumpa yg 1 ini sahaja lain pandangannya), "kamu ini sudah ditakdirkan menjadi cikgu dari sebelum lahir lagi. Bukan kamu tidak berusaha untuk kerja lain..kerja ikut course kamu..bila apply KPLI ini kamu dapat pulak".. Yah!!!!! Aku setuju sangat...Bila Aku lihat rakan2 yg lain semuanya punya kerjanya sebelum ini (kecuali yg baru grad). Aku? Dari seorang pemungut sampah di paya bakau (bird santuary), mengira isi rumah org sehinggahlah mengurus kewangan syarikat (Aku syukur sangat diberi peluang pengalaman bekerja...banyak benda yg Aku belajar yg Aku takkan lupakan..bekerja dengan org Cina cukup 'mengentalkan' Aku)... Hanya Aku tidak merasakan kebahagian dlm hati ketika bekerja membuatkan Aku memilih KPLI..Bukan Aku tak sanggup atau tidak enjoy, tapi Aku punya alasan sendiri yg melibatkan intergriti Ku sebagai budak baik...HEhhehehhehehehheheheh

"Ambillah secebis
ketabahan Sayidina Abu Bakar,
Secangkir keluruhan Sayidina Umar,
Selaut ilmu Sayidina Ali,
Sekudus takwa Imam Ghazali"
Dipetik dari buku Ada Bagus Bagusss (Dr. HM Tuah Iskandar)

Red iS Merah...Hot is Panas..Sexy is Seksi..Materialistik is Kebendaan..

What everlah...
As long as I know who i'am..
Aku bukan manusia yang bertopeng di sebalik tabir mahalnya...
hehheheehe....
Peace!!!!!!!
Courtesy by SonyLove (hehehehehhe)
^
.
.
.
dan dia menginspirasikan.....
.
.
Tema akhir tahun 2008 dan awal 2009

Love U...Aku meninggalkan MotoLove ku kerana mu..
(ko murah...tapi sesuai utk Ku dgn keadaan ekonomi ku ini dan warna mu melebihi segala2nya)

Ko juga menginspirasikan.....
.
.
.
New look!!!!!!!!!!
tak ble kah aku melaram...menjango!!!!!!
*jangan cuba2 cukur kening lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sI jAhaT yg HiLAnG

Rupanya Aku masih juga 'dicari'..terima kasih my beloved..
Aku memang sengaja untuk membuat keputusan untuk 'hilang' sebentar.. hilang ku bukan seperti chipsmore dan bukan juga seperti adik Nurin..hilang ku masih boleh dijejak..Aku kemana? Tak perlulah hebah2 kat sini..nanti ada yang jengkel, jelak dan jeles dengan Aku dan cuba buat tafsiran lain untuk menilai Ku..ah persetan!

Untuk teman2,
Aku sedikit tenang ketika itu..jauh dari rasa bosan, rasa marah, rasa benci, rasa muak dan rasa bodoh, rasa lelah, rasa letih dan segala rasa yang mula aku rasa sekarang ini.... Mungkin kerana Aku dapat melihat sesuatu yang berbeza. Merasakan sesuatu yang lain. Dan mungkin kerana Aku jauh dari segala yang memuakkan Aku, meletihkan dan memenatkan minda Ku. Yah di sana ada sesuatu yang berbeza..tenang kerana Aku tidak mengenal sesiapa dan Aku diterima dengan baik. Aku bebas kerana Aku tidak perlu lagi berurusan dengan orang 'pandai' yang mengatakan aku bodoh...

My beloved...Teman...Guys...
Aku mengharapkan sesuatu yang baik terjadi pada Ku 2009 ini..Doakan yah! 2007/2008 Aku merasakan Aku ada sedikit perubahan menjadi 'orang baik dan sabar' dari tahun2 sebelumnya.. (Itupun kerana apa yg tlah berlaku pada Ku thn2 sebelumnya..) Yah, dari kerana Aku sudah memilih profesion ini Aku harus menjaga 'muka' yang sewaktu dengan profesion ini. Yah tahun sebelumnya Aku pernah menjadi orang jahat/nakal tetapi Aku bukan kurang ajar..Sehinggah kini sedaya upaya untuk tidak kurang ajar dengan sesiapa (maafkan Aku if Aku TERkurang Ajar di mata kalian).

My beloved...Sahabat..Teman..Guys... doakan yah..
Tahun 2009 Aku mengharapkan sesuatu yang terbaik terjadi untuk Ku.. Bukan Aku tidak mensyukuri apa yang ada sekarang dan sebelumnya cuma aku mahu yang lebih baik dari ini...

Laskar Pelangi


Mimpi adalah kunci
Untuk kita, menaklukan dunia
Berlarilah, tanpa lelah
sampai engkau meraihnya
.
Laskar Pelangi..
takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
Warnai bintang di jiwa
.
*Reff :
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita
.
*Reff :
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Laskar Pelangi..
takkan terikat waktu
Jangan berhenti mewarnai
Jutaan mimpi di bumi
.
*Reff 2x:
Menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya..
.
Laskar Pelangi..
Takkan terikat, waktu..




Source: http://laskarpelangithemovie.com/home.html & My own Collection Pict...

AlWaYS a SunRIse

Look out, look in. Every day has a sunrise.
Wherever you are, like a magic circle, the world is all around you.
Everything has a purpose.
Every action a reaction.
All around you there are happenings.
People, places and ideas, all offering you opportunities.
Some to be touched and changed by the very nature of your uniqueness.
Others to be left alone for they are not worthy of you.
Life is a love affair.
Love the people around you, love what you do.
Every day dawns with a sunrise.
Always, high days and low days.
Blue skies of pleasure, there to enjoy.
Celebrate.Dark clouds of storming hurt, however black, they always pass.
Today was yesterday's tomorrow; yesterday is gone. History.
And the wonder of yesterday is whatever we didn't like is behind us.
Make a change. Unlimited you. Greatness from within.
There is no such thing as failure, only learning experiences.
Some things are easy to learn, others hard.
What is easy for one may be hard for another.
Lessons to be learned, not burdens to be carried.
Everyone is different. Everyone is special.
We are all creative. We are all tool makers.
Greatness and humility.
Both are you.
Leader and follower.
Warrior and water carrier.
Teacher and student.
Champion and cheerleader.
Who is to say?
One day you are one, the next day you are the other.
Pace setters tread the untrodden path.
Never given away your sunrise day of action to an excuse.
'When the time is right.'
'When I feel like it.'
'When I've enough money.
'Sometimes it's too easy to justify not taking action.
Sometimes you have to say 'no' to your inner voice ...
when it tries to keep you too comfortably where you're at.
Always a new light.
Always a new day.
Each day a gift of opportunity.
There is always a sunrise even when it is far from our view.
There is always a door.
We simply have to seek.
There is always a key.
We simply have to persist.
And, sometimes, we just have to wait a while.
Patience does have virtue.
There is always a future.
The future is hope and the magic is faith.
It begins with you today.
Today a new day.
Always.
Today our decision to be the person we really want to be.
Today our choice of courage to accept what we cannot change.
Today our choice to rise to the challenge of changing what we must.
These are the choices of happiness.
Always an answer.
You simply have to believe.
The dawn.
The magic of a new day given to us.A love affair.
A love affair with today.
Today, a gift of opportunity; to laugh; to learn; to achieve;to make someone happy, to be happy. Always a sunrise.
Sources: unknown

Off Line...



Will be off line (from Malaysia)......
Nak gi berburu ? Hahahhahaha........
Nak gi tengok negara lain.....
Nak tambah pengalaman hidup...
Nak timbah ilmu....
Yg bermafaat untuk diri dan orang lain...

School Holiday Planning

Waaaarrrrggghhhhh!!!!! School Holiday!!!
Came n join me.... hehheheh... lets make dis school holiday season E.N.J.O.Y!
We have
per day.... have warm and sporting friends!!!
So... What r you waiting for huh???!!!
See this one.... colourful!
You can get it at Pasar Kraftangan... known as pasar philipine...
Go in side and see what you can find..Its Sabahan crafts or what...





Or we go to Gaya Street...Find my Makcik...kikikikiki...buy tudung for modal price (kunun)....






I love this capture...really love it.. I take this at Vinci Shop during "we" talking bout one guys....hehhehehee .. yah that LELAKI...








Oppssss...owez stop here..try to find branded blouse in cheap price.... hohohohoh beli yang out of date punya fashion larrr...
better than ciplak kan..like Nikole....


I'm owez droping here before or after meet someOne or someBody... My Makcik corner...hehehhe at Pasar Besar Kota Kinabalu... Just try n try...I love this one... berat baju ni dalam 3-4 kg....ful of beads n bla bla bla...




After thats....After what???
Buy Kek Lapis..... Woooooo mahal oooo... Just looking2 ba ...




What ever pung... Enjoy lunch at Malay restauran.. My fav Malay restauran is MALINDO at Wisma Merdeka or Nelta at Center Point.. If you ask me to makan others restauran...plz pay for me huh...


I dont really like this one... Like makan angin aja...luckyly toping dia sedap... if U ask me for the next time...wait untill I feel mengidam to eat this one or nothing to eat lagii otherwise U'll pay 4 me.. huhuhuhuuhuh




Actually i prefer something yang Masin....kekekkekeke like lauk2...

But dun worry darling... if both of U ask me....lets go to secrete recipe.... ayayayyayayayya..muah muah muah.. until I feel muak... huh!

And ... untill I need to C doctor...
Waiting Q for a long2 time wif patient...and...huh wait kind of doctor huh? Never see my face!! Just ask n talk..Like I came to her room with dangerous Virus!!!! Hello doc!!! a u sure U love n want to be doctor or just to follow what Ur parents want n need? With hope U can earn more money or get Dr. tittle?... I know not all of Dr like that..but seem most gov doc... may be there're stress...dunno lah.. just go n try...n compare lahh


Whatever...I just want to FLY...Lets me BE FREE...!!!
To see something diffrent in others 'world'..

Make mylife more COLOURFUL
And hope...this 'tambang murah' will 'full filll' my list of desire....
hohohoohohohoohohohohoho

Prejudice in Community

Kenapakah sifat prejudis itu wujud di dalam sesebuah komuniti ?
Bagaimanakah cara – cara mengatasi sifat prejudis dan diskriminasi ?
Prejudis didefinisikan sebagai satu bentuk sikap negatif yang ditujukan kepada ahli dalam satu kelompok lain. Manakala diskriminasi satu bentuk tindakan negatif ekoran daripada sikap negatif. Prejudis dan diskriminasi boleh berlaku tidak mengira sempadan bangsa negara dan warna kulit.
Sejarah lalu memainkan peranan sebagai faktor berlakunya prejudis. Contohnya sikap prejudis masyarakat bukan Islam terutamanya di barat terhadap orang Islam. Berdasarkan sejarah lalu, Islam dianggap sebagai pengganas dan kemudiannya anggapan negatif itu berkekalan sehinggalah hari ini. Perkara ini telah banyak menimbulkan diskriminasi terhadap orang - orang Islam kini. Contohnya apa yang berlaku terhhadap negara –negara Islam seperti yang berlaku di Iraq.
Prejudis dan diskriminasi juga difaktorkan oleh faktor ekonomi dilihat sebagai hasil pengeksploitasian pemerintah terhadap pekerja. Perkara ini turut dinyatakan dan disokong oleh Karl Marx. Sikap dan tindakan ini bukan sahaja tertakluk kepada golongan pemerintah dan rakyat malah antara rakyat itu sendiri. Contohnya di Malaysia, pernah berlaku diskriminasi ekoran sikap prejudis orang Melayu terhadap pembangunan dan kemajuan ekonomi oarang Cina.
Faktor sosiobudaya yang melibatkan peningkatan urbanisasi, mobiliti ke atas beberapa kelompok tertentu, faktor kecekapan dan latihan, pekerjaan dan persaingan, peningkatan kadar penduduk berbanding keluasan tanah dan perumahan serta perubahan di dalam peranan dan fungsi keluarga menyebabkan berlakunya penentangan menerusi tingkah laku prejudis dan diskriminasi.
Faktor situasi yang menekankan aspek sosio psikologikal di mana faktor persekitaran mamainkan peranan berlakunya prasangka dan diskriminasi. Faktor ini boleh dilihat melalui persetujuan sosial untuk akur terhadap pandangan orang lain. Manakala faktor fenomena logikal yang menekankan persepsi semerta iaitu bagaimana individu itu membuat persepsi terhadap persekitarannya. Proses persepsi ini dipengaruhi oleh pengalaman lalu, tingkah laku orang lain dalam situasi yang sama serta cara orang itu mengendalikan sesuatu situasi. Intrepretasi fenomena logikal terhadap tingkah laku prejudis dan diskriminasi menekankan pengaruh semerta berbanding faktor sejarah.
Faktor psikodinamik pula melihat prasangka dan diskriminasi adalah hasil daripada konflik dan masalah penyesuaian yang menimbulkan tingkah laku lempar salah. Pendekatan ini juga melihat daripada segi struktur personaliti individu yang dikatakan lemah.
Kempen media massa boleh dilakukan bagi mengurangkan sikap prejudis dan diskriminasi. Melalui kempen ini kita boleh memujuk masyarakat samada secara langsung atau tidak langsung. Bagi memastikan kejayaan kempen ini, kempen perlu dilakukan secara berterusan kerana sikap individu sukar diubah.
Dengan mengkategori individu kepada kelompok individu boleh meyebabkan timbulnya bias antara kelompok. Maka kesamarataan antara ahli dalam pelbagai kelompok mungkin memberi kesedaran kepada masyarakat kepentingan perpaduan.
Penggubalan undang-undang juga boleh membantu mengubah sikap perkauman yang dramatik. Ini kerana masyarakat akan takut dengan penggunaan undang-undang . Seterusnya secara beransur-ansur akan menjadi satu kelaziaman dalam diri masyarakat.
Hubungan erat dikalangan masyarakat dalam status yang sama pentig untuk mengubah tingkah laku prasangka dan diskriminasi. Ini menggalakkan saling pergantungan dan kerjasama yang berupaya membawa kepada perkara positif.
Fenomena akibat sikap prejudis terhadap orang lain langsung tidak memberi kebaikan kepada pihak tertentu . Apatah lagi apabila berlakunya diskriminasi secarahalus ataupun kekerasan. Oleh itu satu perubahan sikap perlu ada dealam diri manusia untuk sama-sama bersaing dalam era kemodenan ini. Walaupun apa cara sekalipun yang diperkenalkan dalam mengelakkan sikap prejudis dan diskriminasi, ia sebenarnya berbalik kepada diri kita sendiri.

Ergonomic Facility For Handicap Person

PENYEDIAAN KEMUDAHAN UNTUK GOLONGAN KURANG UPAYA:
PERSPEKTIF ERGONOMIK
Aku Binti Saya
HR 2001 - 7419
Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial
Universiti Malaysia Sabah
ABSTRAK
Kertas kerja ini mengupas isu yang berkaitan dengan penyediaan kemudahan untuk golongan kurang upaya dengan membincangkannya daripada perspektif ergonomik. Sebelum itu, perlu untuk memahami apa itu kurang-upaya dan juga definisi ergonomik. Dalam kertas kerja ini juga akan menerangkan beberapa produk yang dihasilkan dan seterusnya akan membincangkan ciri-ciri ergonomik yang terdapat dalam produk tersebut. Perbincangan ini hanya tertumpu kurang upaya anggota. Pemilihan kategori golongn ini adalah kerana permintaan terhadap kemudahan tersebut adalah tinggi berbanding yang lainnya. Di akhir kertas kerja, perbincangan diteruskan dengan melihat cadangan yang sesuai serta apa yang perlu dilakukan sebagai manusia normal terutamanya mereka yang terlibat secara lansung dengan rekacipta kemudahan untuk golongan ini.
PENGENALAN
Salah-satu sumbangan dan tanggungjawab kita sebagai golongan yang normal atau manusia yang sempurna dari segi fizikal ialah menyediakan kemudahan kepada golongan kurang upaya. Ini bersempena dengan Dekad Bangsa-bangsa Bersatu bagi Orang Kurang Upaya di Rantau Asia dan Pasifik 1993-2002, negara kita telah mendatangani Proklamasi Penyertaan Penuh dan Penyamaan Peluang bagi Orang Kurang Upaya di Rantau Asia dan Pasifik pada 16 Mei 1994. Agenda Tindakan Dekad ini memberi penekanan kepada kesedaran masyarakat dan penyediaan kemudahan-kemudahan ke arah peningkatan kesejahteraan hidup orang kurang upaya. Penyediaan kemudahan tersebut bukan sahaja hanya sebagai kemudahan tetapi harus dilihat dari perspektif ergonomik. Yakni kemudahan itu harus dibina atau disediakan dengan mempertimbangkan keselesaan dan keselamatan mengikut ketidakupayaan yang dialami. Sehubungan dengan itu, tanggungjawab besar ini terletak di tangan ahli psikologi ergonomik di mana kepentingan dari segi psikologi golongan tersebut juga perlu dititik-beratkan. Dalam membincangkan adalah perlu memahami secara definisi istilah kurang upaya itu sendiri dan juga ergonomik.
* Ergonomik = Ergonomic merupakan salah-satu bidang dalam Psikologi Industri dan Organisasi di mana bidang ini mengkhusus kepada faktor manusia iaitu kajian hubungan manusia dan mesin.
***Sebarang copy & paste tanpa izin penulis adalah dilarang. So, mintalah izin dulu ya..**

Malaysia School Calender, School Holiday & Public Holiday 2009

Perancangan Tahun depan..(kepada yang berkenaan)

1. Merancang untuk bercuti? 2. Merancang untuk berkahwin?
3. Merancang untuk kenduri ? 4. Merancang untuk bertunang ?
5. Merancang menunaikan umrah? 6. Merancang untuk merancang.....
Kalender Persekolahan 2009
Untuk lebih detail: http://www.moe.gov.my/tayang.phplaman=kalendar_sekolah&unit=utama&bhs=my


Malaysia Public Holidays 2009 Calendar. Cuti Umum & Cuti Sekolah 2009
Now with Malaysia & Singapore School Holiday


Plz visit this site for more details:http://www.onestopmalaysia.com/holidays-2009.html