Rumah Idaman Dinda...

Memiliki sebuah rumah sendiri. Mungkin bukan impian semua orang namun ianya impian aku dan beberapa orang. Bagi aku RUMAH SENDIRI adalah perkara asas yang perlu ada pada setiap orang dewasa. Tak kisah dia hutang bank untuk berapa tahun yang penting RUMAH itu dia yang punya dan dia yang bayar SENDIRI hasil keringat SENDIRI. Rumah juga melambangkan SIAPA orang itu...harta yang dia ada, jiwa yang dia miliki, matlamat yang dia tujui, impian yang dia doakan. Semuanya atas nama USAHA.
Orang itu berkata kepada aku...
Eh...kenapa ko sebok2 nak beli rumah?
Aku menjawab dgn mengerut dahi...tanda "kenapa pulak?"
Sib bek dia paham...
"Kan ko nak kawin juga... Lelakilah yang beli rumah..kenapa susah2..."
Oh...ini pulak maksud dia...dia mungkin tak pernah susah...so dia mahu senang2 aja....jadi aku malas nak teruskan perbualan kepada mereka2 yang tak pernah rasa apa itu susah..hampeh...bila masa aku nak kawin neh... END...
Ini orang lain plak...
"Ko mau beli rumah ka?"
Macam best juga org ni...jadi aku jawablah dgn merendahkan ketinggian ku..
"Mau tu mau..tapi buat masa ni belum mampu lagi...just servay2 ja...kasi sedap hati.."
Wui....dia jawab...
"Kenapa mau beli rumah... dia tu dah beli rumah..kenapa mau banyak2...itu kerja lelaki ba.."
Aku rasa kerut2 di dahi aku lebih kerut lagi di hati ku... Suka hati mulut dan gigi dia ja kata macam... Dua perkara yg tak ble aku terima sama sekali! 1. Aku bukan ada hubungan dengan dia...kenapa aku mau menumpang harta dia. 2. Kenapa? Lelaki aja boleh beli rumah? Aku tak ble buat harta sendiri sebagai back up....?
Malas rasa hati ini nak melayan karenah manusia lain dan manusia ini. Masing2 punya impian dan harapan yang berbeza....Atau saja2 mahu menguji kekuatan impian, harapan dan usaha aku...
6 tip Terbaik Untuk Pembeli Rumah Kali Pertama
Untuk mereka yang masih muda2 dan baru membina kerjaya apatah lagi jika masih bujang tambah2 lagi merasakan diri mereka lelaki sejati silalah fikir2kan untuk membina HARTA SENDIRI.... Klik di SINI untuk panduan... http://www.drumah.com/

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank.

TEACHING IS LIFELONG JOURNEY

To teach is to touch the lives of many and to help us learn life is lessons.
But to teach well is to make a difference in all the live you touch.
To teach is to be a parents, nurse, friends, and confidant; to be supporter, a leader, and motivator. But to teach well is to be all of these things, yet not lose sight of who you are. You share a part of yourself with all whose live you touched.

To teach is to be tender, loving, strong and giving to all who rely upon you; to encourage and praise. But to teach well is to believe in what and whom you teach.

A Teacher comes to master these many jobs throughout the years. But those who teach well recognize that there will always be more to learn in life’s journey, and they never hesitate to strive to learn it.
-Donna Bugler-

Sesuatu yang pasti

Ingatkah semua

Hari tua pasti menjelma

Detik waktu yang laju

Pantasnya tak akan menunggu

Begitu usia

Makin hari makin meninggi

Siang malam berganti

Yang pergi tak berulang sekali lagi


Hari itu sesuatu yang pasti. Kita tidak punya pilihan melewatkannya walau apa cara dan teknologi. Siang sudah pasti. Malam juga pasti. Saat dan tika ini tidak akan sama dengan saat dan tika masa depan.
Begitu cepat putaran masa
Terkadang tanpa pun kita sedar
Siapa yang lebih bersedia
Dialah yang selesa
Tekadang ingin rasanya masa itu berputar melawan masa sebenar. Bukan untuk ingin menyelongkar silap lalu. Bukan untuk membuka lembaran lama. Cuma ingin beritahu andai kau tahu, andai ku tahu, pasti persediaan bukan alasan.
Tua mengejar
Pasti tiba masanya
Kau merasa
Hidup tak segagah
Waktu remaja
Di mana tenaga
Menyala-nyala
Di hari tua
Makin terpadam semua
Si Tua tidak mengejar. Kata dunia dia tidak kuat lagi untuk mengejar. Namun kata hakikat dia sudah tahu. Tua tidak mengejar. Tua pasti datang untuk mereka yang diberi kesempatan untuk menjadikan diri mereka Tua. Sememangnyah Tua tidak segagah Remaja dari fizikalnya. Namun Tua masih ada iltizam yang seharusnya dihormati. Tiada yang terpadam apatah lagi terpadam semua.

Tua mengejar di mana kau berada

Tak berbeza semua kan merasa

Itu hakikat tak bisa hindari

Walau seinci bersihkan diri

Sebelum terlewat nanti

Tidak semua kan berasa. Itulah hakikatnya. Jadi perlu bersihkan diri sepertinya esok tiada untuk kita.

Hey kawan semua

Aku cuma memberi pesan
Andai cukup bekalan
Tak mungkin kita kehausan
Usahlah menunggu
Uban memutih di rambutmu
Cepat-cepat berilmu
Semoga tak menuju di jalan buntu
Bukan tujuan pun nak mengulas lagu ni.. Siapalah aku untuk itu...
April bulan keempat dalam kalender Masihi. Tiada peristiwa hari ini dalam sejarah yang boleh aku ingat kembali melainkan ucapan salam ulang tahun kepada rakan karib ku. Itu rutin setiap tahun. Ucapan tanpa hadiah. Namun Doa tetap ada walau doanya saban tahun sama aja.
Untuk melakar sebuah cerita hari ini dalam sejarah dalam bulan April, aku tekad untuk memilikinya. Bukan mudah untuk aku memilihnya apatah lagi memilikinya dan April menjadi saksi. Ada perkara perlu dipertimbangkan. Ada perkara dilepaskan. Ada perkara dikorbankan. Semuanya harus dikira dan dipilih.
****Selamat menyambut ulang tahun kepada Mon. Semoga hidup diberkati ALLAH, sihat walafiat, dipertemukan apa yang kau mahu, dipermudahkan urusan mu dan dicekalkan hati mu.....

Bola...Sepak dan Kejar..

Kursus Asas Kejurulatihan Bola Sepak.

Tarikh: 18,19 & 26, 26 April
Tempat: SK Kolombong
Anjuran : Special Olympics Kota Kinabalu (SOKK)

We Start Again....


Eaaaaarly Morning.
Sorry guys for not able to update my page often. I having problem with my "otak" connection..hehehhe. I've asgmnt to do.. need my OTAK working.. but its working in STRESS pulak. Wargh!!! Luckly tak putus.. Mean, I can't spent a lots or time sit down on my chair and go online. Yesterday..
Yesterday Well, I have started as a class teacher for new students, new subjects and new system. Again! . From Yesterday I was teaching Pendidikan Seni, PJK, Perkebunan and it was accumulate to 28 period per week. Besides, I also being given task as a class teacher for Bunga Raya, Special Olympics JK, etc.... A lots of job to do but I don’t want to complaint and I don’t even have any good reason to complaint because all teachers are in the same boat with me. So, I was keep telling my self that this is the real EDUCATION CARRER and try to do the best as I can.

But...the new system. Again! Sometime make me less of motivation. coz I need to start from first step again. New planning, new RPI, new RPH, new students diary dll... I need to start again. Not only me bah..they oso but just saying inside their heart's...hehhehe... They ask me .."when we can see the results if owez changing?" Hehhehe i've no comment..but i agree wif U. We've no focus on same students for along time. And we'he no focus on one subject. We need FOCUSS to see the students improvement. We need Focuss for being expertise... (they n me said ba.)...With FOCUSS InsyaAllah will be "SUMBER RUJUKAN" coz you find the approach how to handle or teach wif this kind of students problems.

Whatever pung, I am very happy coz i've lovely n helpfull colleague... TQ

Tanpa keberanian sesuatu itu tidak akan berlaku

Tanpa keberanian, sesuatu itu tidak akan berlaku.

Perlu ada keberanian jika inginkan sesuatu.

Perlu ada keberanian jika inginkan perubahan.

Perlu ada keberanian jika mahukan sesuatu itu terjadi.

Perlu ada keberanian jike idamkan sesuatu itu menjadi realiti.

Perlukan keberanian.

Berani.

Hari ini aku berani kerana aku tahu aku betul. Hari itu aku berani kerana aku perlu berani. Hari lalu aku berani kerana aku terpaksa berani. Hari tertentu aku berani kerana aku takut.

Aku perlu berani. Bukan! Aku perlu lebih berani. Hidup di jalan walau nampak lurus dan selesa namun, perjalanan masih jauh. Kerana masa tidak pernah menunggu atau memilih kasih siapa yang dia tunggu. Perjalanan harus diteruskan. Teruskan dengan KEBERANIAN yang ada.
Aku perlu LEBIH BERANI! Bukan zaman yg meninggalkan kita. Kita yang jauh mundur jika kita tidak berani. Kan menjadi barang hiasan yg nampak gah walau lusuh dan tidak lagi boleh digunakan. Zaman tetap berubah. Masa tetap berjalan. Kita perlu BERANI utk mengejar jejak yang ada bukan hanya berlari ke langit.


Atau kita perlu LAGI2 BERANI.!!!?????
Hinggah menjadikan diri tak sedar DIRI.!!

Pergi... dan aku rasa lebih bahagia..

Sudah memadai memberitahu mu apa yang aku rasa.

Ternyata persoalan itu hanya fikiran hati bukan naluri.
Rasa Hati...
Ingin sekali seperti tawanya bayi..
Menyemarakkan rasa kasih ibunya..
Ingin sekali seperti tawanya kanak2..
Berterimah kasih atas kurnia kasih ibunya.



Namun aku punya kesedaran yang tinggi.
Aku sudah dewasa.
Cukup dewasa
Umur.
he3


Layannnn....
Cabaran mendugaMeninggalkan lukaMembuatku tegarLepaskan semuaNamun dalam jiwaPenuh dengan cintaDalam pun ku hindarinyaMengapa berdustaMenciptakan dukaHambar ku melaraMenjadi masalahNamun ku percayaDi dalam doaPastikan datang bahagiaCerita duniaHanya sementaraJuara hanyalah cintaWalau dicercaWalau dihinaTak mengapaSementaraWalau didugaWalau terseksaAku setiaPada cintanyaKu tawarkan cintaKau balaskan laraTapi aku redhaKu yakin kudratNyaTidak ku memaksaMalah ku percayaCinta penakluk semuaAku wanitaBukan bonekaKu tidak akan melutut pada ego si diaAku percaya ada cahayaMelindungi si pencinta

Unlock Your Personal Potential

Ombak...
Ombak...
Ombak...
Halangan atau dugaan?
Cabaran atau cobaan?

Sulitnya jika mahu sulit..
Sukarnya jika mahu sukar..
Susahnya jika mahu susah...

Persoalannya siapa mahu sulit, sukar atau susah?

Sulitnya sudah dilalui...
Sukarnya telah dilewati..
Susahnya apa perlu dikhuatiri lagi?

Wargh!!! ako dah mula sakit belakang...

kasihan si belakang ako.. asyik duduk mengadap Aspire 4720...

Kerja2 tak siap lagi...kerja lama masih ada..kerja baru datang menawar diri.............

Unlock Your Personal Potential... Self Couching - Your Key to Happiness by Richard Bisiker...
Wah.. lama tak belek buku ni.....dah dua tahun 3 bulan... huh...maknanya sebelum aku masuk keja sekarang la tu...

There is something missing....
"Although I am successful, and everything looks good on the outsite. I am not as happy as I know I can be. The life I have isn't giving me everything I expected; there is something missing.... "

Merasakan tidak mendapat sepertimana yang diharapkan...


Merasakan apa yang dirasa... cuma rasa aja ba... tiada apa2 ba itu...kan kan kan...


Belum rasa belum tahu...nya nya nya nya.....


How happy U as a person, as level of self-esteem, is the state of relationships around you-how well you relate to your parents, your partner, friends and work colleagues...........

*** Your's SMILE make me HAPPY and will help me to SMILE back......

What is LOVE meaning for..

" Wahai Tuhan aku berlindung kepada Mu daripada sifat sedih dan dukacita,
aku berlindung kepada Mu ya Allah dari sifat lemah dan malas,
dan aku berlindung kepada Mu ya Allah dari sifat bakhil dan juga penakut,
dan aku berlindung kepada Mu ya Allah dari beban hutang dan tekanan perasaan,
tekanan oleh orang lain".

Kita mungkin tidak akan pernah dapat....terbang... jauh. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Kita memohon kekuatan dan keteguhan hati; Dan Tuhan memberi kita dugaan dan ujian untuk membuat kita kuat dan cekal..

Kita memohon kebijaksanaan; Dan Tuhan memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana dan matang.

Kita memohon kemakmuran; Dan Tuhan memberi kita akal dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya bagi mencapai kemakmuran.

Kita memohon cinta; Dan Tuhan memberi kita orang-orang bermasalah untuk diselamatkan dan dicintai.

Kita memohon kemurahan rezeki dan kebaikan hati; Dan Tuhan memberi kita kesempatan-kesempatan yang silih berganti.

***Dalam melihat serpihan gagah hati dengan mata kosong.. silihan kata semangat datang dengan kebetulan sepertinya mengerti apa rasa hati, gelora ombak jiwa.****

Instinct or just mind set !!????

Apakah kata itu KATA HATI atau kata itu KATA MINDA ?

Fikiran sering mengingatkan agar usah difikirkan.

Kerna apa yang difikirkan itu kan terjadi.

Kerana takut ia kan terjadi.

Fikiran sering diingatkan..

Namun...

Hati masih berkata juga.

Membuatkan fikiran ceralu.

Perasaan terganggu.

Munkinkah minda bekerja

lalu menjadikan ia realiti.



Apakah kata2 ini adalah kata HATI atau kata MINDA.

Andai ia kata HATI.

Mudahkahlah urusan

Daya tidak kuasa lagi.

Andai ia kata MINDA.

Usahlah ia jadi nyata.

Beban tidak tertanggung lagi.

"Hari ini tidak ada jiwa akan diperlakukan dengan tidak adil,

demikian pula tidak engkau akan mendapat ganjaran,

terkecuali apa yang telah engkau kerjakan."

surah Yassin - ayat 36:54

*******Bukan kesempatan mewah ingin diimpikan. Bukan peluang emas yang ingin ditokokkan.

Cuma sedikit kesempatan untuk realiti ini. Cuma secubit peluang utk menyenangkan mereka.****

Pictures copy from Flick