Laman

Apa lagi aku mahu...

Aku pernah kata...
Hidup ini tidak indah tanpa dugaan..
Hidup ini tidak meriah tanpa perubahan..
Hidup ini bosan tanpa kesempatan untuk memilih..
Hidup ini hambar tanpa perlu melepaskan yg pernah jd kesayangan..yg pernah jd milik..

Apa lagi aku mahu...
Allah telah memberi selayaknya aku miliki buat masa ini...
Dan aku pasti aku akan memilik itu bila tiba tikanya...

Namun...
Bila peluang itu datang...
Mengapa aku jadi rasa tidak yakin...
Tidak yakin pada peluang itu..
Tidak yakin peluang itu adalah untuk ku...
Apa aku tidak tahu apa lagi yang ku mahu...
Apa rasa diri ini tidak layak untuk peluang itu...

Apa lagi yang aku mahu...
Sebenarnya aku tidak boleh lari..
Sebesar mana perubahan yang aku ingin lakukan..
Sejauhmana aku nak ditempatkan..
Sepenting mana pilihan yang perlu aku pilih...
Sesibuk mana aku sibukkan diri ini...

Apa lagi yang aku mahu...
Saat ini aku merasakan hari2 begitu cepat berlalu
Semuanya datang dengan serentak
Sedikit membikin aku lupa aku perlu tunaikan apa yang aku mahu...
Andai mereka tahu...
Seego mana kata2 ku tidak sama serendah2nya hatiku....

PPSMI..Skema jawapan temuduga




Hari ini sudah diumumkan bahawa PPSMI dimansuhkan. Beberapa perkara yang yang sempat bertaut di sarang neoron terus berkembang ke dendrit dan semoga ia lama di long term memori ku sebagai persediaan temuduga... :-)..
1. PPSMI dimansuhkan.
2. Murid / pelajar era PPSMI kini akan terus melaksanakan sistem PPSMI tanpa gangguan.
3. Dengan itu PPSMI berlansung sehinggah 20012.
4. Dan masih ada elaunlah guru2 math ...tahniah yg manfaatkan elaun..dan rugilah bagi mereka yg tidak mahu berubah...
5. MEMARTABATKAN Bahasa Malaysia...(tetapi kenapa masih ada menggunakan Bahasa Cina / Tamil? mereka bukan "Malaysia?" ...KataMemartabatkan Bahasa Malaysia....mungkin yg itu2 berada di negara BUKAN Malaysia...mungkinlah...)
6. MEMPERKASAKAN Bahasa Inggeris...BI sudah cukup perkasa.. cuma kita aja yg menganggap BI itu satu jln utk org "pandai" dan "gaji besar"..
7. Sains ...Malaysia turun tangga...Matematik...lagi tergolek....(lupa dah fakta)
8. Yg paling aku ingat...PPSMI TIDAK DILAKSANAKAN SEPERTI YANG DIHARAPKAN... siapa pelaksana? Tepuk kepala ingatla sendiri...suruh belajar BI...dok duduk2 di pondok. kuarkan asap kepul2.... aku cuba berfikiran positif saja mengatakan aku saja yg tak pandai BI.
9. Pertambahan guru BI...guru pembantu DG41..
10.................................

Apappun kisah selanjutnya sudah dirancang... tentunya apa yang telah dirancang adalah yang terbaik kerana hasil daripada perancangan org yg terbaik... TIADA KAITAN DENGAN POLITIK...

Satu kali cuba mahu lagi.... SEKS dengan Kambing!

Satu kali cuba mahu lagi....lama - lama jadi ketagih..

Seram sejuk dengan kisah keberanian manusia generasi lahiran 90 an, 2000 an.....bukan bermakna lahiran thn sebelumnya tiada yang berani....

Baca akhbar The Sun....kata kebanyakkan anak gadis yang lari dari rumah adalah hasil daripada pujukan boyfriend...(boy frog)...kononya menjanjikan kehidupan yg lebih baik setelah keluar drpd kepompong ibubapa....Amboi....gadis! umurnya sudah tentu 17 tahun & kebawah... lelaki yg kononnya boleh memberikan kebahagian sudah tentu umurnya lebih 19 thn....kerja da konon....

Lagi...baca Daily Express.....seorg bapa buat laporan polis anak gadisnya dirogol dan dicabul...anak gadis 13 tahun...BUDAK2 lelaki yg masih pakai seluar hijau itu umur 17-19 thn... mereka berganti merasman nenen dan ........................................ yg satu ini merakam aksi berani itu... nasib baik 13 tahun..jd bapa ble buat laporan merogol.....

Lagi2 baca kosmo online....ketagih seks! sanggup buat dengan kambing!...eh ....sanggup buat seks dikandang kambing!!!!!! Lerr........murahnya kemaluan...

Hari tu....pergi watson CP, alalalla terbahak2 sepasang budak muda ini pilih2 kondom....cuba berfikiran positif dgn mengatakan mereka adalah suami isteri cuma rezeki mereka awet muda dan saiz badan kecil.... tapi tgk perangai....palis2...

******* Hari ini aku mengeluarkan perkataan yg sudah lama aku mansuhkan dlm mulut ku.....aku betul2 marah....aku marah bila org lain terutama org yg aku tdk RAPAT cuba bermain, bergurau dgn harga diri aku ....aku punya mak, aku punya bapak, aku keluarga, aku punya kawan2 dan aku punya bangsa yang semuanya org baik2 serta bangsa yg berpegang pada siri' ....... Senyum...cara lain mengawal marah ku... Aku bersikap terbuka namun terbatas....**********


MJ in memories..... Live on TV

"You Are Not Alone"
Another day has gone
I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
But you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone'Lone, 'lone
Why, 'loneJust the other night
I thought I heard you cry
Asking me to come
And hold you in my arms
I can hear your prayers
Your burdens I will bear
But first I need your hand
Then forever can begin
Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
For you are not alone
Whisper three words and I'll come runnin'
And girl you know that I'll be there
I'll be thereYou are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
For you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
For you are not alone...
-MJ-
***Aku hanya melihatnya dari sudut sejarah, psikologi, tekanan, semangatnya, keinginan, karisma, impiannya....aku bukan memujanya...

Who will win?


Bijak VS Pandai

Emosi VS Akal

1. Urus makan2 org... sedikit membebankan ...dengar sombong..lihat macam sombong..cakap tak mesra.. BUT its OK!

2. Wakil org... belum beban... kini dia senang2 aku terpaksa teruskan...dah nasib..terima.

3. Sambung kerja org... sudah nasib.. memang nasib??? Mungkin kerna aku boleh..jadi aku pilihanNya..Its OK!

3. Lagi2 alasan..hanya kerna aku bujang...kui..kui..kui... hati redha cuma usah main ugut..usah main nama BESAR.. bikin hati ku JELAK...

4. Meeting...satu tugas..org lain percaya..aku harus percaya..PERCAYA PADA DIRI SENDIRI...

6. Yg pertama di mata..lain sifatnya..lain fizikalnya.. hati jadi piluh...mulut bertanya...kasihan anak ini..kuat ibunya..tegar bapanya...naluri bertanya..kuatkah aku jika punya si kecil seperti ini...ALLAH Maha Tahu..

7. Mata hampir hilang bertongkat...esok date line!!! mcam mana ni.?????...tidolah!

Kembara Silang Budaya...Satukan Hati Kami..

Terima Kasih..
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU beri..
Hati kami gembira...
Hati kami ceria...
Hati kami tenang...

Terima Kasih...
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU pilih untuk kami..
Hati kami masih bahagia..
Hati kami masih tetap...
Hati kami masih bersatu...

Terima kasih...
Walau bukan kesempurnaan yang ENGKAU takdirkan untuk kami...
Hati kami masih tahu tauhid..
Hati kami masih berusaha mendekati Mu...
Hati kami masih bersemangat untuk lebih baik dari kemarin...

Terima kasih...
Atas apa yang pernah ENGKAU kurniakan..
Atas apa yang ENGKAU telah jadikan...
Atas apa yang ENGKAU takdirkan..
Kami redha...
Kerana kami tahu ada HIKMAH disebaliknya...

Terimah kasih..
Atas segalanya..
Apa yang kami pohon teguhkanlah iman kami..
Apa yang kami minta jitukanlah hati kami..
Apa yang kami minta jauhkanlah kami drpd anasir jahat..
Kerana kami juga manusia lemah...yang BELUM cukup KUAT imannya...

Amin Ya Rabbal Alamin...

Makan Hati Berulamkan Jantung


Bersusah hati kerana perbuatan orang lain yang menyedihkan hati..

Guru Lepasan KPLI Tidak Berkualiti!


Nasib baiklah aku ni keluaran KPLI - LPBS yang telah belajar menjadi pengajar selama 18 bulan.. hiihihihi ... Apapun... saya berpaut pada ini aja...
BENAR @ TIDAK BERKUALITI,
BUKTINYA ADA PADA DIRI SENDIRI.
coz nak kata saya ini berkualti, jauh sekali.. banyak perkara perlu dipelajari..perkara berubah dari hari ke hari..macam nak bubut TRANSFORMASI ICT, Handpone, Laptop dan Tekno. lainya... kalau ketinggalan habislah...
kita takkan rasa pelik bila kita KETINGGALAN..tapi org lain akan rasa pelik.."zaman sekarang masih ada lagi tak tahu nak buka website!!? masih ada lagi buka website di satu tab aja! haluuu awak boleh buka beberapa website dlm satu masa..."....Pelik...tapi itulah...pelik tapi benar..
KPLI 18 bulan ; Berita Harian Online
Oleh Azrul Affandi Sobryazr@bharian.com.my

Tempoh kursus setahun kurang berkesan lahir guru berkualiti
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan memanjangkan tempoh pengajian Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) selama enam bulan kepada setahun enam bulan, bermula pengambilan Januari 2010. Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Datuk Misrah Ibrahim, berkata keputusan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak selain mengakui tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru berkualiti.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya pada peringkat akhir memuktamadkan kertas kerja mengenai cadangan itu sebelum membentangkannya bagi tindakan kementerian.
"Paling awal pelaksanaan lanjutan tempoh pengajian itu adalah bagi pengambilan Januari 2010. Memang jika boleh nak dilaksanakan segera, tetapi untuk tahun ini amat mustahil kerana pengambilan akan datang adalah pada Julai tahun ini. "Namun, berdasarkan penelitian serta mengambil kira pandangan semua pihak, BPG positif lanjutan tempoh itu perlu dilaksanakan dan mempunyai rasional kukuh. Cuma ada beberapa perkara perlu diperhalusi sebelum dapat dilaksanakan sepenuhnya," katanya ketika dihubungi Berita Minggu. Mengenai desakan beberapa pihak supaya tempoh pengajian itu dipanjangkan kepada dua tahun, Misrah berkata, ia tidak relevan kerana terlalu mengambil masa bakal guru.

Katanya, jika tempoh KPLI terlalu lama, mungkin graduan tidak berminat dengan kerjaya perguruan kerana jangka masa sama sebenarnya mencukupi untuk mereka menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, ketika mengulas dakwaan bahawa bidang perguruan menjadi tempat longgokan graduan menganggur, berkata sistem tapisan bakal guru bagi mengikuti KPLI cukup ketat. Katanya, semua pemohon KPLI perlu lulus dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 2.75 ke atas pada peringkat sarjana muda sebelum dipanggil mengikuti ujian khas pemilihan guru. "CGPA itu bukan kecil. Ini bermakna pemohon untuk KPLI terdiri di kalangan antara yang terbaik di universiti. Apabila menduduki ujian pula, banyak perkara boleh dinilai bagi melihat kesungguhan pemohon untuk menjadi guru.

"Jika melepasi ujian, ada pula peringkat ketiga iaitu temu duga yang membolehkan penemuduga menilai secara terperinci sahsiah dan karakter pemohon," katanya. Katanya, dakwaan itu mungkin berlaku satu ketika dulu kerana tapisan mengikuti KPLI tidak sebegitu ketat, namun dengan 80,000 permohonan tahun ini dan hanya 5,132 pengambilan, persaingan itu pasti sengit dan calon terpilih pastinya antara terbaik. Pada masa sama, katanya, kementerian kini memperbanyakkan pengambilan guru untuk Program Sarjana Muda Perguruan yang bakal mengisi sehingga 6,200 tempat.
***** Pemandangan awal pagi dari IP Kent.. Tak dapat lagi melihat pemandangan sebegini dari IP Kent apabila kampus ini berpindah kelak.

Choose What U needs NOT what U wants


Since I’ll be spending next days..or may be next 1 months or more with No camera beside me...(huhuhu), I've doing some online servay bout DSLR.

I have this Olympus U1040 compact digital that takes decent pictures. I bought it a last year for less than RM899.00. I used to have Richo (manual????) camera but then, I spoiled it...took it in to wrong convo. paper bag during my friends convocation, 2003. Thats mean, this is my first digital camera. Love in red. 2 days back, I bring it to 'clinic' coz its the flash won't work. Nasib bek still in warantty.. But the hensem ah chai said " if the camera need to reset, may be take a few days but, if it need to change component inside, may be U need to wait bout 1 month.."

Align Center
I love photography; looking and snapping great pictures (for me lah), to show my expression or subject expression/emotion that time i was snap. Even though I've no intention to get serious or to be professional photograper, I always want to get a Digital SLR. The price! Make me say..."nanti2lah...beli mana yang penting dulu.. bayar mana yang patut dulu...


SeMpaDAn cINta yg TerBUKA

"Ya allah ya Tuhan kami, kurniakan rahmat kepada (pengantin)
suami isteri agar kekal abadi,
aman damai yang berkekalan di alam rumahtangga, sihat walafiat,
dimurahkan rezeki dan dilanjutkan usia dengan
mendapat zuriat yang soleh serta mendapat syafaat
daripada junjungan besar Nabi Muhammad saw".

~ Amin ya Yabbal Alamin ~



Pernah suatu ketika dahulu aku membenci, geram dan rasa jengkel terhadap org dewasa. Lelaki dewasa. Orang dewasa yang aku anggap boleh mencari pilihan lain selain aku2, kami2 yang bukan dewasa (suatu ketika dahulu) ini.

Pernah suatu ketika dahulu..... Aku membantu dara manis itu lari desakan org dewasa... lari paksaan org dewasa...BENCI! Hanya kerana dia org dewasa. Dia punya kuasa untuk memilih, memilih utk memiliki dara yang masih ingin mempertingkatkan ilmunya. CIS! Ketika itu, org dewasa jugalah mengkhianati janji membantu aku dan rakan. Akhirnya KAMI tewas dek org dewasa... Kuasa tanpa kasihan akhirnya DIA milik org dewasa. (Semoga kekal & bahagia...semoga ALLAH melindungi mu teman. Kini kau sudah dewasa.)

Pernah suatu ketika juga... Dalam utk aku memenuhi permintaan sahabat utk lepas dari desakan dan paksaan org dewasa. Ada org dewasa juga cuba mengubah jalan hidup aku. Peristiwa berlaku tanpa aku sedar dek kesibukan aku "melarikan" sahabat ini... Syukur nasib aku tidak seperti DIA. Walau ada org dewasa dekat dgn ku mahu cerita hidup ku seperti DIA. Mujur ada dewasa yang cetek ilmu sekolahnya namun sangat sayang dan hormatkan impian dan cita2 ku. (terima kasih ma').

...............................................************************..................................................................

Pernah suatu ketika... AKU memikirkan ada JODOH antara kita setelah beberapa kali terpisah dek waktu dan cita2 dan kita bertemu dan bertemu lagi secara kebetulan. Namun...hanya kerana KAU menyatakan HASRAT dikala aku dalam ZON KURANG SELESA... Akhirnya....BUKAN JODOH KITA.. (Andai kau tahu, u're the right person but in a wrong time. Hopefuly will find person like U.......waaaaaaaa....Amin..)

........................................................*******************...................................................................

Pernah suatu ketika.... Sepertinya satu gelombang kuat menghentak diriku. Kau datang terlalu cepat. Dikala aku lalai dengan ZON SELESA ku (wargh!!!!!!!!!!). Manis mulut bila bicara. Meruntum hati keras ku..(hohohoohohohohoh...iyolah...). Gagah perkasa persis putera impian (hihihiihihih). Gayanya banyak $$$$$$$$$$ (boleh tahan)... NAMUN, HASRAT mu, impian mu, bukan HASRAT ku, bukan impian ku. Gaya mu menggoda aku sepertinya aku wanita materialistik. Kawalan mu sepertinya aku milik mu 100%, tiada ruang untuk aku...

Pengantin P : Ko ingat duuulu.
AKU: Apa?
Pengantin P : Duulu tu ba... ada org kata kita dua ni akan kawin lambat.
Aku : Yg di rumah *** tu kan... Ya aku ingat.
Pengantin Perempuan : Nah...sekarang aku dah kawin. Endak lama lagi ko la....Mungkin2 tahun ni juga...
Aku : Hahhahahah....... (senyum2 kerbau)... Ish...lama lagi aku ni...aku baru posting...(padahal!)
Pengantin P : Aku ni...aku tak sangka juga...macam tak percaya aku kawin..
Aku : Ya...mungkin prosesnya terlalu cepat.
Pengantin P : ya..aku baru jak kenal...dah jodoh...
Aku : Yah...dah jodoh...licin jak kerja..
Pengatin P: Tapi ko tau...hehehhehe
Aku : Apa?
Pengantin P : ko ingat ka...kita pernah crita2...yg aku tak mau laki yg anak mak...
Aku : Hahahahhaha... Laki ko ni ada mak kan...tapi dah tua...
Pengantin P : Hhihiihihihi...yah
Aku : hihiihi...oklah tu..
Pengantin P : Dua mak....

Itu borak2 aku dgn kazen aku...beza umur kami 3 thn...adik dia yg baya aku dah 3 anak yg bertemu jodohnya dengan pegawai bank dlm usahanya mengejar cita2nya nak jadi pegawai bank terbantut dek banyak halangan (huhuhuhuuh...Sykurlah). AKu dan PP punya alasan dan sebab musabab mengapa kami berfikiran 'LAIN" tentang BEBERAPA PERKARA duuuulu. (hihiihihi itu duuuuuulu...).


Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang shaleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

******************Untuk sahabat ku Z...Usahlah gundah apalagi gulanah hanya kerana aku belum berkahwin. Andai tiba masanya akan ku kabarkan kepada mu...Usah lah lagi aku berfikir dan menasihati aku seolah2 aku tidak lagi ada rasa sama yg bernama LELAKI. ..Palis2....fuh! fuh ! fuh!...Andai aku ada kuasa, kan ku pinang lelaki idaman ku...hihihiihi...usah kau risau kerana aku takkan pinang ko! Pa lagi ko yg dah punya isteri dan anak........***************************************

Jangan Pandang Belakang Lagi...


Kisah lalu usah dikenang.
Apa mungkin kisah lalu tidak boleh dikenang lagi.
Apa mungkin kisah lalu harus dihapus dalam kotak ingatan.
Kisah lalu usah dikenang...
Mengapa perlu kisah lalu perlu tidak dikenang.
Kisah lalu menimbul satu rasa rindu.
Kisah lalu menjelmakan rasa inginkan kisah itu berulang.
Kisah lalu usah dikenang..
Kisah lalu adalah memori..
Mungkin terindah untuk dirindui..
Mungkin sakit untuk dikenangi..
Untuk apa lagi ia dikenang..
Yang indah disavekan menjadi kisah klasik..
Yang pedih dideletekan menjadi rubbish....
Tiada perlu dikenang..
Dihadapan harus diharung..
Walau penuh kebarangkalian..
Yang membikin kisah hidup ini penuh dengan warna - warni..
Jadikan hari2 ini, itu, satu yang mungkin kau tidak akan hadapi lagi..
Penuhi hari2 itu ini , satu yang akan kau tidak akan lepaskan..
Kerana hari2 itu ini, mungkin satu peluang saja yg mungkin tiada lagi..
Ko takkan bertanya mengapa perlu aku hadapi dengan senyuman...
Huwaaaaaahhhhh....
Salam panjang umur & murah rezeki kpd my beloved x-roomate Kg B, UMS 2001-2003..

Status Guru Dalam Islam : Status of Teachers in Islam


By: Muhammad Baqir Qarashi ( PLZ visit here ImamReeza & Anneese )
.
Islam has paid considerable attention to teachers for their being the first brick in the structure of social development and perfection and the cause of guiding and developing behaviors and mentalities of individuals and communities. The Prophet cared for teachers and showed their elevated standings. Once, he passed by two circles of people; the first was supplicating to God while the other listening to a teacher.
He commented, “The first is begging God who may or may not give them. The second was learning. I have been sent as teacher.” Hence, he joined the second. This is the best example of the Prophet’s encouraging education and teaching.
________________________________________________________________
Teachers are exemplars:
Teachers are indisputably their pupils’ none such exemplars. Pupils acquire the good traits and sound trends, as well as the virtuous behavior and equanimity, from their teachers whose guidance and conducts penetrate to their hearts. On that account, teachers must overdiscipline themselves and train on virtuous and noble morals and manners to be the best exemplars of their pupils.
.
As a caliph appointed a teacher for his son, he instructed, “The reformation you will provide to my son should be a part of your self-reformation. Flaws of pupils are totally related to yours. They will deem good only what you deem good and deem evil only what you deem evil.”
________________________________________________________________
An educationist states, “Teachers are the good exemplars to whom the pupils refer inadvertently.”
________________________________________________________________
Abul-Aswed ad-Dueli composed a couple of verses in which he said:
O, man that teaches others! You should have taught yourself firstWarn not against a manner while you are doingThis is the great shame on youBegin with yourself in interdicting sinsIf you do it then you are truly wiseOnly then, your admonition will be accededAnd your words will be ensued and teaching be useful.
.
Self-disrespect and immorality of some teachers have been the cause that resulted in the present youth’s irregularity and deviation from the social traditions.
________________________________________________________________
Teachers’ Rights:
Teachers enjoy abundant rights on their pupils since they are sources of their perfection and familiarity with life experts. They are also sources of their mentalities’ illumination. Therefore, teachers’ rights are preferable to fathers’. Pupils are required to show their teachers the highest pictures of respect and reverence.
.
Imam Zeinul-abidin says, “The right of your instructor is dignifying him and committing to solemnity in their classes and good listening and attending. You should provide for your instructor with mental presence and conceptual attendance and heart retaining and sight propinquity. The way of all these is laxness of desires and confine of lusts. You must understand that you are the emissary of what you have been received to the ignorant you may meet. Then, you should convey properly and never breach the mission if you should perform.”
.
These golden words have been definitely suffocated with teachers’ rights that bring about the nation’s guidance in behavior and morals.
.
Teaching staff should enjoy the most remarkable rights not only on the students, but also on the nation. This is because teachers’ being the source of illumination and cognizance from which we recover elements of our renaissance and development. Teachers’ efforts are the source of establishment of civilizations and prosperity of life characters as well as achievements of the great expectations for which the nation yearns.
________________________________________________________________
Teachers’ Qualities and Responsibilities:
The ancient Muslim educationists referred to a number of qualities and responsibilities that the teachers should apply on their teaching life. These qualities may participate in making the teachers the noble exemplars and achieving the prosperity of education and teaching for creating a generation of equanimity and good manners. The following is an exposition of these qualities:
________________________________________________________________
Teachers should offer their disciplinary activities for God’s sake. Their acts must aim at reforming the Muslim young generations. They should avoid thinking of riches or positions. Deviation is the inevitable fate of any teacher that intends to gain good livelihood or high positions through his missions. Sufian bin Uyeina says, “I had been gifted the understanding of the Quran, but when I received those riches from Abu Jafar I lost the understanding totally.”
________________________________________________________________
Teachers should be of extraordinary faith in God the Exalted, and should perform the rituals for showing the Islamic norms and destroying the seditious. They should also acquire noble traits so that God will cast understanding in their minds. Ibn Masud said, “Knowledge is not the abundance of narration. It is an illumination that God casts in minds.”
________________________________________________________________
Teachers should clean their bodies and practice the other ablutionary activities such as clipping the nails and avoiding malodors.
________________________________________________________________
Teachers should keep themselves away from the ruling authorities as much as possible. Al-Awzaii said, “Nothing is more hateful to God than the scholars’ visiting the viziers.”
________________________________________________________________
Teachers should be concerned with the serviceable knowledges and avoid the useless and disputable.
________________________________________________________________
Teachers should be concerned with the knowledges that take to the affairs of the Hereafter.
Shaqiq al-Belkhi asked his student, Hatem al-Asem about the questions he had learned. “How long have you been with me?” asked the teacher.
“They have been thirty three years,” answered the student.
“What have you learned all these years?” asked the teacher.
“I have learnt eight questions,” replied the student.
The teacher expressed his sorrow and said, “I have finished my years with you, but you have learnt eight things only!”
“That is it,” expressed the student, “ I do not want to lie.”
“Well,” said the teacher, “Let me hear.”
“They are the fondness of the good deeds, shoving the caprices away, decency and god-fearing, befriending the right, antagonizing the devil, adhering to obedience, leaving the humiliation of seeking earnings to people, and depending on God,” counted the student.
The teacher expressed his great admiration and esteem and said, “O Hatem! God may prosper you. As I looked in the Torah, the Bible, the Psalms, and the Quran, I found these eight questions be the pivot of these Books.”
________________________________________________________________
Teachers should not engage themselves in positions higher than their abilities until they accomplish their profession and grant the certificate of master teachers. As-Shibli says, “He whoever has the front before attaining suitability is meeting his shame.”
________________________________________________________________
Teachers should discipline the pupils with their accounts and deeds in addition to words and admonition.
________________________________________________________________
Teachers should love their pupils and guard them against harm. Abu Abbas said, “The most respectful -for me- is my student who leaves all people to come to me. I protect him to the degree that I exert my efforts for preventing even the flies from reaching him.”
________________________________________________________________
Teachers should pardon and acquit the pupils who make mistakes. They should use intimation in attracting their attentions to their faults. If they do not conceive, teachers then may state the fault openly. Then comes the reproach. The Prophet (s) said, “Teach without chiding. Teachers are preferable to the scolders.” He also said, “Use leniency to those whom you teach and those who learn you.”
________________________________________________________________
Teacher should realize the levels of the pupils and offer to them according to their understandings. They should intimate to the smart, elucidate for others, and repeat for the unintelligent.
________________________________________________________________
Teachers should refer to the unchanging rules and the exceptions of the materials they teach. They should also urge them on working and ask them to repeat the matters they had to memorize, and chide the negligent and praise the good retainers. They should also ask them for testing their understandings and order them of moderation especially when signs of physical or mental fatigue are shown. They should recommend the bored ones of rest and relaxation.
________________________________________________________________
Teachers should not teach when they are annoyed or complaining an illness, hunger, or anger since these states may harm the students and themselves.
________________________________________________________________
Teachers should neither prolong nor shorten the lessons unacceptably. Likewise, they should neither raise nor reduce their voices inadequately.
________________________________________________________________
Teachers should treat the pupils equally and avoid any sort of discrimination. The Prophet is reported to say, “Teachers who have three students- of different social classes- and do not treat them equally, will be in the line of the traitors on the Resurrection Day.”
________________________________________________________________
Teachers should supervise the pupils’ tendencies and mental desires so that the suitable subject is chosen. They should lead the pupils who seek another subject to the correct direction.
________________________________________________________________
Teachers should be accurate in treating the pupils. They should count their breaths and account their entire movements and activities.
________________________________________________________________
The desires of seeking knowledge should be evolved in the pupils’ minds. Teachers should refer to the most significant matters that advance them and their societies plentifully. Pupils will surely pursue knowledge resolutely if this noble tendency is sewn in their minds and, consequently, the conceptual and scientific life will be prosperous in the country.
.
Because they applied those programs, the teachers of the early eras of Islam could produce those virtuous generations of such high traits and perfect maturity, and achieve the most remarkable scientific renaissance the sparks of which have covered all of the ages.

******Pesanan untuk diri sendiri******

Selamat Hari Guru - Nilai sebuah hadiah 1

Tahun kedua saya menerima ucapan "Selamat Hari Guru". "Cikgu" satu nama panggilan yang bukan mudah untuk aku pikul. Satu gelaran yang perlu aku jaga susilahnya. Satu penghormatan yang perlu aku tampilkan maknanya.
Kad daripada Puteri Ezza... Thank lots...
Semoga akak terus tabah dan cergas melaksanakan tanggungjawab.

Ucapan SMS yang yg mampu "menyetak" hati ku.

"Bad teacher complains,

Good teacher explains,

Better teacher demonstrates,

Best teacher motivates,

Great teacher inspires,

Happy Teacher's Day!

-From Litz, Labuan-

Puzzles of Life....

Andainya aku pergi dulu sebelum mu,
Maafkan aku atas apa yang aku telah laku,
Bukan aku pergi kerana ada rasa jemu,
Kerana aku perlu pergi dulu sebelum mu.
A Journey of Thousand Miles Begins One Step
- Tun Dr.M 2004
Personal Motivator
POPULAR
  • Fun excitement, innovation
  • Stroryteller
  • Good sense of humour
  • Colourful clothes / Fashion
  • Hate to be alone

PEACEFUL

  • Introvert
  • Easy going
  • Avoid conflict
  • Emphatic and good listiner

POWERFUL

  • Achievement, being the best
  • Goal - oriented
  • Dynamic and active
  • Little need for friend

PERFECT

  • Quality, logic, order
  • Organized

HOW TO BE COLOURFUL
TRAVEL
If cannot afford to travel the world, the next thing to do is to read and learn others land.

FREEDOM EXPRESSION
Do something to express (something diffrent) yourself even though is not necessesry on full time.

DIVERSE WORK EXPERIENCE
Diffrent work experience contributes to chracter building. -well- rounded person.

SOCIAL LIFE
Having busy sosiallife and coming in constant contact with people.

HIGH - ENERGY
Exersice + Rest

Beauty of Math!

Gambar Hiasan Semata - mata.
I got this formula from this blog (click here)
Beauty of Math!

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
Brilliant, isn’t it?
And look at this symmetry:
1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111=123456789 87654321

Now, take a look at this…101%
From a strictly mathematical viewpoint:What Equals 100%? What does it mean to give MORE than 100%?Ever wonder about those people who say they are giving more than 100%?

We have all been in situations where someone wants you to GIVE OVER 100%.How about ACHIEVING 101%?What equals 100% in life?
Here’s a little mathematical formula that might help answer these questions:

If: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Is represented as: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

If: H-A-R-D-W-O- R- K
8+1+18+4+23+ 15+18+11 = 98%

And: K-N-O-W-L-E- D-G-E
11+14+15+23+ 12+5+4+7+ 5 = 96%

A-T-T-I-T-U- D-E
1+20+20+9+20+ 21+4+5 = 100%

THEN, look how far the love of God will take you:
L-O-V-E O-F-G-O-D

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude willget you there, It’s the Love of God that will put you over the top!

Share with your friends. It helps!

Mei dalam sebuah kisah

1 Mei...
Usaha Tangga Kejayaan..

10 Mei

Hari Ibu

Doa untuk Ibu..

Dan juga kek untuk ibu...........

13 Mei...

Sesuatu yang perlu dikenang bukan diingati...

15 Mei!!!

Sesuatu yang tak perlu difikirkan...

cuma perlu direnungi...

Cake 4 me.!

28th.

16 Mei
Sesuatu yang perlu diraih
bukan untuk disambut
semoga ada sedar
atas pengorbanan

The POWER of TITTLE's.....

keratan drpd Harian Metro
“Jika saya mempunyai kuasa undang-undang, sudah pasti saya akan menjatuhkan hukuman paling berat termasuk hukuman mati kepada peragut. Mereka bukan saja pencuri, tetapi juga pembunuh,” katanya.
Andai aku punya kuasa...andai aku...andai aku....andai aku.... yah ANDAI aku.... antara kata2 yg akan keluar dari mulut menunjukkan apa yang kita rasa....Rasa yang terasa bagi mereka yang TIDAK punya kuasa..rasa mereka yang BELUM lagi berkuasa... rasa mereka yang teringin BERKUASA... Andai aku punya kuasa... Juga rasa bagi meraka tahu dan sedar KUASA yang mereka ada dan berserah kepada mereka yang BERKUASA agar mereka yg BERKUASA FAHAM lalu BERTINDAK. Andai aku punya kuasa....Menunjukkan rasa kita kepada mereka yang yang ada kuasa...
Berbicara mengenai KUASA... Aku akui ada mereka yang berkuasa dan punya kuasa serta itulah kuasa mereka.. Dan akhirnya, itulah HAK mereka kerana mereka PUNYA KUASA...PUNYA KUASA sebagai KETUA, sebagai IBU, sebagai BAPA, sebagai BOSS, sebagai IBUBAPA, sebagai GURU, sebagai TOKEI, sebagai PENGARAH, sebagai POLIS, sebagai BOMBA, sebagai GURU BESAR, sebagai PENGETUA sebagai PENGUATKUASA, sebagai yang PUNYA KUASA.
HORMAT kuasa yang mereka ada itu yang aku perlu pegang. Aku bukan di tempat mereka, mengapa perlu aku memandai2 lagaknya seperti tahu BIDANG KUASA mereka.. lagaknya LEBIH TAHU..
Andai MEREKA juga TAHU (sepertinya mereka tak tahu/buat2 tak tahu) aku juga PUNYA HAK. Aku juga punya HAK untuk diHORMATI. Aku juga PUNYA HAK untuk MENDAHULUKAN keutamaan aku. Aku juga PUNYA HAK sebagai org awam, perempuan, org bawahan, anak, "pengasuh" anak ibubapa, AKU JUGA PUNYA HAK..END>..(nanti dikata kaki komplen plak!)
Namun banyak mana mereka ini FAHAM. Org bilang KOMUNIKASI itu perlu utk tidak satu pihak sahaja MENANG. Werghhhhh..... itu betul...namun banyaknya yg berkuasa aja dikatakan betul atas nama mereka punya kuasa dan itu kerja mereka...akhirnya 'tittle' YANG MENURUT PERINTAH akan menjadi warisannn....
*** salam sayang kepada sahabat2, teman2, rakan2, kawan2 dan kenalan (yg berkenaan)... maaf andai aku tidak menunjukkan rasa simpati, kasihan, sedih aku kepada mu...bukan aku TIDAK SIMPATI kepada MU. Andai kau tahu sebenarnya aku EMPATI apa yg KAU rasa..bukan aku tidak simpati apa yg terjadi keatas mu, aku SUDAH merasakan itu, aku sudah tangisi itu semua, jadi aku pikir tidak perlulah aku menangis lagi hanya utk menunjuk rasa simpati....biarlah DIA menangis bersama mu kerana ada dia. Dan aku dulu hanya ada aku. berjuang sendirian..SEMOGA KAU LEBIH KUAT DARIPADA AKU...

Now it's my turn! ( Kisah barangan antik)

Read back 2 of my old birthday cards speech...

Wow! Now it's your turn to be 21st. How do you like that? Anyway, check this out ok.! Along time friendship means the most - it's lasted through the years, sharing both good and bad. The laughtes and the tears. Alongtime friendship keeps on growing stronger everyday. Supporting and accepting through all the life sends its way....Filled with treasured memories, loving, harm and true... Along time friendship is the kind that's valued all life through. RAR May 15 2002.

Jalan pernah takut ku tinggalkan * saat bintang tak mampu lagi berdendang * Saat malam menjadi terlalu dingin hinggah agi seindah biasa * Takkan mungkin kita bertahan * Hidup bersendirian * panas terik, hujan badai, kita lalui bersama....... * saat hilang arah tujuan * Kau datang ke mana berjalan * meski terang, meski gelap, kita lalui bersama........Ku tak bisa merubah yang telah terjadi * tapi kau kan menjanjikan yang terbaik * agar kita tak pernah menjadi - jadi * mski dermaga beza untuk kita berlabuh.... Pernah kita jatuh * mencuba berdiri * menahan sakit dan menangis * tapi erti hidup lebih dari itu dan kita mencuba melawan.....Miss U much..L.O.V.E..... MG 2005

Ini saja yang larat aku "revealkan" yang lain lain kali la yer... dua ni bukan yang the best of the besttapi ini yg tercapai dek jariku... bagi aku semua paling best even break up cards coz them all give me a lots of precious memories..

Lagi2...akhir2 ini kad n surat bukan lagi satu alat utusan menunjukkan rasa. Blog, sms, email sudah jadi pilihan. Rasa sayang nak bakar surat2 lama.... biarlah ia jadi "sentimental value"... (iyola tu..) manatau ble jual kpd pengumpul barang antik...

Blog VS Diary.
Pagi Sabtu ini aku sudah peruntukkan masa untuk mengemas "dokument2" lama aku.. Ini pun atas permintaan mama yang merasakan semakin hari semakin penuh bilik ku dengan segala barang antik termasuklah kotak2 hadiah, kotak2 kasut, buku2 (termasuk buku2 latihan aku semasa sekolah rendah) cenderamata, broser, majalah dlll...

Wargh.... pagi ini entah sudah fasa ke berapa aku memilih barang2 antik aku ini..memilih yang mana perlu aku buang, bakar, simpan, jual, atau beri kepada sesiapa... Yang aku ingat, fasa laaaaaaalu aku dah beri kpd pusat kitar semula nota2 yang aku fotokopi or print, buku2 kerja sek men & sek ren. , fasa laaalu proses yang sama...werghhh sayangnya buku aku... tak tahu ka berat bahu aku angkat buku tu p sekolah duuuulu..dah la kena jalan kaki panas2.. untuk fasa ini aku kena juga kurangkan 'dokument' dan barang antik aku.. Untuk kali ini aku tidak bg kitar semula..aku bakar ja...bukannyanya tak sayangkan BUMI..bukannya tak sedar BUMI DAH PANAS...ini dokumen peribadi... termasuklah beberapa utusan2 rasa .. so kena bakarlah... hehehe..

Diary...antara dokumen peribadi dan barang antik aku.. Nak bakar ke tak???!!!! Sanggupkah aku memadam segala kegembiraan, kebahagian, kesedihan, kekecewaan yang pernah aku rasa dan catatkan? Ini adalah fasa kesekian kali pengurangan barangan antik aku..aku masih berat hati memilih diary untuk dihapuskan. Dan aku putuskan aku simpan lagi... ini adalah harga sebuah perjalanan hidup ku..

Blog....hari ini blog jadi pilihan..namun blog bukan diary hidup ku.. blog hanya nukilan rasa yang aku rasakan boleh untuk aku luahkan kepada kalian.. ada batasnya....

Resit Sim Pack____Celcom Airtime

Juga antara barangan antik ku... Walau bukan nombor pertama...cuma ini aja yang masih tersimpan... Bukannya ada sintemental value yang mahal sangat pun... cuma sudah memang sifat aku... simpan sebarang resit atas nama untuk kegunaan masa depan. Namun untuk fasa ini aku perlu juga menhapuskan mu.....yeah!

RM140!!!! mahal tuee. sekarang RM8 ja...