Laman

Sesuatu yang pasti

Ingatkah semua

Hari tua pasti menjelma

Detik waktu yang laju

Pantasnya tak akan menunggu

Begitu usia

Makin hari makin meninggi

Siang malam berganti

Yang pergi tak berulang sekali lagi


Hari itu sesuatu yang pasti. Kita tidak punya pilihan melewatkannya walau apa cara dan teknologi. Siang sudah pasti. Malam juga pasti. Saat dan tika ini tidak akan sama dengan saat dan tika masa depan.
Begitu cepat putaran masa
Terkadang tanpa pun kita sedar
Siapa yang lebih bersedia
Dialah yang selesa
Tekadang ingin rasanya masa itu berputar melawan masa sebenar. Bukan untuk ingin menyelongkar silap lalu. Bukan untuk membuka lembaran lama. Cuma ingin beritahu andai kau tahu, andai ku tahu, pasti persediaan bukan alasan.
Tua mengejar
Pasti tiba masanya
Kau merasa
Hidup tak segagah
Waktu remaja
Di mana tenaga
Menyala-nyala
Di hari tua
Makin terpadam semua
Si Tua tidak mengejar. Kata dunia dia tidak kuat lagi untuk mengejar. Namun kata hakikat dia sudah tahu. Tua tidak mengejar. Tua pasti datang untuk mereka yang diberi kesempatan untuk menjadikan diri mereka Tua. Sememangnyah Tua tidak segagah Remaja dari fizikalnya. Namun Tua masih ada iltizam yang seharusnya dihormati. Tiada yang terpadam apatah lagi terpadam semua.

Tua mengejar di mana kau berada

Tak berbeza semua kan merasa

Itu hakikat tak bisa hindari

Walau seinci bersihkan diri

Sebelum terlewat nanti

Tidak semua kan berasa. Itulah hakikatnya. Jadi perlu bersihkan diri sepertinya esok tiada untuk kita.

Hey kawan semua

Aku cuma memberi pesan
Andai cukup bekalan
Tak mungkin kita kehausan
Usahlah menunggu
Uban memutih di rambutmu
Cepat-cepat berilmu
Semoga tak menuju di jalan buntu
Bukan tujuan pun nak mengulas lagu ni.. Siapalah aku untuk itu...
April bulan keempat dalam kalender Masihi. Tiada peristiwa hari ini dalam sejarah yang boleh aku ingat kembali melainkan ucapan salam ulang tahun kepada rakan karib ku. Itu rutin setiap tahun. Ucapan tanpa hadiah. Namun Doa tetap ada walau doanya saban tahun sama aja.
Untuk melakar sebuah cerita hari ini dalam sejarah dalam bulan April, aku tekad untuk memilikinya. Bukan mudah untuk aku memilihnya apatah lagi memilikinya dan April menjadi saksi. Ada perkara perlu dipertimbangkan. Ada perkara dilepaskan. Ada perkara dikorbankan. Semuanya harus dikira dan dipilih.
****Selamat menyambut ulang tahun kepada Mon. Semoga hidup diberkati ALLAH, sihat walafiat, dipertemukan apa yang kau mahu, dipermudahkan urusan mu dan dicekalkan hati mu.....

Tiada ulasan: