Laman

Hukum bagi jodoh mu...


Hukum bagi Jodoh mu...

by TeaCha Hai on Sunday, August 7, 2011 at 11:11am


Sahabat ku yang baik hatinya, teringat aku bilang si sahabat "pilihan ditangan mu, sama ada lelaki itu; lelaki lebih muda dari mu, lelaki teruna tua,lelaki sebaya mu, lelaki suami orang, lelaki duda, lelaki lebih pendek akal dari mu, lelaki lebih miskin ilmu dan usaha dari mu, lelaki yang kurang imannya dari mu...semua berpotensi...pilihan di tangan mu... mahukah engkau memilih pilihan itu atau pilihan ini ? 

 Sanggupkah engkau dalam keberlansungan hidup berumahtangga yang risiko2 yang sendiri telah kau pilih?

Kata hati ku - sebelum menjejak usia ini, aku telah merasa menghindar, memulakan, menanti, meninggalkan, melarikan semua itu...dengan kesakitan yang teramat pada mulanya... terlalu memikirkan kebarangkalian adakalanya mencaskan cas negetif . Namun apabila litar sudah dilimpasi, tukarkan ia kepada cas positif biar neutral di sel hati.. ;-)

Alhamdulillah, Tuhan masih sudi menjaga ku..... Aku memilih berenang-renang ke tepian.... Untuk aku mendapatkan yang baik pada pandangan dunia dan akhirat aku harus jadi lebih baik terlebih dahulu.... 


Yang di tangan Tuhan itu bukan jodohmu, 
tapi hukum bagi jodohmu.

Hukumnya adalah:

Jika engkau baik, 
engkau akan berjodoh dengan jiwa yang baik.

Jika engkau menunda kebaikan, 
maka engkau akan berjodoh dengan orang 
yang kebaikannya belum datang.

Jodoh ada di tanganmu.

Engkau yang memilih, Tuhan yang menyetujui.

Maka janganlah engkau memaksa 
memilih yang tidak baik, dalam hal jodoh atau apa pun.

Jadilah sebab yang baik bagi jodoh dan kehidupanmu.

Mario Teguh

Tiada ulasan: