Laman

Berhati - hati dengan SMS berantai.

Mulanya hanya SMS yang dimajukan daripada satu rakan kepada rakan/kenalan yang lain. Tujuannya tidak lain tidak bukan adalah bertujuan baik. Si pengirim SMS tidak punya apa2 agenda lain selain yang baik - baik aja...

Jadi bagi saya si penerima hanya perlu menerima SMS tersebut, membaca dan sekiranya cocok dengan iman, prinsip, ilmu, ego dan kredit mu kau akan buat tindakan selanjutnya. Tindakan yang sesuai dengan apa adanya dirimu. Hu wa hu wa hu wa......


Betullah lain orang lain "kepalanya".

Ada yang berlandaskan iman.

Ada yang berlandaskan Ilmu.

Ada yang berlandaskan empati.

Ada yang berlandaskan simpati.

Ada yang berlandaskan ego.

dan ada macam2 landasan yang membuatkan perbezaan kau, aku, dia dan mereka mengintepreatsikan sesuatu SMS itu..

Ada yang terus 'delete' kerana tidak percaya...

Ada yang terus 'foward' kepada rakan/kenalan lain..boleh jadi dia percaya/tidak SMS tersebut namun masih 'foward' plak..

Ada yang cuba mengulas, membantah, memprovok dll....semuanya atas perbezaan landasan...


OK lah dipendekkan cerita.....
SMSnya bertaip begini..................

"COCA COLA
HUGGIES
RIVER LAND
MC DONALD
CLINUQUE
DISNEY
DONNA KARAN
STARBUCKS
GAP
GARNIER
PERRIER
KOTEK
SANEX
JO MALONE
LANCOME
LIBBYS
TCHIBO
LOREAL
MARKS & SPENCER
KLEENEX
MAYBELLINE
NESTLE
VITTEL
REVLON
WONDERBRA
Thats a list of brands found out to DONATE money to ISRAEL ARMY. WE need to STOP BUYING from them in order to CRIPPLE the ISRAEL ECONOMY. It may seem like a small thing to do but its a start. Pls pass on to show MUSLIM UNITY."

Entah berapa pagelah SMS berantai ni... Aku tak forward banyak pun kerana aku yakin SMS mcm ni dah banyak berantai...lagipun maklumat hujung jari...tak pun kalau malas nak tengok berita, dengar berita pun ble ba...(hihihihihihih).. Aku forward kepada member TERDEKAT, member yg AKTIF, member yg LA...................................MA TAK KEEP in TOUCH (coz aku rasanya inilah peluangnya...nak saja2 tanya khabar nanti dikatakan aku MENAGIH JANJI2 CINTANYA...kuang ...kuang ...kuang...WEAAAAKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!).


Arrrrgggggghhhhhh.......... 16-Jan-2009 01:15 a.m
Aku baru nak lelapkan mata...mau mimpikan MR Right....Tetiba dia berlagu....

SMS # 1
"U sanggup ke boikot komputer atau notebook yg u guna? muslim sejati ke kita kalau dgn hanya memboikot? mmg tak susah, tp nmpk sgt sempitnya pemikiran."

Eh... apa ni?...tapi ini bukan style Intan bukan nama sebenar....

SMS # 2
"Tp mcm mana dgn intel, amd, seagate,hp, dell, networks semuatu. product u.s. tu. kalau nk boikot jugak, tk wat keje la kt kt opis."

Binggo! betul bukan sms Intan ni, Ini style Diamond (bukan nama sebenar...hehheheheh). Si Diamond ni bukannya aku kenal pun...apalagi face to face...tapi aku pernah "bergaduh" dengan dia ni hanya kerana aku TERsalah pisit numbul dan dia label aku like others Sabahan P'PUAN .....tuuuuttttttt....dah! itu kisah lama...

SMS # 3
"Kena jelaskan betul2 brg u.s. n israel. i tak suka main bodoh2 ikut tanpa ada pendirian. nk boikot, tp tak jelas apa yg tlh diguna. ada ke dgn cara boikot dpt pahala?"

Wuii......bertalu sms...Intan fwrd sms si Diamond ke aku....Ini yg BEST ni...drp aku bermimpikan Mr Right yg tak real...bagus aku layan budak ni...nak perah OTAK aku pagi2 buta...harap2 tidak BERKARAT...

SMS # 4

"Kalau u fhm la, apa dia perjuangan hamas ni? adakah perjuangan islam atau nasionalis?"


Wah! nak uji aku kah? (eh bkn uji akulah..nak uji Intanlah ni?...) May be Intan tak dpt jwb so dia fwrd sama aku lah....nda pa nda pa ....aku suka...saja uji minda sendiri...bukannya bayar pun...)

Aku pun enda tahan.....aku sms si Intan..

Aku SMS #1
"Wei ko fwd sms sapa ni? Aku x sokong dia tp aku stuju dgn dia...kasitau dia erk"

Aku SMS #2

" Oh ya pasal hamas tu. Aku x ambil kira..yg human.. Palestine adalah antara 3 bumi suci..."

SMS Intan # 1
"Dimond. 2 pn after aku fwrd msj yg ko htr sm aku 2 la. mnyshkn aku. aku ckp msj 2 tls STOP BUYING...bkn stop using..ko tau apa dia balas? nanti aku frwd."


SMS # 5
"Tp using itu juga suatu bentuk perkhidmatan yg terkandung dlm konteks perniagaan, yg juga blh menjana keuntungan. tidak kah sama maksudnya."
Llleh... akademik betullah Wak ni... taulah Dr...

SMS Intan # 2
Ok..Soalan dia..adakah ko akan mboikot brgn us? jwb."

Aku SMS # 3
"Jeng3. Susah jg nak brbicara dgn org bijak pandai ni..actly aku dah agak mesti dia punya reply tu..."

SMS Intan # 3
"Btl2. hebat tekaan ko.ssh ckp dgn org tlampau bijak pandai ni. pdhal kita fwd ja..tplgla sm ada mau ikt ka tdk kan?hak individu. tiada pksaan."

Aku SMS # 4
"Sejati tak sejati islam aku tu. perkara subjektflah...UrusanNya..Aku last stday mkn d McD..tp lepas tu aku rasa malu plak..hanya kerana crita Palestine ni"

SMS Intan # 4
"Ceh. Aku ni dah lama mengidamkan prosperity burger. tp gara2 msj ko...aku lupakn mcd.eh aku ckp dgn dia..klu la org boikot brg us 2 sempit pemikiran ... apa cita plk org yg mcdgkan idea boikot mboikot ni? adaka org spt tun dr m 2 sempit pemikirannya?"


Aku SMS #5
"Iyolah.. Dia tu emosi mendlm kali...ki3..Siap dgn hujah..mcmlah org x alert isu semasa..Tepuk kepala tanya minda! jgn ego sgt.."

"Kita hanya menyampaikan maklmt..Ble jd kita x ikt tp org lain terbuka hatinya...Tp biarlah ada sedikit trdetik di hati kita..if x, hbislah iman sama sekali..."

SMS # 6 Anyway rasa kasihan ttp ada tp, kena fhm betul2 situasi ini. Jgn membabi buta menyokong.
Aku SMS # 6
"Kita hanya menyampaikan maklmt..Ble jd kita x ikt tp org lain terbuka hatinya...Tp biarlah ada sedikit trdetik di hati kita..if x, hbislah iman sama sekali..."

Aku SMS # 7
"So apa dia jwp" Tak sbr plak aku mau tau jwpn org bijak pandai ni. D sesetengah negara kluarkan fatwa mengharamkan prdk2 tu!"


SMS # 7
"Hnstly i tak sgg boikot computer nor notebook yg i guna. n samada dgn memboikot akn dpt pahala atau tdk..itu tsrh pd Allah n niat kita psg. i takkan simply2 ikt apa yg org ckp. kenala kaji plk..samada logic ke ta..blh d laksanakan ke tak..."

Aku SMS # 8
"Alaa...Ini semua org taulah..takkan ko nak buag ntebook yg sedia..be practkllah..itu org ble fikir secara spontanla..Comnsense! Apa jawapan dia? Sempitka pemikiran Dr M?"

SMS Intan # 5
"Dia blm jawab lagi.hahaha bila aku tya. dia tya aku blk. dia ni aku tgk...dia hya akn respon atau jwb soalan, aftr dgr pdpt n jwpn dr kita."

Tapi apapun...inilah kesimpulan sms si Diamond tu..sms yang lain tu antara aku n Intan yg berkisar dgn si D ni jgk... Pa ble buat ko lah mangsa BAHAN SMSING kami mlm tu...

SMS # 8
"Tp u pnh dgr tak org ckp..if u cant go over or under, go round. maybe memboikot bkn jwpnnya..but thrs always a way...."

END; 2:12 a.m

Tiada ulasan: