Laman

Berdamailah dengan Takdir


Assalamualaikum Dear Hati,
Hari ini aku menemukan satu tajuk buku di kedai online terbitan dari Indonesia "Berdamailah dengan Takdir". Sangat ringkas dan mudah difahami maksudnya kan. 

Bedamailah dengan takdir. Dari perspektif ku, kita perlu redha dengan ketentuan Allah SWT terhadap apa yang telah kita hadapi dan akan hadapi kelak. Umpamanya aku, aku amat cemburu melihat mereka yang punya ilmu agama yang baik, bisa mengaji Quran dengan baik, punya ahlak yang terjaga, punya perwatakan, penampilan terjaga....yeah mereka punya semua itu sedari kecil....sangat terjaga sedari kecil dan sehinggah dewasa perjalanan hidup mereka juga baik pada pandangan mata kasar ku. 

Padahal aku sebaiknya mencemburui mereka itu dengan padangan mata halus ku... yeah berdamai dengan takdir bahawa aku ditakdirkan untuk lahir daripada sebuah keluarga sederhana namun masih juga dikasihi Allah kerana kami tidak lari daripada simpang agama Allah. Malah kami diberi jalan - jalan mudah untuk mendekat pada ALLAH pada kadar kami... Dan itu suku itulah tanggungjawab kami...

Berdamai dengan takdir. Mungkin dengan apa yang berlaku dalam jalan - jalan yang dilalui itulah sebenarnya pemudah cara untuk mendekat diri dengan ALLAH. Mendekat dengan cara lain atas bahagian yang telah diberikan. Orang lain diberi kesempatan belajar sampai ke Tanah Arab.. yang lain diberi kesempatan berbakti kepada jiran sebelah... semua kita ada bahagiannya kan Hati....

Hati, 
Pernahkan kita melihat seorang pengantin wanita yang dihias, yang wajahnya di make up. Disetiap make up nya ada sahaja kita tegur.... kalau dia pakai lipstik kaler pink lagi baik...kalau dia pakai tudung kaler itam lagi matching dengan bajunya....ermmm...ada sahaja yang tidak kena kan...belum lagi masakan... sini sana komplen.... 

Cuba bayangkan di suatu pagi kalau kita duduk di balkoni Pine Resort Hotel yang menghadap Gunung Kinabalu, perlahan-lahan kelihatan puncak Gunung Kinabalu yang cantik, adakah kita akan meminta kalaulah gunung itu sebelah kiri, kalaulah awan itu warna merah.....kalaulah......... Pasti kita tidak akan menyatakan sedemikan kan! Kerana kita sudah redha dengan apa yang telah dihidangkan depan mata kita ketika itu. Kita telah berdamai denga ketentuanNYA. Jika sebaliknya, adakah kita berasa tenang pada ketika itu?

Hati, 
Hari ini aku bisa meletakkan emosi ini dalam kestabilannya. Esok lusa aku belum tahu lagi... kekadang terasa seperti letih, semakin mendekat terasakan terlalu banyak lagi yang perlu disikan dalam rongga-rongga jiwa. Kekadang terasa sangat malu untuk memohon apalagi meminta. Tapi tidak mahu pula mahu mengambil yang sewenangnya. Sampai  memarah diri sendiri. 

Hati, semoga kau ditetapkan oleh -Nya. 
Menjadi hamba - Nya yang istiqamah dalam meniti hari - hari. Berdamai dengan dengan denai - denai yang terpilihkan oleh - Nya pada ku. 

Amin Ya Rabbal Alamin.......

Tiada ulasan: