Tip Menjadi Seorang Penulis. BESTSELLER!!!!!!!!!!!

Tajuk jeww lebih-lebih... 
Aku baru bertatih belum lagi mampu bagi tip.

Pernah terfikir untuk menjadi seorang penulis namun tidak memikirkan untuk menjadi seorang penulis. Pernah membayangkan ingin menghasilkan sebuah buku atau sebarang hasil penulisan namun tidak pernah untuk mengusakan untuk  mencahayakannya. Pernah rasa yakin bahawa bakat saya pada penulisan has idea what to write till they said I'm jiwa-jiwa @ jiwang... 
Argh!! Semuanya dah berkarat! Dan mungkin inilah yang dimaksudkan Jiwang Karat! 
Takkan aku nak teruskan... berkarat. Allah mengurniakan kelebihan ini..Bercahaya-cahaya dibalik tengkorak. Namun cahaya yang menerangi cuma sedikit keluar dari saraf-saraf kecil. Belum cukup untuk orang lain memanfaatkanya. Belum cukup untuk aku menikmatinya. Belum optimum untuk aku manfaatkannya.
Dalam kesibukan yang kadangkalanya cuma alasan ada kejutan. Alhamdulillah mungkin inilah masanya mimpi, impian dan semangat dibangunkan semula. Bakat yang ada diasah sehabisnya. Ilmu yang dipelajari dikayakan lagi. InsyaAllah banyak manfaat kepada orang lain dan diri sendiri. Bukalah mata mu duhai aku.
Cuma keyakinan belum ada. Mengapa? Kerana sudah terlalu lama tidak mengingati impian. Bagaimanapun sokongan dari rakan2 bukan sedikit tetapi sangat banyak. InsyaAllah niat akan diteruskan kalaupun bukan sekarang masa akan datang. Kerana sahabat juga tahu ia bukan perkara mudah untuk dilakukan apatah lagi dimulakan untuk seorang yang sudah lama "karat". 

Apapun ini adalah permulaan. Ini Langkah pertama!! Pasti saya akan bermula. Jalannya atas punca ketidak yakinan saya atasi... dan saya abadikan kata-kata magic kalian di sini sebagai tukul kepada habit negetif (bertangguh) ...

 PJ: Ambil. Gunakan peluang ini Hairiah. Baca, kaji, pengalaman letakkan satu adunan. Draf kasar apa yang hendak ditulis, cari bahan, susun dan semak...

MH: wahhhh... ok lah Ari.. best.. best.. best... peluang dah ada tue.. abek ja...

ND:  
Salam Mbah Ari. Tulislah tentang apa yang dekat dengan kamu Mbah. Peluang tidak datang selalu, jadi jangan dipersia-siakan;-)

YN: 
like my lecturer used to say..u have to take the first step..n usually it is the hardest one..but you have to start from somewhere...so what are u waiting.4..this is once of a life time chances..so go 4 it girl.....

Dan juga UNI: penuh dengan kata2 positif- Kita perlu memenuhi keperluan dan memudahcara apa yg dicari orang lain. Kita perlu mendahului...orang memikirkan kita memikirkan dan kita harus bertindak dahulu. Write!

Iya- kata2 UNI ada persamaan apa yang sedang saya baca... Buku Tip Menjadi Penulis Bestseller.. dlm buku tu menyatakan Petua Penulis Bestseller Sepanjang Zaman drp Hamka (m/s 26). Tip no. 8 "Usah ditunggu sehinggah menjadi penulis yang sempurna. Menulislah dan kesempurnaan akan datang secara berperingkat-peringkat." Tip no. 9. "Hamka membuktikannya apabila menulis buku bertajuk  Dibawah Lindungan Kaabah. Idea asal buku ini datang drp rakannya. Oleh sebab sikap ragu-ragu kerana merasa diri tidak cukup ilmu., idea itu tidak ditulis oleh rakannya. Sebaliknya Hamka menulis dan menerbitkan terlebih dahulu. Timbul kekesalan oleh rakan itu."

Mahukah menyesal kemuadian hari? 

Agar tidak mensia-siakan bakat dan ilmu kurniaan Allah.
Agar lebih mengambil kisahkan sokongan rakan-rakan.
Agar lebih cepat memulakan.....KEYAKINAN 

Inisiatif yang dilakukan:-
1. Bertanyakan kepada sahabat-sahabat yang lebih berpengalaman. Alhamdulillah semuanya memberikan peransang dan mengatakan inilah peluang yg lebih baik untuk tidak dilepaskan.

2. Berkongsi rasa. Alhamdulillah. Inilah dikatakan berkongsilah dengan mereka yg sama "nilai" . Mereka merasa seperti apa yg dirasa. Kemahuan dan impian yang sama tapi tak sangat serupa. 

3. Mencari ilmu. Alhamdulillah. Berkat drpd mereka yg sudah menjadi "pendahulu" dan "memudahcara orang lain yg mencari" . Saya dapat jawapan d buku Tip Menjadi Penulis Bestseller. (sebenarnya dah beli pun buku Buat Duit dengan Menulis pd awal thn tapi belum habis baca pun dek kerana penyakit hangat2 taik ayam).

4. Kembali kepada kesihatan lama. Dekat pada buku. Kalau dulu mulut becok sendiri2.. kenapa d KK  hanya ada Eaton's, Signature, Penguin, dan entah tak ingat..... Now! Harris Book Store, Popular, Times dll (MPH tiada lagi...) Buy and Read it! NOT Buy and Store it!


5. Read. Baca. Lebih byk aku baca lebih byk aku tahu dan mahu tahu. Dan yg penting aku belajar dan tahu sesuatu. Untuk menjadi seorang penulis yang menghasilkan atau dapat menerbitkan sebuah buku sebenarnya bukan drpd idea 100% mereka. Maksudnya originality isikandungan buku itu tidak semestinya datang dari hasil kajian / teori yg dicipta oleh si penulis. Saya pernah mengutarakan "isu" ini bila berbincang berdua. 
"Banyak dah buku-buku ttg %$#@$ di pasaran sekarang ni. Isinya pun lebih2 kurang jak. Pastu boleh dapat di internet hampir 70% sama isinya. Tak palah may be fakta. Fakta mana boleh ubah2... Lagi satu yg d internet tu...entah siapa yang copy siapa... penulis buku or penulis web/blog..."

Ni ha aku ambil daripada buku rujukan aku sekarang Tip Menjadi Penulis Bestseller  m/s 145. 
Penulis buku ni tulis (lebih kurglah)... Sekiranya kita mahu menulis dan menghasilkan sebuah buku. Kita seharusnya mengadaptasi apa yang kita baca (teks asal) bukannya menterjemah buku atau teks yang kita baca itu. Ini kerana jika kita menulis semula bahan utama itu kita sebenarnya telah membuat satu kesalahan hak cipta. Ubahlah atau adaptasilah mengkut acuan sendiri. Kalaupun hanya mahu menterjemah, perlu ada kebenaran daripada penulis asal. (Ayat2 ini tidak sama dlm buku---- berlatih utk teknik adaptasi).

6. Reschedule & Discipline. Adush! Perlukan pengorbanan. Penjadualan semula. Masa dibahagikan mengikut sewajarnya. Tetiba teringat Siri Dilema Wanita d TV2 ptg tadi. Juga kisah penulis... sambil2 menonton sambil2 berfikir.... Inikah petanda...seruan...jodoh...hihihi.. aku perlu teruskan apa yg pernah saya fikirkan dahulu. dan dah tiba masanya saya bertindak. Perjalanannya sudah teratur. Bermula dgn bakat-perkenalan secara tidak sengaja d AM-dekat dgn rakan senilai-- iya semuanya bukan kebetulan...  Chaiyok! Pengorbanan masa. kurangkan berFB...beri ruang kepada -baca, surfing-baca, belajar, fikir-adaptasi- tulis-rangka.

7. Asah. Bekerja dan bersamalah dengan org yang boleh mencabar minda mu bukan mendekati org yang suka mencabar cabar semata yg bikin tambah dosa. TRY TO WORK FOR SOMEONE WHO WILL CHALLENGE YOUR POWERS. YOU WILL LEARN MORE IN A YEAR THAN 4 YEARS OF COLLEGE. How? Finding....hihihi make more link with this category of friends... 

8. DISPILIN sekali lagi!!!!!!!!!!!! 
Ingat! 
Bakat usah dipersia, 
Peluang EMAS bukan dtg selalu. 
Sahabat pendorong bukan semua org. 
Sahabat sefahaman tidak ramai.
Masa inilah!!




Bahan Bacaan: Tip Menjadi Penulis Bestseller oleh Zambri Mohamad; PTS Pro.

Jangan bilang cinta kalau kau benci


Melukiskan indahnya hidup
Mewarna hidup utk lebih indah
Lakaran itu kelihatan hidup
Dek kerana adunan titisan warna cerah

Kalau orkid itu lebih indah d hutannya
Mengapa dijauhkan dr asalnya
Hanya kerana mahu menikmat cantiknya
Hanya kerana diri memujanya...
Keutamaan diri perlukan pengorbanannya.

Bola mata kasar melihat glob sekitar
Sepertinya bola nafsu mula getar
Kepala otak mula berpinar
Seputar berputar-haruskah begitu jalan sasar

Hidup ku ini adalah perjalanan dan penuh dengan destinasi yang adakalanya aku lupa untuk aku harus berhenti bila.. bila sepatutnya aku berhenti atau bila sepatutnya aku bermula atau bila sewajibnya harus teruskan. Aduh... Syukur hidup penuh dgn pelajaran. lambat atau cepat kita menerima pelajaran itu terpulang kepada "kecerdasan".

Pelajaran 1
Melihat dan menjumpai kesilapan dan kesalahan orang lain itu adalah nikmat bagi orang-orang yang mahu menutup kelemahan, kesalahan dan kesilapannya sendiri...begitulah.  Kelemahan/kesilapan org dijadikan sandaran untuk menilai bahawa org itu tidak seharusnya dihormati, tidak seharusnya diikuti, bicaranya tidak seharusnya dituruti. Utamanya, bukan salah org itu. Perkara utamanya dia mengelak-menutup salahnya-menyembunyikan bohongnya. Alasan.

Pelajaran 2
Masih terngiang2 bicara ustad dalam radio. Bicara ustad bicara dalam skop kerja, kita sebagai pekerja yang wajib menjalankan tugas kita, hubungan sesama kita dalam carta kerja. Bicara ustad---> orang yang suka memberi alasan dekat kepada menipu. Orang yg penuh alasan utk mengelak kerja, mengelak diberikan tambahan tugas, mengelak diminta pertolongannya--- full of alasan-- itulah....makin banyak alasan sebenarnya  makin hampir dia menipu...dan kebiasaan ini akan menjadikan dia seorang penipu. Bicara seorang penipu boleh dibaca tanpa dia memberi tahu dia menipu pun. Bahasa badannya, bahasa matanya, susunan tuturnya... bukan hanya Tuhan saja yang tahu... manusia juga dikurniakan firasat kalau pun belum bijak menangkap bahasa badannya. 

Pelajaran 3
Bermimpilah. Kerana mimpi itu permulaan sesuatu yang mahu ditujui. Mimpi di alam sedar membawa ke alam tidak sedar dan itulah tulisan minda. Aku mahu menjadi seorang penulis. Bermimpikan sedang menulis dan sebuah buku diakhirnya. Ah! silapnya mimpi itu terus mengalir dalam tulisan minda. Tidak d zahirkan pada target untuk menjadikan ia bukan lagi mimpi. Bagaimanapun....dikejutkan dr mimpi - dikejutkan untuk berimpian pulak- mimpi dijadikan impian agar lebih dekat kepada realiti. Alhamdulillah...sedar- mulakan impian dengan niat yg ikhlas bukan kerana nama. DREAM WITH OPEN EYES

Pelajaran 4
Percayalah. Percayalah bahawa cerita novel itu bukan sekadar cerita novel yg penuh dgn khayalan penulis, cerita yg penuh dengan mimpi2 si penulis yg tidak kesampaian d alam realiti. Harus menerima hakikat. Jauhkan kecewa-simpankan sedikit utk pembakar semangat bukan penyejuk hati semata. Di realiti itulah hakikat- keindahan itu kemahuan semua org- kecantikan itu keinginan semua org-kekayaan itu bubutan semua orang---->semua org yg mahu..Pelajari sesutu darinya.

Pelajaran 5
CINTA. Pengertian yang luas dan mendalam. Bukan dimiliki sendiri bukan untuk diberikan untuk seorang sahaja. Atas nama cinta-kita sanggup melakukan apa sahaja utknya-- Cintakan kerja-- sanggup berkorban masa dan wang utk kerjaya. Cintakan buku-sanggup membeli buku biar kasut itu erlu diganti. Cintakan sahabat-sanggup menjaga hatinya walau sendiri terluka. Cintakan....cintakan..... kalau tidak cinta dari situlah timbulnya ALASAN.

Pelajaran 6
DEWASA MENDEWASAKAN. MASAK MEMASAKKAN. DIAM BUKAN TAK TAHU. SENYUM BUKAN SETUJU. KORBAN BUKAN TERKORBAN. BERHATI2 DGN TALAM 2 MUKA. ;-)