Laman

Potensi diri dalam cinta


Ros, bunga ros. Kita dapat membayangkan pohon bunga ros yang penuh dengan duri dan durinya bukan alang-alang hebatnya. Untuk mendapatkan sekuntum bunga ros itu kit perlu berhai -hati agar tangan tidak terluka. dan dalam kecantikan bunga ros itu kita sanggup menggunting batangnya menggunakan gunting yng besar lagi kasar. "Mensiat - siat" durinya tanpa belas...... menunjukkan kesungguhan kita untuk memiliki sang ros yang cantik itu... :-)

Satu kisah disebuah apartment sederhana. Seorang pemuda juga sederhana ketrampilan dan personaliti dirinya telah dihadiahkan satu pasu pohon bunga ros merah yangbelum pun berbunga. Dengan rasa tidak terlalu teruja namun mahu mencuba untuk  'menjaga' bunga itu sekurang-kurangnya ada juga aktiviti baru  selain aktiviti rutin yang kadang membosankan dirinya.

Saban hari dia menyiram pohon itu, sambil menyanyi ...
"ku siram pokok bunga, ku jaga......"
Kelihatan pemuda itu gembira dengan rutin barunya.... di siram pagi dan petang....

Di suatu pagi di hujung minggu dari jauh pemuda itu melihat ada seputik mula menampakkan dirinya... Dia sangat teruja dan berpatah semula kebiliknya mendapatkan kamera canggihnya. Dalam hatinya berkata dia akan mengabadikan saat ini dan akan dikongsikan kepada rakan Faceboknya serta tag kepada beberapa orang rakannya. 

Argghh! Adddduuiiiooo!

Jari pemuda itu tertusuk duri. Keterujaannya terbantut malah marahnya menguasai. 

Mengapa ada begitu banyak duri dipohon ini? Mengapa di dalam 'diri' si ros merah yang cantik ini perlu ada duri yang tumbuh dengan bayakknya dan begitu tajam ??? 

Emosinya mula terganggu dengan perkembangan itu. Lebih menekankan  bahawa sepatutnya sesuatu yang cantik itu itu perlu ada perkara yang negetif seperti duri itu. Agak tidak puas hati juga sang pemuda itu... 

Pemuda itu membuat keputusan tidak mahu merakamkan saat perubahan itu.... dan keputusannya tidak di situ sahaja... pemuda itu juga tidak mahu lagi menyiram pohon ros itu.. 

Ah! Biarkan sahaja dia mati kekeringan.. nanti dia bertumbuh akan membikin  lagi banyak hal...! 

Bentaknya sendirian...

Pemuda itu membiarkan pohon ros itu begitu sahaja...tanpa dijaga dan disiram sebelum pun putik itu sempat berkembang. Lansung tidak mahu dia memberi peluang putik itu berkembang.

Begitulah juga dalam kehidupan kita. 
Sebenarnya ada 'sekumtum ros merah' yang sangat cntik dalam diri kita. Namun kira lebih cenderung melihat duri-duri yang tumbuh dalam kehidupan kita berbanding yang cantik itu. 
Kita dilahirkan dengan sesuatu yang begitu cantik dalam diri kita namun duri itu juga yang terlihatkan. 

Kita mula berputus asa terhadap diri sendiri, tidak mahu menyirami diri dengan kebaikan-kebaikan yang disediakan atau juga kebaikan-kebaikan yang mungkin akan tiba pada waktunya. Dan akhirnya kita sendiri mematikan potensi diri kita sendiri. 

Jika kita mampu dan sedar melihat potensi diri kita, Harus ingat juga insan lain yang tidak dapat melihat potensi dirinya. Tidak dapat melihat 'ros' dalam dirinya. Yang merasakan dirinya memberi susah kepada orang sekitarnya. Hadiah terbesar untuk mereka ialah membantu mereka keluar daripada bayangan duri dalam diri mereka. Bawalah mereka bersama bebas daripada minda 'sepatutnya'. Bersama dalam kelengkapan menjalani kehidupan. Mengubah duri - duri itu menjadi platform kekuatan dalaman. 

Begitulah ciri cinta.
Dalam kita melihat seseorang, kita tahu kesilapannya lalu  kita bisa menerimanya dalam hidup kita dan dalam masa yang sama kita mengiktiraf dirinya sebagai orang yang kita cintai dan terima. Pupuk pengiktirafan itu dalam jiwanya.
Membantu dia untuk menyedari bahawa mereka boleh mengatasi dosa - dosa lalu mereka. Tunjukkan dan sematkan padanya mereka boleh menjadi peribadi yang lebih baik dan bisa menakluki duri - duri itu. 

Dan InsyaAllah....Selepas itu dia akan berbunga-bunga......
Dalam Hati ada taman...

Tiada ulasan: