Laman

How You feel today?



Emosi...
Emotion...
Damdamin...
Apa itu yang di katakan emosi?
Bagaimana emosi itu berlaku ?
Kenapa ia boleh terjadi?
Perlukah kita memahami emosi diri?
Pentingkah kita memahami emosi orang lain?
Mengapa kita perlu mengawal emosi?
Emosi bagaimana yang seharusnya boleh kita ekpresikan?
Emosi dan kecerdasan emosi..ilmu kajian jiwa yang diperkenalkan oleh Goleman..
Bagamaina kita mengukur kecerdasan emosi?

Ah! Orang sudah memperkatan kecerdasan spiritual (SQ)..
Dan sekarang ia digabungkan menjadi ESQ.. Lihat disini http://esq.com.my/v1/
Aku tidak mahu membicara segala persoalan itu secara akademik...Bukan aku tidak berminat sebaliknya aku percaya anda lebih tahu tentang itu.

Emosi, aku pelajari melalui pengalaman ku sepanjang kehidupan ku. Belajar secara tidak lansung. Belajar menghadapi dan bagaimana mengekspersi emosi dalam setiap perhubungan dan komunikasi. Belajari dari "pembelajaran hidup" satu perkara yang "abstrak". Tidak dapat dijelaskan secara teori. Hanya kematangan boleh dilihat samada aku belajar sesuatu dengan emosi.

Emosi dan psikologi perkara yang wujud dan saling berkaitan. Aku belajar tentang emosi melalui teori2 dan ilmu psikologi. Belajar secara formal membantu aku lebih tahu akan emosi. Kenapa ia terjadi, mengapa ia boleh berubah, cara untuk mengukur kecerdasannya, mengapa emosi kita tidak sama dan bagaimana kita menangani emosi yang tidak sepatutnya. Ini sebahagian sahaja. Apapun bagi aku "ilmu hidup" adalah lebih bermakna dalam aku mengenal emosi aku, memperkentalkan emosi aku, meluahkan emosi aku...

Apa yang aku tahu emosi merupakan sesuatu yang sukar untuk diatur. Guna segala apa teori pun...teori tetap teori, sangat berbeza dengan praktikal..dunia realiti..Ilmu teori psikologi hanyalah panduan...Ilmu hidup adalah penentu siapa kita (nda setuju? nda apa2 ba..).

Aku beremosi?
Sudah tentu aku beremosi...

Aku penangis ?
Sudah tentu aku menangis tapi aku bukan tukang nangis..

Aku pemarah ?
Yah! Sudah tentu aku marah..Jgn sekali-kali merendahkan aku..

Aku perasan ?
Memang aku perasan...jgn cuba2 menapuk dari aku... Wanita dikurniakan instinct yang lebih baik berbanding lelaki... Kerana aku wanita aku punya kelebihan itu... (yeah!). Percaya atau tidak, itu urusan anda dengan hati dan emosi anda..dan minda anda yang membuat keputusan.


Emosi 1
Andaikata aku boleh meninggalkan emosi itu dibelakang..
Akan ku tinggalkan dia.
Biarkan dia tinggal disitu sahaja..
Biarkan dia....
Aku tidak mahu lagi menyimpan emosi ini..
Aku takut aku tidak bisa menyimpannya lama..
Emosi 2
Andaikata kata aku boleh menoleh kembali..
Aku ku toleh dan berkata "terima kasih emosi"...
Kerana mu aku pernah berkata "selamat datang cinta"..
Yang mencipta satu rasa hati yang tak terluah dengan kata...
Emosi 3
Kalaulah aku boleh berpaling semula...
Akan ku katakan padanya "maafkan aku"..
Tidak sekali aku menyesal kerana kau ada..
Cuma keyakinan belum kuat dalam diri ku..
Emosi 4
Terima kasih Allah..
Kau ketemukan aku dan dia..
Aku mahu dia dan aku bersama sentiasa..
Berikanlah aku kekuatan untuk membimbingnya..
Semoga kebahagiaan aku temukan diakhir semua ini...
Amin Ya Rabbal Alamin.....



Tiada ulasan: