Laman

Peribadi Baru





11.06.2011 Sabtu Pagi. Pagi Sabtu yang cerah namun hujan sedang lebat.
Semoga pagi ini semuanya baik-baik sahaja. Bersyukur kita kerana diberi peluang untuk menatap hari ini. Dan diberi kesempatan untuk memoerbaiki diri dan peribadi. Alhamdulillah. Terima kasih Ya Tuhan ku.

Aku tertarik dengan kata-kata Pak Mario pagi ini... Pagi hari adalah kesempatan bagi kita untuk menjadi peribadi yang baru. Menjadi orang baik dari hari kelmarin. Seperti yang telah dinyatakan dalam buku2 agama, ceramah2 dan juga kata2 teman2 yang baik hatinya.

"Barang siapa hari ini lebih baik dari hari kemarin, dialah tergolong orang yang beruntung, Barang siapa yang hari ini sama dengan hari kemarin dialah tergolong orang yang merugi dan Barang siapa yang hari ini lebih buruk dari hari kemarin dialah tergolong orang yang celaka" 

Mmm... Mahukah aku tergolong daripada org2 yang rugi atau lagi dasyat dalam golongan celaka.?    

Pagi hari adalah kesempatan. Satu lagi kesempatan bagi peribadi baru ku melihat diri ku. Lebih menyayangi diri ku, lebih menghargai diri ku, lebih menghormati diri ku...Lebih menerima aku apa yang telah dikurniakan-Nya kepada setelah apa yang diusahakan.   Memberikan rasa kehormatan pada diri, untuk tidak selama-lamanya memelihara perasaan marah, marah pada diri, marah pada keluarga, marah pada teman, marah kenalan, marah pada sekitar dan marah pada lelaki itu. Kemarahan yang hanya membuahkan fikiran tidak bersih bukan sahaja pada orang lain malah pada diri sendiri. Uh! Kejamnya. 

Di kesempatan pagi ini, binalah peribadi baru. Peribadi yang berupaya menyabarkan diri.  Menjadi orang yang lebih sabar bukan sesuatu yang mudah namun bukan juga sesuatu yang mustahil untuk dilakukan. Belajarlah duhai hati. Belajarlah untuk lebih sabar.

Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar.“ [Fushilat:34-35]

Belajarlah menjadi peribadi yang baru. Peribadi yang lebih berlaku lembut dan penuh kasih kepada keluarga dan juga sahabat.Banyak sekali orang pada hari ini yang hidup dalam kekasaran kerana kemarahan. Marahkan sesuatu yang telah terjadi dan mungkin juga yang telah diperbaiki. Masih ada rasa jengkel, sebal di dalam hatinya. Marilah kita ikhlas menyingkirkan rasa kesal dan marah mengenai kesalahan daripada mereka yang kita cintai dan kasihi yang sesungguhnya sudah menjadi peribadi yang baik hari ini kerana penyesalan mereka. Semoga lebih kasih.
"Allah tidak menyukai ucapan buruk, (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.“ [An Nisaa’:148]

Apapun masalah kita, jika kita membaikkan hati kita, Allah akan membaikkan hidup kita. JANJI ALLAH TIADA MUNGKIRNYA.
Di bawah adalah doa agar diberi Allah kesabaran dan wafat dengan akhir yang baik (Husnul Khatimah) di mana kita bukan hanya dicintai Allah, tapi juga manusia:
 


“Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami dalam keadaan berserah diri kepada-Mu” [Al A'raaf 126]

Tiada ulasan: