Laman

Lelaki ini....Sempitkah Pemikiran Mereka?

Untuk beberapa hari dalam minggu ini aku dan rakan sekerja berbicara tentang jodoh dan perkahwinan. Alhamdulillah ianya perbincangan dalam konteks orang dewasa dan bersikap terbuka. Yang menarik perhatian aku ialah ialah lelaki yang lebih cenderung mahukan jodoh atau isteri yang tidak bekerja. Aku bukannya tidak setuju dengan pendapat lelaki ini. Cuma aku agak kurang bersetuju pendapat lelaki yang inginkan bakal isterinya berhenti kerja dan perlu menjadi suri rumah sepenuh masa. Untuk wanita yang tidak dapat melanjutkan pelajaran atau matlamat mereka hanya untuk kahwin selepas tamat sekolah bagi aku adalah sesuai untuk lelaki seperti ini. Tapi adakah lagi wanita seperti ini? Mungkin.... Antara alasan lelaki seperti ini ialah mereka tidak mahu apabila mereka pulang rumah isteri mereka tiada di rumah untuk melayan mereka, menyediakan makanan dll. (Siapa kah wanita di mata hati mereka?) Aku tidak menafikan bahawa perlunya si isteri itu melayan suami dan menyediakan keperluan suami. Cuma perkara seperti ini aku melihat bahawa lelaki ini seorang yang 'manja' dan mungkin boleh jadi king control.

Ini hanyalah pendapat peribadiku. Bagilah peluang wanita ini bekerja dan merasakan apa yang diimpikannya. Penat lelah belajar akan berbayar dengan membelanjakan wang sendiri. Akan sampai masanya wanita ini akan memilih untuk berkorban impian dirinya untuk mendapatkan kebahagian keluarganya. Bukan rasa prejudis dengan lelaki ini mahupun sejenisnya. Aku amat menghormati lelaki2 apatah lagi yang menghormati kaum wanita. Cuma sebagai wanita apatah lagi zaman kini perlu bersedia. Bukan sahaja kerana lelaki ini mungkin meninggalkan wanita dengan mencari orang lain, mungkin juga lelaki ini akan meninggalkan dunia terlebih dahulu.

Tiada ulasan: