Laman

Guru Lepasan KPLI Tidak Berkualiti!


Nasib baiklah aku ni keluaran KPLI - LPBS yang telah belajar menjadi pengajar selama 18 bulan.. hiihihihi ... Apapun... saya berpaut pada ini aja...
BENAR @ TIDAK BERKUALITI,
BUKTINYA ADA PADA DIRI SENDIRI.
coz nak kata saya ini berkualti, jauh sekali.. banyak perkara perlu dipelajari..perkara berubah dari hari ke hari..macam nak bubut TRANSFORMASI ICT, Handpone, Laptop dan Tekno. lainya... kalau ketinggalan habislah...
kita takkan rasa pelik bila kita KETINGGALAN..tapi org lain akan rasa pelik.."zaman sekarang masih ada lagi tak tahu nak buka website!!? masih ada lagi buka website di satu tab aja! haluuu awak boleh buka beberapa website dlm satu masa..."....Pelik...tapi itulah...pelik tapi benar..
KPLI 18 bulan ; Berita Harian Online
Oleh Azrul Affandi Sobryazr@bharian.com.my

Tempoh kursus setahun kurang berkesan lahir guru berkualiti
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan memanjangkan tempoh pengajian Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) selama enam bulan kepada setahun enam bulan, bermula pengambilan Januari 2010. Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Datuk Misrah Ibrahim, berkata keputusan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak selain mengakui tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru berkualiti.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya pada peringkat akhir memuktamadkan kertas kerja mengenai cadangan itu sebelum membentangkannya bagi tindakan kementerian.
"Paling awal pelaksanaan lanjutan tempoh pengajian itu adalah bagi pengambilan Januari 2010. Memang jika boleh nak dilaksanakan segera, tetapi untuk tahun ini amat mustahil kerana pengambilan akan datang adalah pada Julai tahun ini. "Namun, berdasarkan penelitian serta mengambil kira pandangan semua pihak, BPG positif lanjutan tempoh itu perlu dilaksanakan dan mempunyai rasional kukuh. Cuma ada beberapa perkara perlu diperhalusi sebelum dapat dilaksanakan sepenuhnya," katanya ketika dihubungi Berita Minggu. Mengenai desakan beberapa pihak supaya tempoh pengajian itu dipanjangkan kepada dua tahun, Misrah berkata, ia tidak relevan kerana terlalu mengambil masa bakal guru.

Katanya, jika tempoh KPLI terlalu lama, mungkin graduan tidak berminat dengan kerjaya perguruan kerana jangka masa sama sebenarnya mencukupi untuk mereka menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, ketika mengulas dakwaan bahawa bidang perguruan menjadi tempat longgokan graduan menganggur, berkata sistem tapisan bakal guru bagi mengikuti KPLI cukup ketat. Katanya, semua pemohon KPLI perlu lulus dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 2.75 ke atas pada peringkat sarjana muda sebelum dipanggil mengikuti ujian khas pemilihan guru. "CGPA itu bukan kecil. Ini bermakna pemohon untuk KPLI terdiri di kalangan antara yang terbaik di universiti. Apabila menduduki ujian pula, banyak perkara boleh dinilai bagi melihat kesungguhan pemohon untuk menjadi guru.

"Jika melepasi ujian, ada pula peringkat ketiga iaitu temu duga yang membolehkan penemuduga menilai secara terperinci sahsiah dan karakter pemohon," katanya. Katanya, dakwaan itu mungkin berlaku satu ketika dulu kerana tapisan mengikuti KPLI tidak sebegitu ketat, namun dengan 80,000 permohonan tahun ini dan hanya 5,132 pengambilan, persaingan itu pasti sengit dan calon terpilih pastinya antara terbaik. Pada masa sama, katanya, kementerian kini memperbanyakkan pengambilan guru untuk Program Sarjana Muda Perguruan yang bakal mengisi sehingga 6,200 tempat.
***** Pemandangan awal pagi dari IP Kent.. Tak dapat lagi melihat pemandangan sebegini dari IP Kent apabila kampus ini berpindah kelak.

2 ulasan:

KTS berkata...

yang penting, keikhlasan...

semoga dpt melahirkan generasi yg berkualiti :D

Tea Cha Hai berkata...

Ya ..semestinya...